Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Knivar till matlagning

  • Molgan 1 juni 2010

    Vad använder ni för knivar till matlagning?

    Verkar finnas en djungel av olika köksknivar och märken.
    Både till grönskaker, kött och bröd..

    För och nackdelar.

    (Hur mycket bör en bra kniv få kosta?)

  • boz1965 1 juni 2010

    Privat använder jag Fiskars knivar. I yrket (även om jag "bara" är hobbykock numera) använder jag helst Victorinox eller F. Dick.

  • jimboz 1 juni 2010

    Jag har Sabatier och Victorinox ....! Viktor knivarna är super på allt, framförallt lättslipade eller brynjade kanske man ska säga ...

  • jimboz 1 juni 2010

    Här har du ett gäng olika knivar http://www.cleancut.se/
    själv är jag väldigt sugen på Tamahagane SAN för att dom är vackra och säkert rätt bra också.
    http://www.cleancut.se/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=27&Itemid=53

  • jimboz 1 juni 2010

    visst ja ! Glömde svara på din fråga :) Det är svårt att säga precis som med bilar..Hur mycket VILL du lägga..Du har sett att priserna varierar från 600-5000 spänn.Lägg 600:- på en bra kniv så får du ordentliga grejer.

    Se för böveln till att eggen inte är för bred och tjock,knivar skall vara tunna och sylvassa. Glöm det där 4 packet på varuhuset det är skräp.
    Jag fick en sats från mitt förra jobb som är helt okay..
    dessa.... http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=150179445

  • Molgan 1 juni 2010

    Tack för era svar. Prissumman har jag nog tänkt som du skrev jimboz runt 500-600 kr. Jag har kollat runt lite på nätet, men hade ingen aning om att det fanns så mycket knivar att välja mellan.

  • Glitterfia 1 juni 2010

    Använder bara Fiskars med gummihandtag.
    De ligger skönt i handen och man får ett stadigt grepp, lätt att bryna.
    Såg förra veckan att Coop Forum hade dem. Den jag tittade på kostade 149:-.

  • Roggan 1 juni 2010

    Jag använder Mac. Dyra men mycket bra kvalitet. Har haft dem i många år nu och är supernöjd med dem.

  • ros 2 juni 2010

    {snicker}Vi använder fem olika knivar av Fiskars som vi är nöjda med

  • Bumbis 2 juni 2010

    Jag kan erkänna att jag köpte min första Global för att den var så snygg. Nu har jag köpt 6 st till och det även för att dom är riktigt bra.

  • Amika 2 juni 2010

    Obh nordica's oden knivar är jättebra och kostar runt 500 för en kniv.

    Men jag måste hålla med de ovan och säga att även fiskars knivar är kanonbra. Gav ett set om 9 stycken till mor i julklapp och de är fantastiskt bra allihopa. Hon är supernöjd.

  • Okänd 2 juni 2010

    Äger sedan tio år tillbaka endast två kniar av märke Global. Jag är vänsterhänt och svag i handleden men dessa knivar fungerar utmärkt för mig.

  • mattant41 2 juni 2010

    Var tvungen att gå och titta vad vi har i köket och de flesta knivarna är fiskars men också Global som är min favorit.

  • FruAst 2 juni 2010

    Förutom bra stora knivar alla har skrivit om, använder jag en liten fiskars tomatkniv. Det är en liten tandad kniv som bara är helt suverän till alla sorters små grönsaker och frukt mm. Kostar väl en dryg hundring. Kanske dyrt för en sån liten kniv, men jag har haft min i flera år och den är lika bra fortfarande.

  • jimboz 3 juni 2010

    Jag fick en Japansk kolståls kniv av ungarnas moster förra julen,men fick byta den mot Sabatieren. Anledningen var att jag upplevde den för vass.Det låter motsägelsefullt men faktum var att den kändes för lätt och då är risken stor att man slinter. Jag föredrar lite tyngd i knivarna och full balans..Knivar är som med hammare, man märker direkt om den är obalanserad.
    (När du hackar och kniven drar eller vobblar då är den obalanserad)

    Jag har en hel drös med knivar som jag köpt på Duka eller Cervera. Det är Noname knivar men dom är jävligt bra.

  • Molgan 3 juni 2010

    Viste inte att en kniv kunde vara för vass, eller obalanserad. Slöa knivar har man ofta hört talas om.

    (Våra små knivar hemma är i från fiskars.)

  • redd 5 juni 2010

    Skrivet av Molgan den 3 jun 2010

    Viste inte att en kniv kunde vara för vass, eller obalanserad. Slöa knivar har man ofta hört talas om.

    (Våra små knivar hemma är i från fiskars.)


    Nu är smaken som baken men så här ser det ut hos mig.
    1. Kockkniv 21cm fiskars. Grovkniven i köket, används till fruset kött, förpakningar och när mindre mängder grönsaker skall skäras upp.
    2. 24cm fenix solingen kockkniv (har zero edge på samma sätt som global) används till att skära kött, rottfrukt etc.
    3. 17cm kyocera som jag använder till att skära större mängder rotfrukter/grönsaker.
    4. 17cm small kockkniv, används för div, fin samt vid frukost och dylikt för att skära upp gurka/tomat/korv etc.


    Kan du och tycker det är roligt att slipa knivar så kör på fiskars. (behöver åtminstonde skärpas efter ungefär 1l tärnad potatis).
    Har du ingen aning om hur man slipar en kniv så är kyocera det bästa du kan köpa för pengar eftersom den är slipfri (så nära man kan komma idag.) även om den är väldigt känslig.
    Annars är det mellansegmentet som är vettigast med knivar för 3-1600kr st beroende på kniv & märke.

    Men gå in på
    https://www.flashback.org/t402637
    För att få veta ALLT och lite till om ämnet..

    PS. Köp inte global, knivarna är värda 25-30% av vad dom kostar med tanke på stål etc. du kan köpa MYCKET MYCKET MYCKET bättre knivar för dom pengarna på t.ex. http://www.japanesechefsknife.com/

  • [email protected] 7 juni 2010

    Vi har Global knivar 5st men jag passa på att köpa en av Ikeas knivar den med trähandtag kosta 500 tror jag det va o är riktigt nöjd med tyngden o skärpan på den blev riktigt förvånad.

  • emmkay 9 juni 2010

    Godmorgon alla glada.. Globals knivar är jätte trevliga att både jobba med ge bort som present. Men om du ändå ska köpa en kniv för dom pengarna så kan jag varmt rekommendera "PORSHE DESIGN"http://www.vikingsun.se/data/product/files/P1.pdf
    När jag härom året skulle köpa kniv till vårat hushåll så kom jag fram till att det inte alls var särskilt lätt att köpa bara en kniv, så mitt förslag är köp tre.. En kockkniv med en sisådär 24-28 cm blad om du som jag är hobby-ist så behöver den inte var a av det kraftigaste slaget eftersom du antagligen inte ska hugga dig igenom ben, en liten trevlig skalkniv samt en Bra brödkniv, Knivar som förlorar skärpan eller man behöver koncentrera sig hårt för att få "snittet" där man vill ha det är inge roligt att jobba med även om man bara ska slakta några grönsaker till salladen. Så kniven ska vara vass ha en bra balans och behålla skärpan de är viktigt, Så en kniv av bra stål och smal slipvinkel. Om jag har förstått det hela rätt så är "normala" knivar slipade med ca 45 graders vinkel medans Global och min personliga favorit "Porsche design" slipade med 15 graders vinkel. Så dom är sylvassa. att sedan både Global och Porsche använder sig av samma stål i sina blad är nog ingen tillfällighet. Så jag är övertygad att man kan säkert hitta en kniv som är billigare men som har samma stål i bladet "chroma 301".

  • Saranna 9 juni 2010

    Använder mig själv av fiskars functional form knivar. De har ett skönt handtag som sitter bra i handen och har en bra balans, i mitt tycke. Behöver inte själv "bättre" knivar än det här som hobbyist utan klarar mig bra med den kvaliteten jag får för det priset som de kostar :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.