Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

kokt mat!!

  • 21 januari 2005

    Jag behöver recept till all kokt mat, har fått veta jag har magsäckinflammation och matstrupinflammation så jag måste äta all kokt mat och inget starkt o stekt etc i 2 veckor!!!!!Jag som ÄLSKAR STEKT MAT! allt som är hårdsmält mat får jag inte äta, har letat på internet men hittar inte..hjälp! Har en dotter så jag vill laga samtidigt till båda som båda kan äta, god för henne o bra för mig!! Hoppas ngn kan komma på förslag, kan säga jag ej gillar soppor så den kan man ju glömma :-(Hör av er snarast skulle va tttackksam om jag fick lite tips :-)Linnea

  • 23 januari 2005

    Borde det inte gå bra att äta sådant som lagats i foliepaket i ugnen?? Om det går bra så finns det ju massor man kan göra. Bla lax. Jätteenkelt också, lägg laxen på en bit folie med en smörklick på. (Egentligen ska det ju kryddas också men det gör man ju som man vill med.) Ta kanterna på foliarket och förslut de väl på ovansidan och stoppa in i ugnen. Lätt som en plätt!! Gott med kokt potatis och kanske någon kall sås. Eller helt kryddfritt, en klick créme fraiche. Hoppas allt går bra både med matlagning och med magen.

  • 4 februari 2005

    Förr i tiden åt man betydligt mer kokt mat. Koka en större laddning kött, det tar lika lång tid om du kokar lite som mycket; 1,5 till 2 timmar. Låt morot, kålrot, palsternacka koka med - de slänger du sen eftersom de bara är med för att ge smak.Plocka upp köttet och skär det "lagoma" bitar. Frys in i förpackningar som räcker till två personer. Frys också in buljongen.Nu har du bra bas att göra snabba grytor av olika slag. Koka fräscha grönsaker, linser, bönor, potatis i buljongen och lägg i köttet. Eller varför inte göra dillkött, eller en mildare variant av pepparrotskött.Helen

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.