Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kockens hemligheter

  • Kirunakocken 6 januari 2009

    Hej AMIKA.
    Pangasius (malfisk från asien) lever i dypölar, därför kan den smaka lite "lera" ibland. Mitt tips är att lägga den i saltvatten med lite pressad citron i, ca 1 timme innan tillagning, blanda 1/2 dl salt i en liter vatten, då behöver du inte salta fisken sedan heller, pressa i en citron i vattnet. Sedan torkar du bara av fisken och kokar den, eller ännu hellre dubbelpanerar den och steker den, den passar bättre att steka tycker jag. Hoppas det hjälper, sedan får du tänka på att inte steka den för torr heller!

    //Kirunakocken Johan

  • Kirunakocken 6 januari 2009

    Hej igen Amika.
    Bönor, ärtor och torkade linser bör alltid blötläggas ett dygn i kallt vaten, sedan är det bara att sjuda dem försiktigt tills de blir lagom mjuka, linser kokar mycket fortare än bönor, men det är bara att smaka av hela tiden. Späd med grönsaksbuljong allt eftersom så att det inte kokar torrt heller. Hoppas det tipset hjälper.

  • Amika 6 januari 2009

    Skrivet av Kirunakocken den 6 jan 2009

    Hej igen Amika.
    Bönor, ärtor och torkade linser bör alltid blötläggas ett dygn i kallt vaten, sedan är det bara att sjuda dem försiktigt tills de blir lagom mjuka, linser kokar mycket fortare än bönor, men det är bara att smaka av hela tiden. Späd med grönsaksbuljong allt eftersom så att det inte kokar torrt heller. Hoppas det tipset hjälper.



    Tack för tipsen Johan! :)

  • ros 6 januari 2009

    Skrivet av Kirunakocken den 6 jan 2009

    hej Ros.
    Oj lamm är så himla gott. Tipset är att inte steka på för hög värme, runt 130-145 grader och använda en kött-termometer, då får man en mer exakt temperatur, bryn och smaksätt köttet som du skriver och sedan bakar du av köttet i ugnen till en temperatur på 48-52 grader lite beroende på hur rött du vill ha det, sedan tar du ut köttet ur ugnen och lindar in det i smörpapper, låt köttet vila i papperet i ca 8 minnuter, sedan skär du upp det så blir det saftigt och gott. Lycka till.


    Tack för tipset!
    Mvh Ros

  • lilas 6 januari 2009

    Hej igen!:)
    Jag var in och kikade på ditt recept "mandelpotatisboll". Det låter jättegott! Jag har dock aldrig hört talas om panko, och det hade dom inte nere på affären i vår lilla bygd heller, så nu undrar jag - går det lika bra med vanligt ströbröd....?
    Mvh Lilas

  • MatAnders 6 januari 2009

    Skrivet av Amika den 6 jan 2009

    Vilket är ditt bästa tips när det gäller att steka fisk? Jag försöker tillaga pangasiusfilé, det är ju så gott när mamma gör det men min smakar bara tran... :( Vad kan jag göra för fel?

    Och så en liten till... Jag har smakat en gryta med linser och kikärtor i, och de var så mjuka och goda, de fullkomligt smälte i munnen... Hur länge måste en sån gryta koka för att man ska få dem så?

    Hej Amika!
    Ofta skiftar dom i kvalitet ibland för det mesta är dom kanongoda men jag har av typ 10 köp råkat ut för 2 som smakat dy typ så testa ett annat fabrikat. Men ett tips är att vispa upp 2 ägg och ha i en stor matsked fransk senap och låt dom dra i 20 minuter och panera det blir kanongott.
    Lycka till
    /Anders

  • Kirunakocken 6 januari 2009

    Hej lilas.
    Prata med din handlare, Panko är suveränt att panera i, blir mycket krispigare och behåller vätskan bättre i råvaran också :)
    I Nödfall fungerar ströbröd, gärna då eget av gammalt vetebröd som du river på rivjärn, den grova sidan av järnet.

    //Johan kock

  • lilas 6 januari 2009

    Skrivet av Kirunakocken den 6 jan 2009

    Hej lilas.
    Prata med din handlare, Panko är suveränt att panera i, blir mycket krispigare och behåller vätskan bättre i råvaran också :)
    I Nödfall fungerar ströbröd, gärna då eget av gammalt vetebröd som du river på rivjärn, den grova sidan av järnet.

    //Johan kock


    Tack snälla!:)
    Ser fram emot att prova receptet(Y)

    Mvh Lilas

  • Lotten_J 6 januari 2009

    Men hur kommer det då sig att min aldrig blir rinnig och jag rör den så lite som möjligt? :o eller så är det som så att man "måste" använda sig av Norrmejeriernas creme fraiche ha ha ha :p....skojar bara....


    Skrivet av Kirunakocken den 6 jan 2009

    creme fraiche brukar bli rinnig efter ett tag när den får stå blandad med något annat, men vispar man den som vispgrädde så blir den tjockare och den håller sig så tjock i någon timme i alla fall, så tipset är att vispa upp den ungefär en timme innan servering.

  • Linlock 6 januari 2009

    Skrivet av Kirunakocken den 6 jan 2009

    Hej lilas.
    Prata med din handlare, Panko är suveränt att panera i, blir mycket krispigare och behåller vätskan bättre i råvaran också :)
    I Nödfall fungerar ströbröd, gärna då eget av gammalt vetebröd som du river på rivjärn, den grova sidan av järnet.

    //Johan kock

    Nu blev jag nyfiken! Har (trots kockutbildning och jobb) aldrig hört talas om panko! Kan man göra det själv? Vad innehåller det? Roligt med nånting nytt!!

  • Kirunakocken 6 januari 2009

    hej linlock.
    Men panko har de flesta större grossister (severa osv)
    annars har asiatiska affärer det också i lager, men be handlaren ta hem det så går det bra. det är bara vitt ströbröd som är lite större och ger ett krispigare resultat.
    Absolut värt att testa!

    ///Johan kock

  • Kirunakocken 6 januari 2009

    Hej Lotten.
    Ja använder man naturell creme fraiche utan att blanda den med annat så brukar den ju vara fast och tjock. Men egentligen är det ju smaken man är ute efter när man använder CF.
    Tipset är väl att antingen vispa upp den riktigt hårt som vispgrädde eller att bara röra i kryddor försiktigt och sedan ställa den kallt igen..

  • Kirunakocken 8 januari 2009

    hej i vintermörkret.
    Brukar ni koka egen fond? Det är både gott och billigt, sedan blir såserna så otroligt goda med en egen gjord fond, utan tillsatser också!

  • Gloomyior 8 januari 2009

    (Y)
    Tack för alla tips!

  • Linlock 8 januari 2009

    Nu lägger jag mig i:p Det här är min absoluta favorit pajdeg, inte så fet och går att kavla! Ska inte förgräddas heller!

    50 g rumstempererat smör
    4 dl vetemjöl
    1 1/2 dl mjölk
    2 tsk bakpulver
    sätt ugnen på 200 grader.

    blanda alla ingredienser till pajdegen och knåda ihop dem till en
    smidig deg. kavla ut pajdegen på ett mjölat bakbord och klä in en
    pajform med degen.

  • Galadriel 8 januari 2009

    Hej Kirunakocken och alla andra som delar med er av era erfarenheter.
    Jag skulle behöva hjälp med min pepparsås. Ibland blir den helt fantastisk och ibland blir det bara kaos även fast jag gör på samma sätt varje gång. Såsen innehåller lök, mjölk, grädde, soja,peppar och en vinäger-dragonblandning. Allt brukar gå bra tills vinäger-dragonblandningen ska i. Jag tar bort traktörpanna från spisen och häller sakta ner den rumstempererade vinäger-dragonblandningen (1/4 dl). Ibland lyckas det men lika ofta skär sig såsen. Vad gör jag för fel? Varför fungerar det ibland? Kan man "rädda" en sås som skurit sig?

    MVH
    Galadriel

  • Kirunakocken 8 januari 2009

    Hej Galadriel,

    problemet är att syran i vinägern får grädden att skära sig. Prova med att ha i grädden sist istället, eller ännu hellre, ha i torkade dragon blad eller färska dragonblad i och ha istället i lite vinäger i början och avsluta med grädde.

  • Galadriel 8 januari 2009

    Tack!! Ska prova ditt tips på lördag.

  • bernit 8 januari 2009

    Skrivet av Kirunakocken den 8 jan 2009

    hej i vintermörkret.
    Brukar ni koka egen fond? Det är både gott och billigt, sedan blir såserna så otroligt goda med en egen gjord fond, utan tillsatser också!

    Självklart !!:p:p

  • MammaIrene 8 januari 2009

    Skrivet av Kirunakocken den 8 jan 2009

    hej i vintermörkret.
    Brukar ni koka egen fond? Det är både gott och billigt, sedan blir såserna så otroligt goda med en egen gjord fond, utan tillsatser också!

    HEj du, vi funderade på det när vi hade slaktat lammen, men det blev aldrig av den här gången, men det kan ju komma fler gånger, så min fråga är,,,,,hur gör man egen fond på ett bra sätt?

    MVh Irene

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.