Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kokosfett- Jag Behöver Snabbt Svar!

  • Russinet-Korinten 24 oktober 2008

    Hej jag behöver jättesnabbt svar för jag måste ha kakan klar idag...
    Jag undrar om man kan byta ut margarin mot kokosfett i en sockerkaka?:o
    (Vi har inget margarin hemma)
    /Russinet

  • Russinet-Korinten 24 oktober 2008

    Puffetipuff

  • marjoh1 24 oktober 2008

    Tror inte att du kan det för kokosfettet smakar ju inte så gott, har du inge smör hemma??

  • Russinet-Korinten 24 oktober 2008

    Jo bordsmargarin men kan man använda det?Jag brukar aldrig göra det.

  • marjoh1 24 oktober 2008

    Det beror på vad det är för bordsmargarin, Bregott brukar gå bra att baka på. Annars har du kanske någon trevlig granne i närheten som kan hjälpa dig med margarin.

  • LaJefa 24 oktober 2008

    Har ditt bordsmargarin en fetthalt på ca 60 % eller mer så går det bra att använda det.
    Rekommenderar inte kokosfettet.

  • irrevirre 24 oktober 2008

    NIX! Inte kokosfett.
    Vad skall du baka??

  • Russinet-Korinten 24 oktober 2008

    Tänkte baka: Banankaka från Mocambiquemen jag orkar verkligen inte just nu...:ZSka upp tidigt imorron

  • Vivoplena 25 oktober 2008

    Kokosfettet har helt fel smak och din kaka kommer få fel konsistens.

  • zudette 25 oktober 2008

    Nu har du väl bakat din kaka men till en annan gång kan jag tipsa om att använda koncentrerad juice istället för smör/margarin. Jag har gjort det ett par gånger med mycket bra resultat. Kan ju vara ett tips för den som vill göra en fettfri kaka eller om man väntar besök av någon som är laktoskänslig och man vill vara på den säkra sidan.

  • Russinet-Korinten 25 oktober 2008

    Tack för alla svar!Och tack för tipsen:)
    Jag skulle haft kakan till ett cafe som ska vara på en tävling, men den tävlingen håller på imorgon också så jag bakar den idag istället:p

  • famsallstrom 25 oktober 2008

    Skrivet av zudette den 25 okt 2008

    Nu har du väl bakat din kaka men till en annan gång kan jag tipsa om att använda koncentrerad juice istället för smör/margarin. Jag har gjort det ett par gånger med mycket bra resultat. Kan ju vara ett tips för den som vill göra en fettfri kaka eller om man väntar besök av någon som är laktoskänslig och man vill vara på den säkra sidan.


    Juice, spännande! Till vilka kakor kan man använda det och hur mycket juice? :o

  • zudette 25 oktober 2008

    Skrivet av famsallstrom den 25 okt 2008

    Skrivet av zudette den 25 okt 2008

    Nu har du väl bakat din kaka men till en annan gång kan jag tipsa om att använda koncentrerad juice istället för smör/margarin. Jag har gjort det ett par gånger med mycket bra resultat. Kan ju vara ett tips för den som vill göra en fettfri kaka eller om man väntar besök av någon som är laktoskänslig och man vill vara på den säkra sidan.


    Juice, spännande! Till vilka kakor kan man använda det och hur mycket juice? :o


    Till sockerkaka. Jag skulle ta ca 1/2 dl/50 gr - som anges som mängd när man mäter flytande margarin. Jag har bara testat detta i den vanliga sockerkakan men funkar säkert i andra liknande bakverk.

  • famsallstrom 25 oktober 2008

    Skrivet av zudette den 25 okt 2008

    Skrivet av famsallstrom den 25 okt 2008

    Skrivet av zudette den 25 okt 2008

    Nu har du väl bakat din kaka men till en annan gång kan jag tipsa om att använda koncentrerad juice istället för smör/margarin. Jag har gjort det ett par gånger med mycket bra resultat. Kan ju vara ett tips för den som vill göra en fettfri kaka eller om man väntar besök av någon som är laktoskänslig och man vill vara på den säkra sidan.


    Juice, spännande! Till vilka kakor kan man använda det och hur mycket juice? :o


    Till sockerkaka. Jag skulle ta ca 1/2 dl/50 gr - som anges som mängd när man mäter flytande margarin. Jag har bara testat detta i den vanliga sockerkakan men funkar säkert i andra liknande bakverk.


    Tack! :p

  • lotteb 25 oktober 2008

    Ville också tipsa om att använda matolja i kakan. Vet inte riktigt hur mycket som skulle utbytas men det används ofta i amerikanska recept i just kakor. Jag skulle säga att en skvätt mindre än vad matfettet skulle vara för oljan. Äppelmos också men att inte ha fett alls kan också bli segt och torrt. Fruktpureer av olika sorter har jag hört talas om. Bara ett tips har inte exact information.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.