Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kockens hemligheter

  • Kirunakocken 1 januari 2009

    jag tänkte avslöja lite hemligheter från kökets vrå :)
    Fråga så svarar jag. Ska försöka svara på alla matfrågor som kan tänkas komma upp, allt från majonnäsrecept till hur kocken gör om något går galet med receptet..
    Jag kan avslöja en första sak, ja, rödlök är godare än gul lök!

  • boz1965 1 januari 2009

    Skrivet av Kirunakocken den 1 jan 2009

    jag tänkte avslöja lite hemligheter från kökets vrå :)
    Fråga så svarar jag.
    Jag kan avslöja en första sak, ja, rödlök är godare än gul lök!


    Tja, DET är ju en smaksak. Eller hur?

  • Kirunakocken 1 januari 2009

    absolut, allt är en smaksak!

  • festmaten 1 januari 2009

    Kirunakocken!
    Har du något bra tips på att få en god rödvinssås?

    Jag har fått svaret här tidigare att den måste koka länge, men det gör ni väl inte på en restaurang?
    Förmodar att du är kock:D

  • Kirunakocken 1 januari 2009

    ja egentligen så är det det bästa svaret, på restaurangen så börjar vi redan dagen innan med att koka en god köttbuljong eller en sk. fond, sedan fräser jag upp charlottenlök, morot och selleri i lite smör, karamelliserar av det med lite farinsocker och häller därpå över rött vin och fonden, kokar ned det till mer än hälften och smakar av det med salt och peppar. Ibland avslutar jag med lite smör som jag mixar ned i såsen precis innan servering.

  • festmaten 1 januari 2009

    Wow(Y) vilket snabbt svar. Tack!

    Jag skall prova att göra så.

  • zudette 1 januari 2009

    Jag undrar vad jag gör fel när jag gör köttfärsbiffar och även köttbullar!?? Ofta blir de smaklösa mer i mitten på biffen. Jag har provat flera recept och varianter och provsteker alltid lite men alltid samma sak!:'( Smakar trist!! Har jag för bråttom? Kryddar/saltar jag för lite??? Förstår om det kan vara svårt att ge ett konkret svar på denna kanske diffusa fråga men du kanske har något bra tips att ge....:p

    TACK för en kul, bra och inspirerande tråd! (Y)

  • Kirunakocken 1 januari 2009

    hej i luleå.
    prova med att mixa lök, morot med alla kryddor och lite senap med äggen till smeten, handmixerstav är bäst. Rör sedan ned detta i ströbrödblandningen så fördelas smakerna bäst, mixa även ned lite kokt och pressad potatis i smeten, rör ihop ordentligt och låt smeten ligga och "dra" i en timme i kyl, därefter kan du forma biffar eller köttbullar och steka. Då bör smakerna gifta sig bättre.

    Lycka till //Johan kock

  • Okänd 2 januari 2009

    Håller med om att rödlöken är godare än gul lök.
    När jag steker pannkakor eller våfflor tillsätter jag lite vaniljsocker i smeten.....Doftar gott och smakar ljuvligt.

  • Kirunakocken 2 januari 2009

    ja vanilj i pannkakorna är väldigt gott. Mina barn brukar få pannkakor med rivna morötter i smeten, det märks knappt att man har i det och barnen får i sig lite extra fiber också, man kan även riva ned lite potatis också. Mättar längre än vanliga pannkakor.

  • Kirunakocken 2 januari 2009

    ett sätt att få lite mer höjd på pannkakorna också är att ha i lite bakpulver i smeten blandat i mjölet. Någon här har säker ett bra recept på amerikanska pannkakor, de är ju supergoda!

  • Okänd 2 januari 2009

    Kirunakocken: Har du sirap i kålpudding och rotmos? Det har jag.....Blir väldigt gott.
    Du får bli vår " fråga kocken " här på MK.....Det skulle inte vara så dumt.(Y)

  • zudette 2 januari 2009

    Skrivet av Kirunakocken den 1 jan 2009

    hej i luleå.
    prova med att mixa lök, morot med alla kryddor och lite senap med äggen till smeten, handmixerstav är bäst. Rör sedan ned detta i ströbrödblandningen så fördelas smakerna bäst, mixa även ned lite kokt och pressad potatis i smeten, rör ihop ordentligt och låt smeten ligga och "dra" i en timme i kyl, därefter kan du forma biffar eller köttbullar och steka. Då bör smakerna gifta sig bättre.

    Lycka till //Johan kock


    Tack för hjälpen! Ska prova att göra så nästa gång jag bestämt mig för att göra köttfärsbiffar!

  • annelieberggren 2 januari 2009

    Varför blir inte min sockerkaka luftig och hög? och hur får jag en tårtbotten mer lik den man köper?

  • JennyV 2 januari 2009

    Skrivet av Kirunakocken den 1 jan 2009

    hej i luleå.
    prova med att mixa lök, morot med alla kryddor och lite senap med äggen till smeten, handmixerstav är bäst. Rör sedan ned detta i ströbrödblandningen så fördelas smakerna bäst, mixa även ned lite kokt och pressad potatis i smeten, rör ihop ordentligt och låt smeten ligga och "dra" i en timme i kyl, därefter kan du forma biffar eller köttbullar och steka. Då bör smakerna gifta sig bättre.

    Lycka till //Johan kock

    Hej!
    Jag provade att göra köttbullar med köttfärs, grädde, riven lök och vitlök och köttbuljongpulver. De blev supergoda!
    Men nästa gång ska jag även prova ditt förslag, det låter gott! Tack!

  • Kirunakocken 2 januari 2009

    oj, undrar om jag startat något större än jag klarar av :)
    många frågor blir det.. men men. MYCKET roligt, jag tar också del av ideér och recept, ingen är full-lärd.

    ja jag brukar ha sirap i kålpuddingen, först fräser jag upp kålen i smör med sirap så den blir karamelliserad, blir godare så. Sedan blandar jag ned den i färsen med övriga ingredienser, slutligen ripplar jag över sirap på toppen av allt och kör in den i ugnen, spadet från kålpuddingen använder jag som grund till gräddsåsen. Mycket gott med kålpudding, har inte ätit det på flera månader, nu måste jag göra det till veckan. Ha det

    //Johan kock

  • Kirunakocken 2 januari 2009

    angående sockerkaka, tårtbotten..
    Viktigt är att vispa äggen med sockret riktigt hårt så att den inte tappar volym, visst använder du hushållsvåg när du bakar? Då blir alla mått exakta, då brukar de bli bra. För minerfarenhet är att vid bakning är måtten viktiga, vid matlagning är det mer höftande men bakning kräver mer exakta mått, då är viktmått det bästa.

    här kommer ett recept på anslag, det konditorn kallar tårtbotten för:

    http://receptfavoriter.se/recept/viewrecipe/anslag-till-t%e5rta-t%e5rtbotten-t%e5rtrecept

  • Pirkko 2 januari 2009

    Jag fick lära mig när jag var ung att vispa ägg och socker så fast, att när man lyfter vispen från smeten och ritar en stor nummer 8 på ytan, med smeten som taller från vispen och då kan en tydligt 8:n finnas kvar på ytan, då är den tillräckligt fast.
    Hoppas jag också kunde vara lite till hjälp.
    Mvh /Pirkko

  • matnjutaren 2 januari 2009

    Skrivet av Kirunakocken den 2 jan 2009

    oj, undrar om jag startat något större än jag klarar av :)
    många frågor blir det.. men men. MYCKET roligt, jag tar också del av ideér och recept, ingen är full-lärd.

    ja jag brukar ha sirap i kålpuddingen, först fräser jag upp kålen i smör med sirap så den blir karamelliserad, blir godare så. Sedan blandar jag ned den i färsen med övriga ingredienser, slutligen ripplar jag över sirap på toppen av allt och kör in den i ugnen, spadet från kålpuddingen använder jag som grund till gräddsåsen. Mycket gott med kålpudding, har inte ätit det på flera månader, nu måste jag göra det till veckan. Ha det

    //Johan kock


    Hej! Kul tråd du startade! (Y)

    Kom bara att tänka på en sak som du kanske kan "hjälpa" de som inte vet, vad "köksspråket" betyder? :)
    T.ex. "rippla" = ringla :)
    Jag kan de flesta eftersom jag jobbat i bar och restaurang det mesta av mitt liv, men de som inte gjort det får kanske svårt att "hänga med" i kökssvängarna annars. (L)

    Mvh/Marita

  • Kirunakocken 2 januari 2009

    ja det var ett bra tps Marita, ska tänka på det framöver, när man pratar och använder språket varje dag glömmer man bort svenskan :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.