Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

koka om vinbärsgele?

  • Bahloo 28 augusti 2009

    Hej.
    Jag har kokat svart vinbärsgele, men den blev alldeles för lös när den svalnat.
    Jag har kokat 2 satser efter samma recept med pektin och atamon som tillsatser, första satsen blev jättebra, andra för lös.

    Kan jag koka om gelen och ge den mera pektin, för att få den fastare eller förstörs den helt och blir bara saftsoppa igen då?

  • tilda 28 augusti 2009

    Ja. Min mamma brukar koka om gele´n när den blir för lös eller för hård.

  • ros 28 augusti 2009

    :)Det går bra att koka om den och tillsätta mer "hjälp" för att den ska stelna.
    Lycka till!

  • Bahloo 28 augusti 2009

    Tack för svaren!
    Jag kokar plommonchutney för tillfället, men kokar om vinbärsgelén ikväll!
    Har trädgård för första sommaren och förundras över allt man kan göra under skördetiden!

  • boz1965 28 augusti 2009

    Kanske skulle du ha i lite gelatinpulver?

  • mep 28 augusti 2009

    Du har fått många tips.
    Prova mitt recept nästa gång.
    Koka 8 liter röda vinbär med ½ dl. vatten.( Obs! mängden)
    Tag 1kg. socker till varje liter avrunnen saft.
    Låt sockret bli genomvarmt i 120gr. varm ugn.
    Koka upp den sura saften och rör ner det varma sockret.
    Låt det få ett snabbt uppkok. Häll genast över på glasburkar.
    Det geléar sig snabbt.

  • Bahloo 28 augusti 2009

    hmm, låter mumsigt, men jag har bara svarta vinbär.

    Kan meddela att chutneyn blev underbart god. :D

  • sideshowzimmie 22 augusti 2010

    Hej, jag har en akut fråga.
    Igår kväll skulle jag försöka mig på svart vinbärsgelé. Jag kokade 4 dl vatten med 2 liter svarta vinbär i 10 min ungefär. Sedan skulle jag då sila genom en silduk på ställning. Detta skulle ta ca 30 min.
    Men massan är alldeles för grötig och efter 3 timmar har jag bara fått ihop ca 2 dl "saft" (ser snarare ut som jättetjockt blod). Jag har försökt hjälpa till med en slev och rört om, men det hjälper inte riktigt.

    Jag provade även att hälla tillbaka massan och koka upp med ytterligare 4 dl vatten och det går fortfarande inte igenom silen!


    Tips? Vill helst inte kasta satsen då det var de allra sista bären på busken.

  • vinciqator 22 augusti 2010

    Skrivet av boz1965 den 28 aug 2009
    Kanske skulle du ha i lite gelatinpulver?
    Använd hellre det flytande fruktpektin som numera finns i daglighandeln. Törsleff har det i sortimentet och det finns just nu en "pirat" på Netto.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.