Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kommentarer om MATEN i olika matprogram?

  • The_mama97mia 18 februari 2010

    Vänner! Medborgare! Matklubbare!

    Jag är total freak på matprogram.
    Nu har vi redan en trevlig tråd som diskuterar just Halvåtta programmet och jag vill inte störa till det i den tråden - så det blir en ny.

    Jag har på sistone sett en del på Masterchef, mkt trevligt program.
    Det som slår mig där är att det är potatisMOS till alla rätter?
    Moser och puréer?

    Har du tänkt ngt sånt?

  • boz1965 18 februari 2010

    Skrivet av mama97mia den 18 feb 2010

    ...Det som slår mig där är att det är potatisMOS till alla rätter?
    Moser och puréer?

    Har du tänkt ngt sånt?


    Tycker att det låter aningen fantasilöst att ha mos och puréer till allt. Har man inte bättre fantasi än så kanske man ska välja en annan karriär än kockens... Bara min lilla åsikt ;)

  • siggemums 18 februari 2010

    Skrivet av boz1965 den 18 feb 2010

    Skrivet av mama97mia den 18 feb 2010

    ...Det som slår mig där är att det är potatisMOS till alla rätter?
    Moser och puréer?

    Har du tänkt ngt sånt?


    Tycker att det låter aningen fantasilöst att ha mos och puréer till allt. Har man inte bättre fantasi än så kanske man ska välja en annan karriär än kockens... Bara min lilla åsikt ;)


    De kanske har dåliga tänder?

  • The_mama97mia 18 februari 2010

    *moahaha*

    ingen som sett de där programmen?

    aldrig att dom har en frisk grönsallad till nåt heller

  • Bumbis 18 februari 2010

    Jag ser oxå det när jag lagar mat och jag kan inte säga att det alltid är mos.

  • jas65 18 februari 2010

    Tror inte att de som deltar i halvåtta har så mycket att säga till om. Masterchef är ett kanon program. Det jag saknar är han från Australien som gick kanal 9.

    Mvh
    Höfta och va gla mellan matlagnings programmen o låt er inspireras
    Anders

  • The_mama97mia 18 februari 2010

    Nej OK det är inte alltid pot mos, men domarna avsmakar det på största seriösa nivån, jag menar bara att det kanske är så att man i England är van att få mashed pot till huvudrätten på ett annat sätt än här?

    Har ni sett Two Fat Ladies då? Där är det ju annars mer rustik mat, mer genuint engelsk kanske...

    O sen undrar jag, varför ENGLAND har så mkt matprogram o bra kockar, när maten suger när man är där??? haha...

  • Marksten 18 februari 2010

    Jag älskar också Masterchef. Jag tycker programformen är lysande. Det handlar om tävling och inte som många andra program om ...2 tsk de 1 msk si och två skedar så.

    Fast man skulle knappast vilja och dom två domarna hem på middag.

  • Beckis83 18 februari 2010

    jo..jag har funderat på det..vilken status potatismos har där! Otroligt egentligen,här är det ju värsta vardagsprylen..

  • The_mama97mia 18 februari 2010

    Skrivet av Beckis83 den 18 feb 2010

    jo..jag har funderat på det..vilken status potatismos har där! Otroligt egentligen,här är det ju värsta vardagsprylen..


    TACK för att du håller med mig...
    Man ser väldigt sällan Rösti, eller KLYFtpotatis??? aldrig?

  • jimboz 18 februari 2010

    Strömmingmacka med potatismos.Behöver jag säga nåt mer :)

  • Marksten 18 februari 2010

    Men potatismos kan man krydda på tusen sätt. Palsternacka, tryffelolja, muskotnöt, , permesanost , ägg , smör, osv osv.

    Klyftpotatis känns lite mer begränsat. Salt....

  • Gnurf 18 februari 2010

    Masterchef och de feta Tanterna kollar jag alltid på när jag har möjlighet. Masterchef är ju talangfulla amatörer och Tanterna har många roliga anekdoter från sina resor runt om i Världen och deras maträtter känns iofs ålderstigna men för mig ofta med nya infallsvinklar på klassiska kombos...(Y)

  • The_mama97mia 18 februari 2010

    Mmmm Masterchef är intressant för att dom diskuterar olika smakkombinationer till exempel...
    De tjocka tanterna ser jag på mest för att inte känna mig ensam o sen gillar jag deras berättelser om maten. Jätte-kul... Fun XXL

  • Mistys 18 februari 2010

    Ja engelsmännen är nog sålda på mos :D

    Men faktum är att det finns mycket bra mat i England. Har varit mycket där ( barn bor där ) och det finns mycket god mat på bra restauranger men det är skiftande kvalitet på restaurangerna. Inte som i Sverige där dom flesta är ok. I England är det antingen (N) eller (Y). Manfår leta lite så hittar man guldkornen men det är inte lätt.

  • Erajscha 18 februari 2010

    Det verkar dock vara trendigt med "puréer" på potatis, palsternacka etc. Och, det är alltid väldigt dåligt balanserad mat så tillvida att grönsakerna ofta lyser med sin frånvaro...

  • famsallstrom 19 februari 2010

    Kollar aldrig på matprogram.

  • Gnurf 19 februari 2010

    Bara Sport för hela slanten alltså!?? (L) Du slår ju mig med hästlängder alltså...:)

    Skrivet av famsallstrom den 19 feb 2010

    Kollar aldrig på matprogram.

  • svengelsk 19 februari 2010

    Skrivet av Misty09 den 18 feb 2010

    Ja engelsmännen är nog sålda på mos :D

    Men faktum är att det finns mycket bra mat i England. Har varit mycket där ( barn bor där ) och det finns mycket god mat på bra restauranger men det är skiftande kvalitet på restaurangerna. Inte som i Sverige där dom flesta är ok. I England är det antingen (N) eller (Y). Manfår leta lite så hittar man guldkornen men det är inte lätt.

    Tycker inte man får potatismos så ofta, men du har rätt i att maten är mycket bättre på pubar och res.tauranger än den brukade vara. Fina grönsaker och färsk potatis är ofta standard.
    Masterchef tycker jag är för stressig, men de två tanterna brukade jag titta på ibland. Just nu är det bara Nigel Slater bland matprogrammen som får mig att slå på TV.

  • idea_ 19 februari 2010

    Skrivet av svengelsk den 19 feb 2010

    Skrivet av Misty09 den 18 feb 2010

    Ja engelsmännen är nog sålda på mos :D

    Men faktum är att det finns mycket bra mat i England. Har varit mycket där ( barn bor där ) och det finns mycket god mat på bra restauranger men det är skiftande kvalitet på restaurangerna. Inte som i Sverige där dom flesta är ok. I England är det antingen (N) eller (Y). Manfår leta lite så hittar man guldkornen men det är inte lätt.

    Tycker inte man får potatismos så ofta, men du har rätt i att maten är mycket bättre på pubar och res.tauranger än den brukade vara. Fina grönsaker och färsk potatis är ofta standard.
    Masterchef tycker jag är för stressig, men de två tanterna brukade jag titta på ibland. Just nu är det bara Nigel Slater bland matprogrammen som får mig att slå på TV.


    Ahh, men mamma97mia har inte någon BBC kanal, så hon får hålla till godo med de av BBC:s matprogram som går på de svenska kanalerna och har därför inte haft nöjet att se den småmysiga Nigel Slater (till skillnad från dommarna i masterchef skulle det nog bara vara trevligt att få besök av honom). Men hon har rätt i att det kommer många bra matlagningsprogram från ditt hemland. Eller i alla fall från BBC kanalerna :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.