Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Köttbullar!!!

  • Nallemamma 9 oktober 2008

    till 700 gr färs tar du 1 msk vetemjöl och matlagningsgrädde i färsen och 1 ägg,, rör runt till de e ordentligt blandat krydda som du vill!! stek ,, mycket gott ja lovar o sååå lätt ,,,
    har även tagit 1 msk pulvermos(pulvret) i smeten med mjölken eller grädden!! ,, de funkar o blir inte torrt!!
    Lycka till!!!!!
    (Y)

  • frucaos 9 oktober 2008

    Här var det många tips! Jag brukar ha problem med att få fin form på mina - men smaken brukar bli bra! Har curry i, det är mums. (L)
    Pappa gör på samma recept, och lyckas alltid få klotrunda, underbart saftiga köttbullar, så jag vet inte helt vad som blir fel när jag försöker - har väl inte "rätta knycken" som det brukar heta.
    Ska pröva att låta dem vila en stund nästa gång, se om det hjälper. Och långpannan lät smidig!:p

  • MatAnders 9 oktober 2008

    Jag tycket inte det gör något när dom är ojämna känns nästan lite mer äkta än om dom är perfekt runda, dom jag gör att rätt lösa och lite svår rullade men så saftiga och goda, kanske för att jag har riven kokt potatis i.

  • pedalen1965 9 oktober 2008

    Skrivet av Roggan den 8 okt 2008

    ... glömde säga att jag alltid stoppar en liten utplattad bit av köttbullssmeten i mikron för att smaka om det är tillräckligt kryddat och saltat. Upprepa till du är nöjd med smaken. Passa dig bara så du inte blir mätt! Har hänt för mig ett par gånger...
    :D

    Tack för det tipset! (Y)

  • seabamo 9 oktober 2008

    Skrivet av SofieJa den 8 okt 2008

    Nu har jag inte läst de andra inläggen, så du kanske redan har fått det här tipset.

    Jag brukar också ha problem med mina köttbullar, men mitt problem är att de blir platta så det går inte att rulla dem i stekpannan.
    Där brukar jag numera göra dem i ugnen istället.

    Rulla som vanligt och lägg på en plåt som är täckt med bakplåtspapper. Ställ in i ugnen i 200 gr tills de fått fin färg.


    PRECIS SÅ ska du göra!! Oavsett vad du blandar i smeten. Jag har alltid gjort biffar förr - det blev så.... Numera har jag lite högre temp i ugnen (<200 gr alltså), en plåt smord med smör & därefter fylld med små bullar (som du formar med vattensköljda händer). Efter ett tag i ugnen petar jag på bullarna så att de får lite yta på flera sidor. Jag eftersteker mina i stekpanna så att de får fin färg (ser ut som frikadeller annars). Ett annat smidigt tips är att blanda i lökpulver i stället för hackad/riven lök - mycket snabbare & smidigare!

  • stinalena 9 oktober 2008

    Ojdå, tackar för alla tips (Y)!

    Jag lovar att inte ge upp, utan får ge mig på det igen. Ngn gång ska väl även jag lyckas. ;)

  • Tiadina 9 oktober 2008

    Hej! Jag hade det problemet i början också. Nu kryddar jag efter egen smak och har riven lök i och det viktigaste för att de ska hålla ihop, ägg och ca en msk potatismjöl tillca 500 g köttfärs. Lycka till!:D

  • LaJefa 9 oktober 2008

    Skrivet av thoorbear den 9 okt 2008

    Själv tror jag att hemligheten med att få fasta köttbullar (förutom att vara sparsam med vätska, förstås) mer ligger i att arbeta runt smeten ordentligt (mer än man tror, så at säga) och när köttbullarna är rullade så skall man låta dem "vila" en bra stund, c:a 30 minuter, innan man steker dem. Eller grillar dem. Grillade köttbullar är larvigt gott!


    Helt rätt!!
    Detta är det största misstaget dom flesta gör, dvs att dom inte arbetar smeten ordentligt. Fräs gärna löken innan så att vätskan har "svettats" ut ordentligt.

    Lycka till!

  • segerwitch 9 oktober 2008

    :DRolig tråd ! Det finns nog lika många recept som det finns matlagare???:D(Y)

  • zudette 9 oktober 2008

    Skrivet av lajefa den 9 okt 2008

    Skrivet av thoorbear den 9 okt 2008

    Själv tror jag att hemligheten med att få fasta köttbullar (förutom att vara sparsam med vätska, förstås) mer ligger i att arbeta runt smeten ordentligt (mer än man tror, så at säga) och när köttbullarna är rullade så skall man låta dem "vila" en bra stund, c:a 30 minuter, innan man steker dem. Eller grillar dem. Grillade köttbullar är larvigt gott!


    Helt rätt!!
    Detta är det största misstaget dom flesta gör, dvs att dom inte arbetar smeten ordentligt. Fräs gärna löken innan så att vätskan har "svettats" ut ordentligt.

    Lycka till!



    Jaha... då kanske man måste testa då?! Själv har jag lärt mig att man bara ska arbeta smeten tills det börjar bildas vita "trådar"! Arbetar man smeten mer så har jag lärt mig att risken är stor att man får torra och tråkiga köttbullar.... men hemkunskapen kanske har lärt om sig oxå? - Det var ju trots allt drygt 20 år sedan......?????

    Nån nämde nåt om potatismjöl! - det hade jag tänkt tipsa om oxå... så gör alltid min mamma, om jag minns rätt!

  • systeryster 9 oktober 2008

    Inte undrapå att det finns ett uttryck, att inget är som mammas kötbullar.
    Varje matlagande mamma (och pappa) har nog sina tips. Övning ger färdighet och man lär sig av sina erfarenheter. Det är bara att sätta igång, så går det nog bättre nästa gång.:)(Y)

  • LaJefa 13 oktober 2008

    Skrivet av zudette den 9 okt 2008

    Skrivet av lajefa den 9 okt 2008

    Skrivet av thoorbear den 9 okt 2008

    Själv tror jag att hemligheten med att få fasta köttbullar (förutom att vara sparsam med vätska, förstås) mer ligger i att arbeta runt smeten ordentligt (mer än man tror, så at säga) och när köttbullarna är rullade så skall man låta dem "vila" en bra stund, c:a 30 minuter, innan man steker dem. Eller grillar dem. Grillade köttbullar är larvigt gott!


    Helt rätt!!
    Detta är det största misstaget dom flesta gör, dvs att dom inte arbetar smeten ordentligt. Fräs gärna löken innan så att vätskan har "svettats" ut ordentligt.

    Lycka till!



    Jaha... då kanske man måste testa då?! Själv har jag lärt mig att man bara ska arbeta smeten tills det börjar bildas vita "trådar"! Arbetar man smeten mer så har jag lärt mig att risken är stor att man får torra och tråkiga köttbullar.... men hemkunskapen kanske har lärt om sig oxå? - Det var ju trots allt drygt 20 år sedan......?????

    Nån nämde nåt om potatismjöl! - det hade jag tänkt tipsa om oxå... så gör alltid min mamma, om jag minns rätt!


    Istället för potatismjöl rekommenderar jag riven kall kokt potatis, fick jag lära mig när jag gick min kockutblidning.

  • boz1965 13 oktober 2008

    Ett knep (N. E. Ahlins tv-tips en gång i tiden) jag brukar ta till är att förvälla köttbullarna i lättsaltat vatten innan jag steker dem, när de flyter upp till ytan är de klara. På så sätt håller de formen vid stekningen och blir dessutom nästan färdiga, så de behöver egentligen bara få lite färg på slutet.

    OBS! Vattnet får inte koka, utan bara sjuda. Annars faller köttbullarna sönder av *den* anledningen istället.

  • dystraior 13 oktober 2008

    Här kommer mina mormors köttbullar, de brukar bli väldans bra :)

    Mormors köttbullar

  • irrevirre 14 oktober 2008

    Jag gillar när köttbullarna inte är så fast utan mer luftiga och porösa. Då är det lite lurigt att få dem runda men det spelar ingen roll. Mina blir alltid trekantiga:-) Ofta formar jag biffar istället.
    Receptet jag använder (med variationer) är detta:
    Mormors köttbullar

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.