Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kommande projekt i köket? Vad tänker du laga i den närmaste framtiden?

  • The_mama97mia 31 januari 2010

    Nu är nästa projekt Falafel - eller ngn sorts kikärtsbiffar. Palten kokad o klar. Surdegen står o jäser. Räkfonden kokt o kyld.
    Lasagnen uppäten.
    Men attans vad man kan känna sig nöjd ibland, att ha utmanat sig själv lite...
    Fast önskar mig nu en liten människa som kom o städade upp i köket efter mig haha.

  • idea_ 31 januari 2010

    Skrivet av mama97mia den 31 jan 2010

    Nu är nästa projekt Falafel - eller ngn sorts kikärtsbiffar. Palten kokad o klar. Surdegen står o jäser. Räkfonden kokt o kyld.
    Lasagnen uppäten.
    Men attans vad man kan känna sig nöjd ibland, att ha utmanat sig själv lite...
    Fast önskar mig nu en liten människa som kom o städade upp i köket efter mig haha.


    Hmm, när jag såg dina nyaste inlägg igår var jag sugen på att fråga om man kunde få bli inneboende, och om det är så här maten ser ut kan man nog tänka sig att vara städare i köket :D Hoppas de små liven (ungarna dina alltså) uppskattar den möda du lägger ner i köket. :p

  • The_mama97mia 7 februari 2010

    Nu längtar man efter vitaminer - har dammat av min groddburk - det brukar ta en vecka att få sprudlande sprittande E-vitamin.

    Sen ska jag fortsätta med mina surdegsexperiment, det är jättekul, gott blir det även om det inte blir perfekt, jakten på det perfekta brödet börjar likna sökandet efter den Heliga Graal...

    Vad har du på gång?

  • 123Linnea 7 februari 2010

    Måste ta mig i kragen och göra köttfärssås, som ska frysas o tas med till fjällen - vi åker på söndag. Vet inte riktigt vad jag ska göra på för sätt, bara. Tinad köttfärssås kan bli lite så där... Rinnig och tråkig.
    Annars ska semlorna bli bakta vilket århundrade som helst nu!

    (Jag har shoppat ett par supersnygga stövletter med klack på idag. Sååå nöjd!! Hörde det inte hit?! Nähä.)

  • Okänd 7 februari 2010

    Just nu har jag två stora projekt på gång när det gäller matlagning.
    Det ena är att jag skall försöka börja laga "hjärtats" mat.
    Det andra projektet återkommer jag till framöver.
    Om det är mat som är lagad med hjärtat, eller om det är mat som är bra för hjärtat får väl visa sig.
    Men att det kommer bli hjärtats mat, det kan jag lova!

  • The_mama97mia 7 februari 2010

    j-g, hjärtats mat kan väl vara både och? Lagad med hjärtat och för hjärtat??? *ler*
    Jag har en kokbok som heter Mat för Liv och Lust, med mkt trevliga recept.
    (L)

  • The_mama97mia 27 februari 2010

    Hmmm... har flera projekt igång nu och måste bara få skryta om mitt senaste buljongkok!
    Igår tog jag grönsaksbuljongfonden o sammanförde med ett buljonkok på skrov o överblivt kycklingkött från den kyckling jag grillade i ugnen.
    Kokade ihop men tillägg av vatten lök o lite kryddor, silade av, lät stå i kyl, nu tog jag fram den, skopad av fettlagret överst och MAMMA MIA - underst ligger den ljuvligaste gelé.... som glaze eller fond eller... WOW så nöjd jag blir!

  • safir74 28 februari 2010

    Kåldolmar ska jag försöka ge mig på att laga. Savojkål har jag varit nyfiken på jättelänge så ngt med savojkål men frågan är vad förstårs :D

  • The_mama97mia 28 februari 2010

    Du kan ju göra dolmar på savoykål? Grönt och vackert.

  • safir74 28 februari 2010

    Ah, ja varför inte..två flugor i en smäll (Y):D

  • lena4 1 mars 2010

    Har stekfläsk på rimning. Får se hur det blir när den blir stekt.
    Jag har bara rimmat julskinkan förut.

  • The_mama97mia 2 mars 2010

    mera surdegsutmaningar här. Samt ska jag göra ngt av mina groddar - mungbönornas groddar belv riktigt goda denna gång men vet inte riktigt hur jag ska använda dom, bara som dom är troligen.

    Sen fick jag tag på kycklinglever idag! Såååååååå länge sen jag gjort ngt med det, längtar efter att få ihop ngt gott med k l , bacon, grädde... Vilka kryddor passar bäst till kycklinglever? Mejram?

  • Lilhed 5 mars 2010

    Skrivet av lena4 den 17 jan 2010

    Fläskben i stor påse i frysen, Vet inte vad jag ska göra med den. Egen slaktad gris så det är inte rimmat.
    Å mama97mia ett bra recept på pitepalt vill jag ha. Har aldrig gjort det. Men min gubbe skulle bli jätteglad om jag fixa de. Hans mor gjorde alltid det, och det va bara bäst.

  • idea_ 10 april 2010

    Skrivet av mama97mia den 2 mar 2010

    mera surdegsutmaningar här. Samt ska jag göra ngt av mina groddar - mungbönornas groddar belv riktigt goda denna gång men vet inte riktigt hur jag ska använda dom, bara som dom är troligen.

    Sen fick jag tag på kycklinglever idag! Såååååååå länge sen jag gjort ngt med det, längtar efter att få ihop ngt gott med k l , bacon, grädde... Vilka kryddor passar bäst till kycklinglever? Mejram?


    Mia, hittade detta inlägg när jag försökte gå in på grodd tråden (den gamla som bara heter groddar) och kom att tänka på att det ser ut att vara just mungbönsgroddar, blancherade, som kineserna älskar att blanda i sina wokar och stirfrys (eller hur det nu stavas)...

  • The_mama97mia 10 april 2010

    mmm det är nog riktigt!
    fast hemma får man dom aldrig att grodda så mkt...

  • tojve 10 april 2010

    Skrivet av mama97mia den 30 jan 2010

    Är det bara jag som har ambitioner o projekt på helgerna?
    Eller lagar ni krångliga o tidsödande saker varje dag? lördag hele veckan lång???

    Här är det lugnt i köket i veckorna- sen får jag ibland lite fart o styr upp det på helgen.


    Jag och min mat äter inte jättebra under helgerna, lördagar är våran godisdag (om man inte som idag plötsligt blir utbjuden på restaurang av föräldrarna :D ) Så vi lagar faktiskt mat 1-2 gånger per dag, ofta så att det räcker till lunch dagen efter. Andra målet för dagen, middagen, är ofta soppa eller liknande. Funkar lite bättre att leva så när man inte har barn, jag tycker väldigt mycket om att laga mat och baka, samt det faktum att vi båda är studenter och spenderar majoriteten av veckan hemma för egna studier, så vi kan lägga upp tiden som vi vill. :D

    Nästa sak jag vill testa är nya soppor samt surdegsbröd, min mamma hade bakat ett underbart sådant idag när jag hälsade på. Mmm.

  • Marksten 11 april 2010

    Här är det också ganska lungt i veckorna. Har inte tid med långkok på vardagar. Men god och bra mat behöver inte ta så lång tid att laga.

    Men på helgerna har jag oftast mer tid och då blir det också roligare. Man ska inte vara hungrig när man börjar laga mat.

    Som det mesta, så hänger det på att planera inköpen. Det finns ju inget värre än när det saknas en ingrediens när man kommit halvvägs. Så därför så tar jag oftast fram alla grejor innan jag sätter igång så man vet vad man har.(A)

    Har beställt ännu en grillbok. Jag vet inte varför. {question}Har många matböcker och tittar nästan aldrig i dom. Men den är var det vintips till alla rätter så det var nog därför.8-|

  • lena4 26 april 2010

    Äntligen tagit mig i kragen och kokat saft av en del svarta vinbär och rabarber jag har kvar i frysen.
    Snart finns det nya.

  • jimboz 26 april 2010

    När Kinakålen ramlar ner under tio spänn så ska jag göra 4,5 kilo Koreansk Kimchi...Här kan ni se vilket jobb det är..2 gånger har jag gjort denna och brukar fermentera den 2 veckor.
    Men jag skippar bläckisken
    http://www.youtube.com/watch?v=0sX_wDCbeuU&feature=player_embedded

  • sikaal 27 april 2010

    Skrivet av jimboz den 26 apr 2010

    När Kinakålen ramlar ner under tio spänn så ska jag göra 4,5 kilo Koreansk Kimchi...Här kan ni se vilket jobb det är..2 gånger har jag gjort denna och brukar fermentera den 2 veckor.
    Men jag skippar bläckisken
    http://www.youtube.com/watch?v=0sX_wDCbeuU&feature=player_embedded


    Varför skippa bläckfisken? Fegis!:D

    Skämt åsido, tyvärr för mycket vitlök för mig, annars verkar det spännande!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.