Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kockens hemligheter

  • anluk 5 januari 2009

    Hej kirunakocken! Tack för en toppentråd! Tycker du att det är bättre att använda rödlök istället för gullök i alla lägen?? Även i tex köttfärssås??

  • Kirunakocken 5 januari 2009

    Hej Sufly, sjuda är vad det gör innan det kokar, dvs. när det precis är på väg att koka, detta gör man för att inte koka sönder köttet. Tar lite längre tid men blir bättre resultat.

  • Kirunakocken 5 januari 2009

    Hej Anluk.
    nej olika lökar tycker jag passar till olika saker, ville väl bara dra till med något så att folk började fundera på det :)
    Men i sallader gillar jag rödlök bättre, däremot i färser passar gul lök bättre, i såser använder jag charlotttenlök. Men allt är ju en smaksak :)

  • Kirunakocken 5 januari 2009

    Patafri eller frityrsmet:


    FRITYRSMET MED ÄGGVITA till fisk, skaldjur:
    2 dl vetemjöl
    1,5 dl kall ljus lageröl eller kallt vatten
    1 äggvita
    FRITYRSMET MED MAIZENA lik tempura för fisk, skaldjur, lax, grönsaker, lök:
    1 dl maizenamjöl
    2 dl vetemjöl
    cirka 1 dl iskallt vatten (helst mineralvatten)
    FRITYRSMET till friterad banan:
    2 dl vetemjöl
    2 dl iskallt vatten
    1 msk bakpulver
    Tillagning av recept
    Gör först iordning tillbehör som ska friteras. Skär i lagom stora bitar. Se till att de ingredienserna är torra (speciellt fisk) så fäster frityrsmeten bättre. Lägg upp på en tallrik.
    Förbered och värm olja att fritera i ex. rapsolja.
    Blanda ihop frityrsmeten i en stor bunke. Frityrsmet med ägg så vispar du äggvitan först. Blanda sedan ihop alla ingredienser till frityrsmeten.
    Frityrsmeten till banan så blandar du först mjöl och bakpulver sedan rör du i vatten.
    Frityrsmet ska bara blandas ihop hastigt precis innan du friterar.
    Testa oljan innan så att den är lagom varm. Den ska vara runt 170-180 grader. Har du ej termometer så kan du tillsätta en bit bröd och se om den bubblar och friteras vackert brun på någon minut. Ha alltid ett lock eller något att täppa över oljan med om den skulle fatta eld. Försök aldrig släcka med vatten (då exploderar oljan) utan kväv elden.
    Doppa det du ska fritera i frityrsmeten och sänk ner några bitar i taget i oljan. Ta upp med hålslev efter någon mintut då frityrsmeten fått färg.

  • farmoringer 5 januari 2009

    Tack du Kirunakock för svaret....(L) (Y)

  • Nallepuh13 5 januari 2009

    Skrivet av lilas den 5 jan 2009

    Hej Kirunakocken!
    Kanonkul att du vill dela med dig av dina kunskaper till alla(Y).
    Jag läser och lär!
    Hoppas du orkar "hålla i" och fortsätta svara på våra frågor.:):)

    Mvh Lilas


    Håller med!! Tack snälla Kirunakocken!! har lärt mig massor av dig!!(L)
    Kram Nallepuh13

  • Kirunakocken 5 januari 2009

    god sås till friterad fisk:
    1 grillad röd paprika utan skal
    1 vitlöksklyfta
    1/2 pressad citron (bara saften)
    1 tsk sambal oelek
    1 ägg
    1 dl matolja
    salt
    svartpeppar från kvarnen

    % mixa ihop allt utom oljan i en mixer, droppa sedan ned oljan och smaka av med salt och peppar. kanongott!

    Paprikan grillas eller värms i 225 grader varm ugn i 15 minuter, sedan läggs den ned i en plastpåse ochfår svalna i den, då är det enkelt att dra av skinnet på paprikan.

    //Johan Kock

  • 7663ga 5 januari 2009

    Skrivet av Kirunakocken den 4 jan 2009

    Hej 7663.
    Gör en egen gen majonnäs, med lite mindre vinäger i och avrunda den med lite gräddfil, då brukar smaken bli len och mild, sedan är det bara att krydda efter eget tycke. Problemet med färdigköpt majonnäs är att det är mycket vinäger i den (förmodligen för att förlänga hållbarheten) men egen majonnäs är så mycket godare och sedan blir det väldigt mycket billigare också. Yoghurtdressing är naturligt syrlig eftersom den har naturlig syrlighet, så den passar bättre till tex fisk eller kyckling som mår bra av lite syrlig sås :)

    Hoppas du fick ut något av detta.

    //Johan Kock från Kiruna

  • 7663ga 5 januari 2009

    Skrivet av Kirunakocken den 4 jan 2009

    Hej 7663.
    Gör en egen gen majonnäs, med lite mindre vinäger i och avrunda den med lite gräddfil, då brukar smaken bli len och mild, sedan är det bara att krydda efter eget tycke. Problemet med färdigköpt majonnäs är att det är mycket vinäger i den (förmodligen för att förlänga hållbarheten) men egen majonnäs är så mycket godare och sedan blir det väldigt mycket billigare också. Yoghurtdressing är naturligt syrlig eftersom den har naturlig syrlighet, så den passar bättre till tex fisk eller kyckling som mår bra av lite syrlig sås :)

    Hoppas du fick ut något av detta.

    //Johan Kock från Kiruna

    Tack för detta svar som naturligtvis förklarar varför restaurang-såserna alltid blir SÅ mycket godare - ska genast pröva!/7663ga

  • miia69 5 januari 2009

    Tack för en kanontråd som jag följer med stort intresse...!

    När jag läste om majonäsen blev jag sugen på att göra själv och sökte på majonäs - och hur många recept fanns det??? INGET - iaf inget som jag hittade *suck*. Så om du (el ngn annan) vill dela med sig av detta skulle jag bli glad!!

  • bernit 5 januari 2009

    Jag efterlyste för något år sedan en "Fråga Kocken"- funktion (liknande den som nu finns med bagarn. Vi ser ju i denna tråd att det finns behov av svar på en massa frågor.
    Jag efterfrågade också en "Ordlista" eller "Wikipedia" för facktermer och annat faktanyttigt (efter att ha skrivit "montera" i ett såsrecept och fått "ovett" *L*)
    Tycker fortfarande att en sajt som denna skall hålla med fakta vid sidan om alla "amatör-råd" som ges i trådarna och som i och för sig är både roliga och bra.

    mila69: jag gtror du får träff om du lägger till ett "n" i din majonnäs.
    :p:p:p

  • miia69 6 januari 2009

    :'(



    tack...............................................................................:D

  • Lotten_J 6 januari 2009

    Har du fått ngt svar på denna fråga el är jag blind? Jag vill gärna veta vad det kan bero på då min kompis har samma problem men inte jag själv....:o

    Skrivet av evaste den 5 jan 2009

    Hej Kirunakocken! (L)
    Jag har ett problem när jag gör röror. Om jag gör en röra med créme fracihe 34% i, så blir den väldigt lös och rinnig, spelar ingen roll om jag tillsätter den alldeles innan den ska serveras. :@ Sen har jag hört att man kan vispa den ganska hård, så håller den ihop bättre. En bekant gjorde samma röra som jag brukar, dagen innan hon skulle servera den och den var jättekrämig och god. Hon hade inte gjort nåt speciellt med den utan bara rört i den som vanligt. Hon var väldigt förvånad då hon har samma erfarenhet av créme fraiche som jag har. Vad har du för erfarenhet av detta, har du nåt bra knep för att inte créme fraichen ska bli rinnig?
    Tack för att du startat denna tråd!
    Kramar Eva

  • ros 6 januari 2009

    Hej Kirunakocken!

    Hur tillagar jag bäst lammfilé?
    För att få den saftig och inte för torr?

    Jag brukar helsteka den först. Därefter rullar jag den i salt, svartpeppar, pressad vitlök och persilja.

    Sedan har jag den i ugnen ca 20 minuter.

    Tack för intressant och lärorik tråd!

    Ha det så bra!

  • ca70 6 januari 2009

    Intressant fråga...det kan inte vara så att det använts olika märken, exvis Yoplait o den andra använt Arla el Skånemejerier?? Själv tycker jag de har olika konsistens...
    :o

    Skrivet av Lotten_J den 6 jan 2009

    Har du fått ngt svar på denna fråga el är jag blind? Jag vill gärna veta vad det kan bero på då min kompis har samma problem men inte jag själv....:o

    Skrivet av evaste den 5 jan 2009

    Hej Kirunakocken! (L)
    Jag har ett problem när jag gör röror. Om jag gör en röra med créme fracihe 34% i, så blir den väldigt lös och rinnig, spelar ingen roll om jag tillsätter den alldeles innan den ska serveras. :@ Sen har jag hört att man kan vispa den ganska hård, så håller den ihop bättre. En bekant gjorde samma röra som jag brukar, dagen innan hon skulle servera den och den var jättekrämig och god. Hon hade inte gjort nåt speciellt med den utan bara rört i den som vanligt. Hon var väldigt förvånad då hon har samma erfarenhet av créme fraiche som jag har. Vad har du för erfarenhet av detta, har du nåt bra knep för att inte créme fraichen ska bli rinnig?
    Tack för att du startat denna tråd!
    Kramar Eva

  • Kirunakocken 6 januari 2009

    creme fraiche brukar bli rinnig efter ett tag när den får stå blandad med något annat, men vispar man den som vispgrädde så blir den tjockare och den håller sig så tjock i någon timme i alla fall, så tipset är att vispa upp den ungefär en timme innan servering.

  • Kirunakocken 6 januari 2009

    hej Ros.
    Oj lamm är så himla gott. Tipset är att inte steka på för hög värme, runt 130-145 grader och använda en kött-termometer, då får man en mer exakt temperatur, bryn och smaksätt köttet som du skriver och sedan bakar du av köttet i ugnen till en temperatur på 48-52 grader lite beroende på hur rött du vill ha det, sedan tar du ut köttet ur ugnen och lindar in det i smörpapper, låt köttet vila i papperet i ca 8 minnuter, sedan skär du upp det så blir det saftigt och gott. Lycka till.

  • Amika 6 januari 2009

    Vilket är ditt bästa tips när det gäller att steka fisk? Jag försöker tillaga pangasiusfilé, det är ju så gott när mamma gör det men min smakar bara tran... :( Vad kan jag göra för fel?

    Och så en liten till... Jag har smakat en gryta med linser och kikärtor i, och de var så mjuka och goda, de fullkomligt smälte i munnen... Hur länge måste en sån gryta koka för att man ska få dem så?

  • annelieberggren 6 januari 2009

    Skrivet av Kirunakocken den 5 jan 2009

    Patafri eller frityrsmet:


    FRITYRSMET MED ÄGGVITA till fisk, skaldjur:
    2 dl vetemjöl
    1,5 dl kall ljus lageröl eller kallt vatten
    1 äggvita
    FRITYRSMET MED MAIZENA lik tempura för fisk, skaldjur, lax, grönsaker, lök:
    1 dl maizenamjöl
    2 dl vetemjöl
    cirka 1 dl iskallt vatten (helst mineralvatten)
    FRITYRSMET till friterad banan:
    2 dl vetemjöl
    2 dl iskallt vatten
    1 msk bakpulver
    Tillagning av recept
    Gör först iordning tillbehör som ska friteras. Skär i lagom stora bitar. Se till att de ingredienserna är torra (speciellt fisk) så fäster frityrsmeten bättre. Lägg upp på en tallrik.
    Förbered och värm olja att fritera i ex. rapsolja.
    Blanda ihop frityrsmeten i en stor bunke. Frityrsmet med ägg så vispar du äggvitan först. Blanda sedan ihop alla ingredienser till frityrsmeten.
    Frityrsmeten till banan så blandar du först mjöl och bakpulver sedan rör du i vatten.
    Frityrsmet ska bara blandas ihop hastigt precis innan du friterar.
    Testa oljan innan så att den är lagom varm. Den ska vara runt 170-180 grader. Har du ej termometer så kan du tillsätta en bit bröd och se om den bubblar och friteras vackert brun på någon minut. Ha alltid ett lock eller något att täppa över oljan med om den skulle fatta eld. Försök aldrig släcka med vatten (då exploderar oljan) utan kväv elden.
    Doppa det du ska fritera i frityrsmeten och sänk ner några bitar i taget i oljan. Ta upp med hålslev efter någon mintut då frityrsmeten fått färg.


    Hej kirunakocken..

    Lägg in dessa recept på dig så man kan spara dom, var ju jätte bra...

  • annelieberggren 6 januari 2009

    Skrivet av Lotten_J den 6 jan 2009

    Har du fått ngt svar på denna fråga el är jag blind? Jag vill gärna veta vad det kan bero på då min kompis har samma problem men inte jag själv....:o

    Skrivet av evaste den 5 jan 2009

    Hej Kirunakocken! (L)
    Jag har ett problem när jag gör röror. Om jag gör en röra med créme fracihe 34% i, så blir den väldigt lös och rinnig, spelar ingen roll om jag tillsätter den alldeles innan den ska serveras. :@ Sen har jag hört att man kan vispa den ganska hård, så håller den ihop bättre. En bekant gjorde samma röra som jag brukar, dagen innan hon skulle servera den och den var jättekrämig och god. Hon hade inte gjort nåt speciellt med den utan bara rört i den som vanligt. Hon var väldigt förvånad då hon har samma erfarenhet av créme fraiche som jag har. Vad har du för erfarenhet av detta, har du nåt bra knep för att inte créme fraichen ska bli rinnig?
    Tack för att du startat denna tråd!
    Kramar Eva


    Jag har märkt det jag med, men jag tycker den håller i hop bättre om man använder iskalla ingridienser, och att det man blandar in ej är för vattniga. så tillsätter jag alltid majonnäs i.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.