Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

koka gele

  • majamia 2 augusti 2008

    Hej
    Idag har jag plockat 4 kg röda vinbär och 1kg svarta och tänkte koka gelé. Måste jag göra många små satser för jag läste någonstans att man inte bör dubbla receptet när kan kokar gele och måste man smälta parafin över??
    Tacksam för enkla recept och tips :D(Y)
    Tack för snabba svar då jag ska koka nu.
    Fortsätter med mina gurkor så länge :D

  • zonale 2 augusti 2008

    Jag brukar aldrig dubbla receptet. Använder Gul melantin för gelé. Du behöver inte alls använda det utan kan göra enligt det recept som du har. Parafin har jag aldrig använt mig av under alla år och det har aldrig hänt något. Natriumbensoat eller liknande har varit tillräckligt och jag har förvarat det svalt.

  • farmoringer 2 augusti 2008

    Jag gör bara rödvinbärsgele och bara en sats åt gången. Jag har inga konstigheter i min gele. Vatten och socker plus vinbären.....

  • majamia 2 augusti 2008

    Skrivet av farmoringer den 2 aug 2008

    Jag gör bara rödvinbärsgele och bara en sats åt gången. Jag har inga konstigheter i min gele. Vatten och socker plus vinbären.....


    Det låter ju toppen! kan du inte skriva ditt recept här och hur länge håller den?

  • farmoringer 2 augusti 2008

    jag har gjort det nu. Vet inte hur länge direkt den håller. Men, ja flera månader har jag för mig i alla fall..Jag fryser alltid in mina bär direkt när jag plockat dom och gör sen, efter vad det går åt...

  • ros 2 augusti 2008

    :)Detta är mitt recept på vinbärsgelé
    Röd vinbärsgelé
    (Y)(Y)(Y)

  • Okänd 2 augusti 2008

    Jag dubblar alltid receptet....Kokade på 4 l vinbär,svarta och röda igår.
    Jag plockar även i kartiga bär och det lyckas alltid med gelen.
    Så för min del funkar det hur bra som helst att dubbla receptet.

  • zonale 2 augusti 2008

    Tack, Liliane för det tipset!!:) Undrar var det har kommit ifrån att man inte ska dubbla receptet?? Smidigare att koka allt på en gång.(Y)

  • majamia 2 augusti 2008

    Skrivet av hubert06 den 2 aug 2008

    Tack, Liliane för det tipset!!:) Undrar var det har kommit ifrån att man inte ska dubbla receptet?? Smidigare att koka allt på en gång.(Y)


    Jag läste på Ica Kuriren att man inte skulle dubbla recept på gelé men nu vet jag att det går. Jag gillar att göra mkt på en gång för vi är många och det går åt fort!

    Nu har jag kokt saft, lagt i gurkor gjort 3 olika chutneys som blev jättegoda så idag känner jag mig nöjd! :D Ska spara småburkar så att jag kan göra gelé nästa gång. Har lagt in så mkt i år så alla burkar tagit slut :o

  • zonale 2 augusti 2008

    Jag har för första gången gjort rosengelé och det spred en väldoft i köket när bladen kokade. Den blev jättegod. Fick dåligt med vinbär i år, frostenätterna kom olägligt mitt i fruktsättningen så de flesta föll av. Blandade röda och svarta och gjorde cumberlandsylt i stället.

  • farmoringer 2 augusti 2008

    Här är mitt förslag..

    Vinbärsgelé

    Men det är väl så det har sagts i alla år att man ska inte dubblera satser så då gör man inte det...
    Men även jag ska prova att dubbla nästa gång.

  • Fiona 2 augusti 2008

    Hemma kokades gelé på säkerligen 10 liter i taget när jag växte upp, och det blev alltid bra så ser inget hinder i att dubbla eller mångdubbla recepten.

    Själv använder jag alltid gelesocker när jag kokar gelé, istället för vanligt socker. Tycker det är enklare och blir minst lika bra.

  • soolen 14 juli 2009

    Skrivet av majamia den 2 aug 2008

    Hej
    Idag har jag plockat 4 kg röda vinbär och 1kg svarta och tänkte koka gelé. Måste jag göra många små satser för jag läste någonstans att man inte bör dubbla receptet när kan kokar gele och måste man smälta parafin över??
    Tacksam för enkla recept och tips :D(Y)
    Tack för snabba svar då jag ska koka nu.
    Fortsätter med mina gurkor så länge :D

  • soolen 14 juli 2009

    Skrivet av majamia den 2 aug 2008

    Hej
    Idag har jag plockat 4 kg röda vinbär och 1kg svarta och tänkte koka gelé. Måste jag göra många små satser för jag läste någonstans att man inte bör dubbla receptet när kan kokar gele och måste man smälta parafin över??
    Tacksam för enkla recept och tips :D(Y)
    Tack för snabba svar då jag ska koka nu.
    Fortsätter med mina gurkor så länge :D

  • soolen 14 juli 2009

    Skrivet av majamia den 2 aug 2008

    Hej
    Idag har jag plockat 4 kg röda vinbär och 1kg svarta och tänkte koka gelé. Måste jag göra många små satser för jag läste någonstans att man inte bör dubbla receptet när kan kokar gele och måste man smälta parafin över??
    Tacksam för enkla recept och tips :D(Y)
    Tack för snabba svar då jag ska koka nu.
    Fortsätter med mina gurkor så länge :D
    Jag brukar koka 2 satser åt gången, Ger bort till våra barn så det är bra att koka mycket på en gång. Den brukar hålla ca 1 år i kylen. LYCKA TILL !!

  • mep 15 juli 2009

    Skrivet av majamia den 2 aug 2008

    Hej
    Idag har jag plockat 4 kg röda vinbär och 1kg svarta och tänkte koka gelé. Måste jag göra många små satser för jag läste någonstans att man inte bör dubbla receptet när kan kokar gele och måste man smälta parafin över??
    Tacksam för enkla recept och tips :D(Y)
    Tack för snabba svar då jag ska koka nu.
    Fortsätter med mina gurkor så länge :D


    Ett bra recept på gelé som jag gör varje år

    Till 8 liter vinbär tillsätts bara ½ dl vatten. Koka,sila.
    Tag 1kg strösocker till varje liter sur saft, häll upp sockret i en långpanna in i ugnen 110- 120 gr. Låt det bli genomvarmt. Koka upp den sura saften och rör ner det VARMA sockret i den HETA saften. Rör om, ev. låt det få ett snabbt uppkok. Ha glas burkarna redo, det geléar sig snabbt. Lycka till.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.