Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Köksassistent som klarar STORA degar SAMT är tystlåten?? God kaka och/eller muffins med marchmallows önskas också!

  • honung1 17 maj 2009

    Vika märken samt modeller har ni som klarar dessa grundkrav samt håller bra kvalite? Prisnivå på dessa? Bra om den kan klara annat än att knåda degar också förståss...(Y)(Y)

    Älskar kakor och har köpt några påsar med minimarschmallows och vill baka muffins och mjuka kaka av dessa, recept tack?

  • boz1965 17 maj 2009

    Sätt munkavle på gubben och låt honom knåda degen! :p:p:p

  • The_mama97mia 17 maj 2009

    hehe, haha, jag har ingen gubbe men önskar mig en Kitchen Aid.... har en gammal Philips matberedare(hush assistent som är lite klen för kraftiga bröddegar men funkar. Den är *hjälp* 22 år gammal. hmmm... säger ngt om ägarinnan.
    Både Kitchen Aid och Kenwood har samma stuk på bröddegskroken tror jag. Min Philips har degkrokar som ser ut som dom du har på en vanlig elvisp....

  • Haw 17 maj 2009

    Har en gammal, säker lika gammal som din, ärvt från mamma. Husqvarna. Den har en grov degknådare och typ "slickepott" på sidan. Den funkar hur bra som helst till 1,5 liters degar. Måste hällas ut på bordet innan den jäser dock annars jäser den över. Men maskinen klarar knådningen mycket bra.

  • boz1965 20 maj 2009

    Skrivet av Haw den 17 maj 2009

    Har en gammal, säker lika gammal som din, ärvt från mamma. Husqvarna. Den har en grov degknådare och typ "slickepott" på sidan. Den funkar hur bra som helst till 1,5 liters degar. Måste hällas ut på bordet innan den jäser dock annars jäser den över. Men maskinen klarar knådningen mycket bra.


    Där har du en riktig klenod - gör dig aldrig av med den, för bättre maskin är svårt att hitta.

  • poffa 30 maj 2009

    Tystlåten och av god kvalitet?

    Vete tusan vad man ska svara på det då jag inte vet exakt vilken bakstil som du har , därav vet vilket slitage-krav det blir.
    Men en bra degblandare går på minst 5-10 tusen spänn!
    Helst tillverkad i Tyskland.. Resten går garanterat sönder.. :(

  • Countrygirl 31 maj 2009

    Det har pågått en liten diskussion här inne ganska nyligen angående assistenter. Kolla
    http://www.matklubben.se/matprat/tips_och_fraagor_foer_koeket_31/matberedare_assistent_mixer_mat_analfabet_behoever_hjaelp_5832.html

    En kitchen aid är snygg - men den klara inte stora degar om jag har förstått rätt. Då är det de gamla hederliga märkena som bosch och electrolux som gäller.

  • Olex2001 26 augusti 2009

    Jag tycker helt klart att nya Assistent är det fräschaste som finns på marknaden just nu. Ankarsrum har tagit över Assistent från Electrolux och säljer nu maskinen. De har tydligen tillverkat den sedan slutet av 60-talet, men nu taigt över hela varumärket.

    De har kommit med en ny version som är riktigt snygg. Kolla på www.assistent.nu. Såg att den säljs på www.tretti.se och www.bagarenochkocken.se.

    Klarar stora degar i sin 7-liters bunke, har en stark motor och det finns massa olika tillbehör.

  • maxxess 21 november 2009

    Länken till den andra tråden.. jaha, vilken kniv skall man ha??
    Åter till köksassistent och bump på tråden..

    Snacka om att det är en djungel. Jättemånga tillverkare anger inte på hemsidan/prisjakt hur mkt mjöl/degvätska som kan hanteras. Och handen på hjärtat -- det är till deg man har maskinen mest, en simplel matberedare har man ändå vid sidan om för skiva/riva/mixa.

    Kitchen Aid har jag kollat på. Snygg men klen, klarar den att prestera som nedan märke?
    Kenwood är jag inne på nu (KM* främst 010/020) Ful som stryk men det berör inte mig.

    Om man ändå investerar ett par tusingarar vill man ju ha prestanda. Många är dåliga på att skriva ut hur mkt mjöl/degvätska maskinen klarar.

    Kenwood M010 eller rentav M6* klarar 1.2 kg mjöl, det helt i min prestandaklass. M020 kostar runt 5.5 kkr och M616 4 kkr. På papperet klarar de samma degmängd... hmmmm

    Tips?

  • Okänd 21 november 2009

    Skrivet av Olex2001 den 26 aug 2009

    Jag tycker helt klart att nya Assistent är det fräschaste som finns på marknaden just nu. Ankarsrum har tagit över Assistent från Electrolux och säljer nu maskinen. De har tydligen tillverkat den sedan slutet av 60-talet, men nu taigt över hela varumärket.

    De har kommit med en ny version som är riktigt snygg. Kolla på www.assistent.nu. Såg att den säljs på www.tretti.se och www.bagarenochkocken.se.

    Klarar stora degar i sin 7-liters bunke, har en stark motor och det finns massa olika tillbehör.


    Ja det finns egentligen inte något annat bra alternativ på marknaden, om man nu inte väljer en maskin avsedd för storkök.

  • Countrygirl 21 november 2009

    Jag velade hit och dit, var först inne på Kitchen Aid men den inte klarar stora degar. Till slut köpte jag en Kenwood. Major titanium. Jag är jättenöjd. Enligt tester anses den som dyr men man får det man betalar för. I tester jag har läst har de jämfört stora och små maskiner. Då¨är Kenwood mycket dyrare. Jag fick ge nästan 7000:- Jag räknar med att den ska räcka länge länge för den summan.

    Den fick ersätta den som jag hade ärvt av farmor. En gammal hederlig Electrolux bland de första som kom ut från 40 - 50 talet där delarna var i trä. Den som hon använde när pappa var liten. Nu var det inget större fel på den än att det var jobbigt att diska trädelarna och att motorn hade börjat skrika lite väl högt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.