Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kött i ugn

  • Lattemaja 16 december 2007

    Kockar jag sett i TV rekommenderar ibland stekning i ugn av kött, pannbiffar eller köttbullar när man ska göra större mängder. Vid gårdagens köttbulletillverkning provade jag och stoppade in en plåt i ugnen (175 grader enligt Tinas kokbok), och resultatet blev........- ja, vad ska man säga för att hålla sig sansad... TORRT. Smarrigaste köttbullarna blev de jag gjorde på spisen och stekte i smör. Men det är ju bara det att det är så otroligt trist att stå och steka köttbullar i vad som känns som flera timmar!:Z
    Har du några tips på hur man bäst steker köttbullar/biff/pannbiff i ugn, vilken temperatur som gäller och några eventuella riktlinjer runt lämplig stektid så är jag dig mycket tacksam!

  • Okänd 16 december 2007

    Kött i stekpåse blir väldigt saftigt och gott.köttfärslimpa likaså.Vill du steka extra små köttbullar så ha i smeten i en spritspåse éller avklippt stark plastpåse och kläm ut lite färs och nyp av och ner i stekpannan.Jag rullar sällan egna köttbullar utan använder denna metod.Och sen kan du steka på medelvärme.Gör nåt annat under tiden de steks.Lycka till.

  • Aspholme 16 december 2007

    Har inga problem med att rulla köttbullar, rullar 50 st på någon minut. Har alltid rinnande vatten att skölja händera med, lägger dem sedan på enblöt skärbräda. Smeten bör vara ganska kompakt. Nä, gjutjärnspanna och smör är det som gäller. Jag steker köttbullarna så att dom får färg runtom, sedan får dom efterkoka i kastrull med stekspadet som jag sköljer ur med lite vatten efter varannan stekning och häller i ksatrullen. Låt dom små puttra under tiden som du kokar potatisen, eller gör mos eller annat.

  • Pitepalten 16 december 2007

    Brukar smörbryna i stekpanna tillsdet blir lite yta. Tar lite i taget och lägger sedan över på plåt tills den är full. Eftersteker sedan i varmluftsugn 120 grader ca 10 min. Gäller köttbulle med diameter ca 2-2,5 cm diameter. Mindre bulle än så kräver kortare tid.

  • evaldo 16 december 2007

    När jag steker köttbulloar så bryner jag dem och lägger på en plåt och ställer in i ugnen på 200 grader där de får stå ca ½ timma, skaka plåten ibland så de blir jämt stekta.
    Jag tycker de blit bäst så. Men det är väl upp till var och en.

  • anluk 16 december 2007

    Jag steker alltid mina köttbullar på spisen på tradionellt sätt, tycker de blir bäst så. Har gjort julköttbullarna idag och tycker det gick bra

  • farmoringer 16 december 2007

    Jag brukar alltid steka på spisen också. Men det kan bero på att jag aldrig har så många att laga till. Men skulle jag använda ugnen till köttbullarna så skulle jag försteka lite i pannan sen in i ugnen. Inte bara ugn...(H)

  • tuden 16 december 2007

    Jag steker köttbullarna på spisen det funkar bäst för mej:)

  • styvan 16 december 2007

    Det finns ju färdiga...men tyvärr inte lika goda som hemlagade..:D:p

  • 16 december 2007

    Svärmor gör också sina köttbullar i ugnen, dom blir goda. Har provat själv, dom blir torra. Däremot stekte jag häromdagen i smör i stekpannan och dom blev helt ljuvligt goda. Så det är nog min grej. Fast nu får jag snart en varmluftsugn, så då måste jag nog testa igen. Några tips någon ! :)

  • 16 december 2007

    Svärmor gör också sina köttbullar i ugnen, dom blir goda. Har provat själv, dom blir torra. Däremot stekte jag häromdagen i smör i stekpannan och dom blev helt ljuvligt goda. Så det är nog min grej. Fast nu får jag snart en varmluftsugn, så då måste jag nog testa igen. Några tips någon ! :)

  • 16 december 2007

    Svärmor gör också sina köttbullar i ugnen, dom blir goda. Har provat själv, dom blir torra. Däremot stekte jag häromdagen i smör i stekpannan och dom blev helt ljuvligt goda. Så det är nog min grej. Fast nu får jag snart en varmluftsugn, så då måste jag nog testa igen. Några tips någon ! :)

  • Queenie 17 december 2007

    När det gäller köttbullar, pannbiffar etc, steker jag alltid upp dem snabbt så att de får färg. Sen sätter jag in dem i ugnen i 125 grader tills de blir färdiga. Mina köttbullar blir då aldrig torra och jag använder alltid blandfärs när jag gör köttbullar. Tycker det är perfekt, du behöver inte stå vid spisen hela tiden utan köttbullarna blir färdiga i ugnen. Sen har jag alltid i lite crème fraiche i smeten.

  • 17 december 2007

    Skrivet av Aspholme den 16 dec 2007

    Har inga problem med att rulla köttbullar, rullar 50 st på någon minut. Har alltid rinnande vatten att skölja händera med, lägger dem sedan på enblöt skärbräda. Smeten bör vara ganska kompakt. Nä, gjutjärnspanna och smör är det som gäller. Jag steker köttbullarna så att dom får färg runtom, sedan får dom efterkoka i kastrull med stekspadet som jag sköljer ur med lite vatten efter varannan stekning och häller i ksatrullen. Låt dom små puttra under tiden som du kokar potatisen, eller gör mos eller annat.

  • 17 december 2007

    (Y)! Jag gör precis som du, men jag brukar lägga i en köttbuljongtärning när jag kokar köttbullarna. Det blir jättegott!
    God Jul!

    Skrivet av Aspholme den 16 dec 2007

    Har inga problem med att rulla köttbullar, rullar 50 st på någon minut. Har alltid rinnande vatten att skölja händera med, lägger dem sedan på enblöt skärbräda. Smeten bör vara ganska kompakt. Nä, gjutjärnspanna och smör är det som gäller. Jag steker köttbullarna så att dom får färg runtom, sedan får dom efterkoka i kastrull med stekspadet som jag sköljer ur med lite vatten efter varannan stekning och häller i ksatrullen. Låt dom små puttra under tiden som du kokar potatisen, eller gör mos eller annat.

  • Lena 17 december 2007

    Jag steker mina köttbullar på spisen tycker de blir godast då:p

  • 17 december 2007

    Oj vad jag blev tjatig härovanför :o
    Det funkade inte första eller andra gången jag skickade... så då blev det helt plötsligt skickat tre gånger. Hoppsan så tokigt det kan bli. :D

  • mistralwind 18 december 2007

    Om det är stora köttbullssatser gör jag dem i ugn. Brukar dock slå i en skvätt grädde i smeten så blir de mindre torra.
    Ni ska få ett riktigt husmorstips med! Min farmor som lärde mamma det här, så tipset går i arv =)

    När ni gör köttbullar, ta överbliven potatismos att hålla ihop massan (funkar att röra ihop lite pulver med i värsta fall, farmor brukade alltid frysa ner lite så det skulle finnas klart inför köttbulls- makandet).
    Blir supergott och funkar varje gång! bullarna blir mjuka och saftiga och helt otroligt goda!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.