Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Koka ris på mellanöstervis

  • Countrygirl 19 februari 2012

    Har ätit det goda riset från Mellanösten. Tror att det är basmati eller jasmin men det blir så luftigt och gott. Vet att det kokas och sköljs på ett speciellt sätt. Har letat men kan inte hitta hur man gör.

    Vet att det finns olika recept med russin, aprikos mm.

    Är det någon som kan hjälpa mig?

    {cowboy}

  • The_mama97mia 19 februari 2012

    http://www.matklubben.se/matprat/tips_och_fraagor_foer_koeket_31/koka_ris_10990.html

    kolla här för tips. Att koka ris är bland det svåraste jag vet! Jag brukar koka i mycket vatten, som när man kokar pasta, låt rinna av i durkslag sen i kastrull igen, linda om locket med linnehandduk o så får det stå och ånga.

  • Countrygirl 19 februari 2012

    Tack, det ska jag läsa och testa. :)

  • MatAnders 19 februari 2012

    Ja detta dillemma med att koka basmati ris. Jag har efter många försök hittat ett bra sätt (det finns massa olika metoder) Först och främst är sköljningen mycket viktig flera gånger sen brukar jag låta det stå i kallt vatten i ca 20 minuter.
    Låt säga att du skall koka 4 dl ris så tar jag 7 dl vatten rätt mycket salt och någon msk olja och låter koka upp sedan ner med riset och rör om, efter det ner på rätt låg värme typ 3,5-4 på ett 12 reglage och låta småsjuda i 15 min sen dra av från plattan och ta av locket och låt det ånga av.
    Då blir det luftigt.

  • Amika 19 februari 2012

    Jag sköljer riset och låter det ligga i blöt i en timme, sen häller jag av det och sköljer det igen.
    Sen häller jag det i kokande vatten, mycket vatten och kokar tills det smakar klart, ca 10-20 minuter. Lite beroende på vilket ris jag använder. Sen häller jag av vattnet och låter det rinna av i durkslag. Sen lägger jag tunna skivor av potatis i botten på kastrullen i ett fint mönster och häller på lite olja och kryddar med salt och peppar. Sen häller jag tillbaka riset och tillagar det utan att röra om i ca 5-8 minuter. Sen lägger jag en tallrik över kastrullen och vänder den upp och ner så jag stjälper upp riset på tallriken. Då får man en jättegod stekt yta på riset och potatisen bildar en fin stjärna. Mumsigt som bara den!
    Det lärde jag mig av min kompis mamma som kommer från Iran. Persiskt ris. Jag använder oftast långkornigt basmatiris. :)

  • Countrygirl 19 februari 2012

    Skrivet av Amika den 19 feb 2012

    Jag sköljer riset och låter det ligga i blöt i en timme, sen häller jag av det och sköljer det igen.
    Sen häller jag det i kokande vatten, mycket vatten och kokar tills det smakar klart, ca 10-20 minuter. Lite beroende på vilket ris jag använder. Sen häller jag av vattnet och låter det rinna av i durkslag. Sen lägger jag tunna skivor av potatis i botten på kastrullen i ett fint mönster och häller på lite olja och kryddar med salt och peppar. Sen häller jag tillbaka riset och tillagar det utan att röra om i ca 5-8 minuter. Sen lägger jag en tallrik över kastrullen och vänder den upp och ner så jag stjälper upp riset på tallriken. Då får man en jättegod stekt yta på riset och potatisen bildar en fin stjärna. Mumsigt som bara den!
    Det lärde jag mig av min kompis mamma som kommer från Iran. Persiskt ris. Jag använder oftast långkornigt basmatiris. :)


    Det låter jättegott. Hur varm är plattan när du har riset med potatis i botten? Bränner det inte kastrullen?

  • MatAnders 19 februari 2012

    Ett Persiskt ris recept på youtube.
    http://www.youtube.com/watch?v=xD-RtP-JiFE

  • Countrygirl 19 februari 2012

    Tack MatAnders, nu förstår jag Amikas recept bättre. Det ser jättegott ut. Nu vågar jag mig på att testa! :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.