Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Korv utan E-nr

  • kattgnag 14 juli 2009

    hittar jag på ICA idag och blir SUPERintresserad. Det står t.o.m. en grön rund skylt på hyllan för att man skall lägga märke till detta.
    Som ett jehu är jag där och ögnar snabbt igenom "första sidan" (har bråttom idag) och läser rubriken "FALUKORV UTAN E-NR" och vid sidan, i grönt, "UTAN TILLSATSER. INGA E-NR". Kötthalt: 80%.

    Yippeee, tänker jag och lägger korven i korgen :D
    Tittar inte ens på priset.
    Väl hemma i lugn och ro läser jag, ingredienser:
    "Griskött, vatten, nöttkött, potatismjöl, koksalt, kryddor (bl.a. lök, vitpeppar, ingefära, paprika), druvsocker, acerolabärskoncentrat, jästextrakt, majs, kryddextrakt".

    Till sak!
    JÄSTEXTRAKT. Har fått till mig via många olika källor att jästextrakt ofta är en sk "dold" glutamat. Även om jästextrakt i sig är en naturlig produkt så är det väldigt vanligt att den innehåller glutamat men då behöver man inte skriva E-nummer (som vetgirigt folk i allmänhet numera känner till att "avsky") eftersom det kommer s.a.s. i andra hand.

    Jag blir bara SÅ TRÖTT!
    Vad tänker/tycker ni? :o
    Skulle vara himla intressant att få lite feedback på mina tankar - ni kanske tycker jag är för petig? Eller vad??(H)

  • redd 15 juli 2009

    Kan inte annat än hålla med dig. Man vill fortsätta använda ett ämne som kunden inte vill ha och för att slippa skriva ut det gör man en omväg över en annan produkt som kunden inte känner till.. Och tar dessutom flera hundra procent extra på priset för besväret.

    Gjorde samma miss med buljongen (tills jag lärde mig vad jästextrakt var.

    Så vist blir vi blåsta i kvaderat här (någon tidning borde ta upp tråden eller så kanske dom skulle sverka på det?)

    Sedan håller produkter med jästextrakt högre kvalitet än produkter med e-621 men det är ju för att det är premium produkter som inte borde behöva smakförstärkare alls.

  • bakamonkeyprincess 15 juli 2009

    Vart kan man läsa om sånt här?
    Vet att man kan titta efter E-numrens betydelse på livsmedelsverket (allt är ju inte kemiskt hopkok) men hur får ni reda på att jästextrakt innehåller glutamat osv??

  • JuditEnvall 15 juli 2009

    Hej!

    Jag blir också skitförbannad! Att det ska vara så j...a svårt att kunna köpa mat utan tillsatser. Jag har två barn, som jag gärna inte vill "förgifta" i onödan, så jag läser också innehållsförteckningarna super noga och många ggr får man välja den produkten med lite mindre skit i, för det inte ens finns ett alternativ helt utan.
    Skulle vara så skönt om butikerna hade en hörna med tillsatsfri mat, så man slapp läsa varje innehållsförteckning.

    Du är inte alls petig, utan smart.:D

  • JuditEnvall 15 juli 2009

    http://www.receptomaten.se/enummer.php

    Sen tar du bara de ämnet du vill veta mer om och googlar.

    Hoppas att det hjälper dig, men det är en skrämmande läsning.

  • kattgnag 15 juli 2009

    Skrivet av BakaMonkeyPrincess den 15 jul 2009

    Vart kan man läsa om sånt här?
    Vet att man kan titta efter E-numrens betydelse på livsmedelsverket (allt är ju inte kemiskt hopkok) men hur får ni reda på att jästextrakt innehåller glutamat osv??


    Tja, man får en tanke och sedan googlar man runt som en hel-idiot och försöker sålla bland all information som dyker upp.
    Här får du en liten liten hint i alla fall - håll till godo!
    http://www.utbildningscenter.se/dokument/nyhetsbrev.4.2008.pdf
    Kommer ifrån:
    http://www.utbildningscenter.se/

    Lite mer:
    http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/tillsatser/msgalternativ.htm

    Samt:
    http://www.hemligekocken.se/

  • Cilla12 12 januari 2011

    Det är vi som konsumenter som ,måste trycka på i affärerna och till producenterna. Det är våra plånböcker som styr vad det finns på marknaden. Jag säger: Handla det som är utan tillsatser när det gller llat och få med dig din granne, så är blir vi många.
    en bra sida att kolla på är aktavara.org

  • boz1965 12 januari 2011

    Tycker att hetsjakten på glutamat är enormt överdriven. Ska vi eliminera glutamaten så är det många livsmedel vi också måste utesluta i vår kosthållning eftersom glutamat förekommer naturligt i många livsmedel, exempelvis lagrade ostar, kött och tomater.

    Ät och var glad. :D

  • soccermum 12 januari 2011

    Skrivet av boz1965 den 12 jan 2011

    Tycker att hetsjakten på glutamat är enormt överdriven. Ska vi eliminera glutamaten så är det många livsmedel vi också måste utesluta i vår kosthållning eftersom glutamat förekommer naturligt i många livsmedel, exempelvis lagrade ostar, kött och tomater.

    Ät och var glad. :D


    Men är det inte det kemiskt framställda glutamatet man ska akta sig för medan de naturliga glutamaterna inte ska vara någon fara med? Jästextrakt i en korv? Varför? Om det är ett naturligt glutamat så är det ju ingen fara och alla E-produkter/koder är ju inte "farliga" så det är inte lätt att alltid "göra rätt"..
    Jag försöker hålla mig ifrån de E-koder jag lärt mig, likaså om det står glutamat i ren text men fick häromdagen lära mig att alpnärings kryddor (som jag bojkottat för länge sedan pga deras tillsatta glutamat) innehåller naturligt glutamat och således inte alls ska vara någon fara att äta...

    Börja om från början...Suck :(

  • svengelsk 12 januari 2011

    Här finns det många som äter jästextrakt, Marmite, på rostat bröd. När mina barn var små kunde man köpa det på baravårdscentralen, för det ansågs nyttigt. Det var väl innan man visste hur skadligt det är med salt.
    Min dotter fick migrän av glutamat, men inte av Marmite.
    E- numren kom till för att göra det lättare för konsumenterna, så det är synd att själva ordet, e-nummer, blivit så opopulärt att fabrikanterna återgår till komplicerade kemiska namn.

  • EnelyaSaralonde 13 januari 2011

    Man måste nog bli både kemist och expert på kostlära innan man kan handla mat som inte innehåller några former av tillsatser. Precis som det nämnts ovan några gånger så finns det både naturligt jästextrakt och kemiskt framställt sådant. E-nummer är inte detsamma som kemiska tillsatser utan många E-nummer kan vara naturliga näringsämnen som man helt enkelt gett ett E-nummer för att underlätta.

    Marmite är ju engelsmännens stora favorit och min farsa har alltid en burk ståendes hemma så när man hälsar på han i England åker den fram. Inte för mig dock för jag avskyr den, men min bror kan inte leva utan den. Min bror älskar dessutom chips och är inte världens nyttigaste människoa i övrigt, likt förbannat är han smal och har alltid bra provresultat hos läkaren. Och den enda form av träning han får är när han spelar trummor med sitt band. Jag äter nyttigt och tränar och är ändå lite småmullig. Vad säger detta om våran hets på nyttig mat?

    Jag tror nog att det är nyttigare i längden att få i sig lite glutamat istället för att skaffa sig en hjärnlödning i jakten på den nyttiga, tillsattsfria maten! {hypnotized}

  • kattgnag 13 januari 2011

    Mitt motto är: Har du en grund att stå på så är det ok att bryta från den ibland.
    Överdrifter är aldrig bra. Kunskap och medvetenhet är alltid bra.
    Sen väljer man själv utifrån egen vilja, lust, ork, tid.
    Jag försöker undvika glutamat som kemist tillsats bland mycket annat. Allt är många gånger omöjligt att undvika men det är alltid upp till var och en, tycker jag.
    Är jag väldigt sugen på t.ex. chips en dag, ja, då köper jag mig en chipspåse (eller ngt annat "dåligt"...), proppar i mig den UTAN att få dåligt samvete eftersom jag är medveten om att det är mitt fria val...
    Nästa tanke jag får när jag läser tråden är:
    Smal=nyttigt, överviktig=onyttigt?
    1. Håller inte med om den slutsatsen.
    2. Jag pratar om kemiska tillsatser i vår mat - inte vilken kroppsvikt vi har. Det hör liksom inte hit, inte i min tanke iallafall när jag startade denna tråden. Gifter är väl ALDRIG bra - tjock eller smal, shit the same i sammanhanget

  • amoz 13 januari 2011

    Skrivet av boz1965 den 12 jan 2011

    Tycker att hetsjakten på glutamat är enormt överdriven. Ska vi eliminera glutamaten så är det många livsmedel vi också måste utesluta i vår kosthållning eftersom glutamat förekommer naturligt i många livsmedel, exempelvis lagrade ostar, kött och tomater.

    Ät och var glad. :D




    (Y)

  • kattgnag 13 januari 2011

    Som sagt, det är den kemiskt tillverkade glutamaten som jag vill undvika.

  • [email protected] 14 januari 2011

    Skrivet av kattgnag den 14 jul 2009

    hittar jag på ICA idag och blir SUPERintresserad. Det står t.o.m. en grön rund skylt på hyllan för att man skall lägga märke till detta.
    Som ett jehu är jag där och ögnar snabbt igenom "första sidan" (har bråttom idag) och läser rubriken "FALUKORV UTAN E-NR" och vid sidan, i grönt, "UTAN TILLSATSER. INGA E-NR". Kötthalt: 80%.

    Yippeee, tänker jag och lägger korven i korgen :D
    Tittar inte ens på priset.
    Väl hemma i lugn och ro läser jag, ingredienser:
    "Griskött, vatten, nöttkött, potatismjöl, koksalt, kryddor (bl.a. lök, vitpeppar, ingefära, paprika), druvsocker, acerolabärskoncentrat, jästextrakt, majs, kryddextrakt".

    Till sak!
    JÄSTEXTRAKT. Har fått till mig via många olika källor att jästextrakt ofta är en sk "dold" glutamat. Även om jästextrakt i sig är en naturlig produkt så är det väldigt vanligt att den innehåller glutamat men då behöver man inte skriva E-nummer (som vetgirigt folk i allmänhet numera känner till att "avsky") eftersom det kommer s.a.s. i andra hand.

    Jag blir bara SÅ TRÖTT!
    Vad tänker/tycker ni? :o
    Skulle vara himla intressant att få lite feedback på mina tankar - ni kanske tycker jag är för petig? Eller vad??(H)

  • frucaos 14 januari 2011

    Hm ... marmite. Är det inte bra alltså? Kan inte påstå att jag överkonsummerar precis, det är ju om inte annat grymt svårt att få tag på, men emellanåt är det ju ruggigt gott ...

  • boz1965 14 januari 2011

    Skrivet av kattgnag den 13 jan 2011

    Som sagt, det är den kemiskt tillverkade glutamaten som jag vill undvika.


    Glutamat tillverkas inte på kemisk väg. Den extraheras ur naturliga källor. Det är ett s.k. "extrakt" precis som kaffe eller te. Och det är väl inge som tycker att vi ska bojkotta kaffe och te - väl???

  • kattgnag 14 januari 2011

    För att förstärka de naturliga smakämnena tillsätter man konstgjorda smakämnen som bl.a. natriumglutamat.
    Kanske ”kemiskt” är fel valt ord? Jag är ingen expert och har kanske uttryckt mig fel men jag syftar hur som helst på den framställda och onaturliga glutamaten.
    Det tror jag de flesta har förstått vid det här laget...

    Man slarvar nog ofta när man pratar om E621; glutamatsyra (förekommer naturligt) eller natriumglutamat (har läst att den är framställd på kemisk väg och att denna är ”bunden” och kan därför inte tas hand om av vår kropp på ett bra sätt jämfört med den naturliga glutamatsyran. Källa: Tommy Svensson, föreläsare och författare)

    ”…tillsatt glutamat som tillverkats har andra egenskaper än naturligt glutamat. Tillverkad glutamat framställs med hjälp av hydrolysering (spjälkning) eller jäsning av proteiner. Tillverkad glutamat innehåller föroreningar som heterocykliska amider, pyroglutamat och klorpropanoler. Naturlig glutamat i kroppen förekommer enbart i molekylformen L-glutamat. I tillverkad glutamat förekommer även den kroppsfrämmande molekylformen D-glutamat….Med en normal och varierad kost skulle det inte vara något problem för kroppen att äta t.ex. parmesanost eller sojasås. Tyvärr är våra matvanor idag långt från detta ideal. De flesta äter mycket halvfabrikat och färdiglagat där livsmedelsindustrin tillsätter glutamat i stora mängder nästan överallt. Med en konstant överdosering av glutamat kan även glutamaten från mat där den förekommer naturligt bli ett problem.
    De som utvecklar stark glutamatöverkänslighet kan i värsta fall tvingas avstå från ett antal vanliga matvaror där glutamat förekommer naturligt…. Att det förekommer låga halter av glutamat i vissa råvaror är inte heller något argument för att glutamat är ofarligt. Tillverkat glutamat tas upp i kroppen mycket fortare än naturligt biologiskt bundet glutamat och ger snabbare skadligt höga halter i blodet. Dessutom innehåller tillsatt glutamat föroreningar”(”Sveriges konsumenter i samverkan”)

    ”Den naturliga glutamaten är bunden i proteiner och tas inte upp av kroppen lika snabbt som den tillsatta. Det tillverkade glutamatet når snabbt skadliga nivåer i blodet.
    De vetenskapliga studier som säger sig bevisa glutamatets ofarlighet är inte pålitliga utan köpta av livsmedelsindustrin.” (”recepthjälpen.se”)

  • Receptletare 15 januari 2011

    Skrivet av kattgnag den 14 jul 2009

    hittar jag på ICA idag och blir SUPERintresserad. Det står t.o.m. en grön rund skylt på hyllan för att man skall lägga märke till detta.
    Som ett jehu är jag där och ögnar snabbt igenom "första sidan" (har bråttom idag) och läser rubriken "FALUKORV UTAN E-NR" och vid sidan, i grönt, "UTAN TILLSATSER. INGA E-NR". Kötthalt: 80%.

    Yippeee, tänker jag och lägger korven i korgen :D
    Tittar inte ens på priset.
    Väl hemma i lugn och ro läser jag, ingredienser:
    "Griskött, vatten, nöttkött, potatismjöl, koksalt, kryddor (bl.a. lök, vitpeppar, ingefära, paprika), druvsocker, acerolabärskoncentrat, jästextrakt, majs, kryddextrakt".

    Till sak!
    JÄSTEXTRAKT. Har fått till mig via många olika källor att jästextrakt ofta är en sk "dold" glutamat. Även om jästextrakt i sig är en naturlig produkt så är det väldigt vanligt att den innehåller glutamat men då behöver man inte skriva E-nummer (som vetgirigt folk i allmänhet numera känner till att "avsky") eftersom det kommer s.a.s. i andra hand.

    Jag blir bara SÅ TRÖTT!
    Vad tänker/tycker ni? :o
    Skulle vara himla intressant att få lite feedback på mina tankar - ni kanske tycker jag är för petig? Eller vad??(H)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.