Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Köttbullar i ugnen?

  • Amamatryd 21 december 2011

    FInns det någon som testat att göra sina köttbullar i ugnen istället för att steka dem? Hur blir resultatet jämfört med stekta köttbullar? Hur länge har man dem inne och på vilken värme?
    Har en del köttbullar som ska fixas nu till jul :)

  • The_mama97mia 21 december 2011

    Hej, det här är ett recept på köttbullar i ugnen.
    http://www.matklubben.se/matklubben/mama97mia/kokbok/?id=5794&recipeid=72692#kommentarer
    Jag kör nästan alltid i ugn nuförtiden, så skönt att slippa stekoset samt går mkt fortare.
    Du får ju inte samma stekyta som i gjutjärnspanna, men ska man göra stora mängder så kan man ju göra dom först i ugnen o sen bryna på inför servering.

  • Marksten 21 december 2011

    Jag har alltid köttbullar i ugnen. Jag låter dom rulla runt i en stekpanna först så de får lite färg. Sedan fick de gå in i ugnen. De brukar räcka med 15-20 minuter beroende på hur stora dom är.
    Det är bara att ta ut en och dela den på mitten så ser du om de är färdiga.

  • Amamatryd 21 december 2011

    Tack för tipsen! Att steka till dem innan eller efter känns smart :) Så får man ju den rätta ytan med :)

  • victea 21 december 2011

    Jag steker alltid mina julköttbullar i ugnen, eftersom man gör större mängd. Rullar alla på en gång och lägger dem på bakplåtspapper på plåtar. Jag har ugnen på 225 grader och låter dem vara inne tills de blir grå och ser fasta ut, då tar jag ut dem och steker dem en stund i stekpanna, så blir de runda och fina

  • boz1965 21 december 2011

    Det går alldeles utmärkt att steka köttbullar i ugnen. Men man måste räkna med att man inte får samma stekyta som på ett stekjärn. Ytan blir mer som på en köttfärslimpa eller liknande.

  • Amamatryd 21 december 2011

    Köttbullarna får helt enkelt göras i ugnen i år. Smidigt! Sen steker jag på dem lagom till julbordet, de måste ju ändå värmas till då, så varför inte i stekpannan :) perfekt. Tack för hjälpen allihop. God jul =)

  • The_mama97mia 21 december 2011

    God Jul själv! Jag ska steka köttbullar till jul strax här, och gör dom i ugnen precis som nån ovan skrev - på bakplåtspapper. Den laddning som jag ska ta med till min bror på julafton får gå efter i stekpannan, annars tycker jag det är lite onödigt, jag har väl vant mig och tycker de är lika goda ändå!

  • Samur 21 december 2011

    Jag gör också som några andra. Först i ugnen och sedan steker jag lite för att få fin stekyta :)

  • vigren 21 december 2011

    Jag gör alltid mina köttbullar i ugnen och det är hur smidigt som helst! Lägg dem på en långpanna och ha dem inne i ugnen tills de är genomstekta, svårt att ange exakt tid, man får känna sig fram lite... (det går att lägga dem mkt tätt, de krymper lite i ugnen).
    De är nu ganska gråa och tråkiga men när de kommit ut ur ugnen så steker jag dem i panna på spisen så de får stekyta, det räcker med ett par minuter.
    De är på detta vis helt färdiga och behöver endast värmas, jag brukar göra det i ugnen, och man slipper stå med stekpannan när de skall serveras.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.