Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Köttfärssås

  • lottafroberg 8 januari 2014

    Hur får man kraftig tomatsmak på köttfärssåsen? Har provat många sorters tomatpure och krossade tomater i alla prisklasser.

  • Anderstam 8 januari 2014

    Mycket krossade tomater och LÅNG tid att stå och sjuda ihop.
    Minst 1 timme.

  • Annechatrin 9 januari 2014

    Hej!
    Min man är italienare och när han lagar köttfärssås lägger han ner mycket tid på den för att såsen ska få smak.
    För det första ska du använda hela tomater på burk. Och då en bra sort, gärna italiensk då de har mer smak än de billiga.
    En tomatsås blir inte klar på 10 minuter utan låt den koka länge, dvs minst 40 minuter för att få riktigt mycket smak, gärna mer. Häll i lite vatten så att såsen inte blir för tjock under kokningen.

    Därtill i såsen bör det vara finhackad selleri, finhackad lök och finhackade morötter. Det gör sitt till och sätter god smak på såsen.

    Lycka till! Buon appetito!

  • lottafroberg 13 januari 2014

    Jag brukar ha lök morot och selleri i. Får prova med hela tomater istället för krossade.

  • Veranne 13 januari 2014

    Ett knep som jag brukat ta till om jag inte haft tid att låta såsen koka jättelänge är att ta i ca en matsked (det ska inte vara mycket!) puré av soltorkade tomater.
    Fanns en sort på tub förr som jag gillade, tyvärr kan jag inte hitta den i butikerna längre men man kan säkert använda någon av dem på burk eller hacka hela soltorkade riktigt smått.

  • Bumbelna 14 januari 2014

    Mutti tomatpuré är koncentrerad och ger mycket tomatsmak. Fräs gärna purén innan vätska tillsätts.

  • husmusen88 16 januari 2014

    Ska du ha godaste så strunta i alla färdiga konserver, ta mogna fina tomater och rosta i ugnen med rosmarin, timjan, vitlök och salt, skala dem (om du orkar) och gör tomatsåsen på dem! absolut godast, fungerar utmärkt när man gör tomatsoppa oxå.

  • Maxflax 19 januari 2014

    Fräser en stor "klump" tomatpure tillsammans med löken när denna börja bli "glasig" och har mycket tomater i, brukar ha både krossade och hela eftersom barnen protesterade när jag bara hade hela tomater. Selleri balanserar tomatsmaken bra också.

    Just det ja, lååång koktid, vitlök mot slutet

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.