Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Koka potatis

  • Bernte08 10 augusti 2011

    Hur enkelt är det att koka potatis?!
    Mjöliga sorter spricker lätt om man inte passar noga.
    Koka upp, ta bort från plattan och ställ på korkskiva med handduk över locket. Färdigt på 20 minuter.

  • Lunchdax 11 augusti 2011

    Detta måste jag prova...! om man sparar ca 20min el varje gång man kokar potatis så blir det ju en hel del på ett år! Bra för miljön o plånboken!

  • MosterNettan 11 augusti 2011

    Om jag inte vill att potatisen ska spricka så köper jag annan sort än mjölig. Jag tycker om den så, men det är ju inte så kul när jag ska bjuda på middag, då vill jag ju att den ska vara fin och hel i karotten.
    Detta tips ska jag absolut ta till mig.
    (Y)

  • Gul13 11 augusti 2011

    Funkar det med ris oxå?
    Detta måste jag absolut testa.

  • Mistys 11 augusti 2011

    Jag kokar alltid upp potatisen, vrider sen av plattan men låter kastrullen stå kvar påplattan på eftervärme med lock på. Dock ingen handduk. Funkar kanon. Ingen sönderkokt potatis, elbesparande och härlig, mjölig potatis på 20-30 min.

  • The_mama97mia 11 augusti 2011

    ... även jag är ett stort fan av eftervärme... Uppvuxen med Oljekrisen på 80-talet blev man hårt drillad hemma.
    Numer använder jag också vattenkokare till en hel del matlagning, så energismart som möjligt.

    Vad gäller frågan om det funkar med ris - självklart - särskilt med basmatiris, koka upp, stäng plattan. Vänta 15-20 min.

  • husmusen88 11 augusti 2011

    Samma sak med pasta, koka upp och låt stå på eftervärme. Den sväller av vattnet ändå!

  • jollo10 11 augusti 2011

    Vänta!


    SKam an koka upp potatisen bara och sen stänga av värmen och låta den stå under lock? Låter ju absurt eftersom, potatis ska koka i 20 min!

  • Bumbis 11 augusti 2011

    Tänk bara på att det inte funkar om man har induction eller gas.:p.

  • Mistys 11 augusti 2011

    Skrivet av jollo10 den 11 aug 2011

    Vänta!


    SKam an koka upp potatisen bara och sen stänga av värmen och låta den stå under lock? Låter ju absurt eftersom, potatis ska koka i 20 min!


    Japp!!

  • The_mama97mia 11 augusti 2011

    (Y) och NB nypotatis ska koka eller stå i varmt vatten än kortare tid... beror på storlek o färskhet

  • jas65 11 augusti 2011

    Ny potatis skall tillsättas i kokande vatten och äldre potatis skall tillsättas i kallt vatten och kokas upp.

    Mjölig potatis kokas alltid färdigt på eftervärme.

  • jollo10 11 augusti 2011

    Vänta nu, kan alla potatis kokas på eftervärme sättet eller?

  • Gul13 12 augusti 2011

    (Y) Detta ska provas redan i morron.

  • Mistys 12 augusti 2011

    Skrivet av jollo10 den 11 aug 2011

    Vänta nu, kan alla potatis kokas på eftervärme sättet eller?


    Jadå. Jag tillämpade detta alltid när mina barn var små och maten skulle vara på bordet snabbt. Satte på potatisen, lät koka upp, vred av plattan och lät den gå klart medan jag hämtade barnen på dagis. Då var maten klar när vi kom hem ( ville inte gå hemifrån om jag hade haft plattan på )

  • mysigajag51 12 augusti 2011

    man skall väll koka potatisen ordentligt är det så där man gör kan man väll äta den rå då

    yvonne pira

  • jollo10 12 augusti 2011

    Vi har induktionshäll, funkar det inte då?

  • mysigajag51 12 augusti 2011

    ja ja

  • jollo10 12 augusti 2011

    Ja ja????

  • emaxen 12 augusti 2011

    Skrivet av jollo10 den 12 aug 2011

    Vi har induktionshäll, funkar det inte då?


    Nej plattan blir ju kall efter en kort stund, allså ingen eftervärme.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.