Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kräsen sambo

  • angeleye82 30 november 2007

    (N)
    Hej!

    Jag blir sambo om 2 veckor och detta med mat oroar mig. Han är så extremt kräsen vad gäller mat! Han är uppväxt med husmanskost och äter nästan enbart det. Pizza går ju bra men jag gillar att laga annat spännande, olika gratänger och grytor osv! Han har svårt med allt som rör såser och liknande. Han äter potatis nästan jämt, fisk, kött osv..men det är just sådant som ja gillar som han inte äter. Exempel lasagne, olika gratänger, grytor osv..hur ska man göra för att få våra olika matvanor att gå ihop utan tjafs?? Jag äter helst inte svensk husmanskost, utan jag gillar utlänskmat mera.

  • Okänd 30 november 2007

    Kanske han ändrar sig när han smakar på nya rätter som du lagar.Om inte, får ni kompromissa,
    ena dan din favorit,nästa dag är det hans husmanskost som gäller.Ja du har ingen lätt uppgift att lösa.Hoppas det ordnar sig till det bästa.Hör gärna av dig längre fram och berätta hur ni löste matproblemet.(Y)

  • angeleye82 30 november 2007

    japp..lovar att höra av mig:-D Men han e duktig på att laga mat, men känns så trisst att alltid få samma typ av mat varjegång vi ses..är alltid potatis, potatisgratäng, pommes osv med kött av alla slag..dock brukar han alltid ha sås hemma åt mig när ja kommer så han försöker ju iaf:)

  • Aspholme 30 november 2007

    Jag brukar byta ut en del av edn vanda maten mot ngt. nytt och spännande. Min Fru är hopplös på att äta ffisk som jag älskar, men då hittar jag på en rätt som tar över fisken, så att hon även kan äta den. Såser är bra att ta till när man vill gifta smaker med varann.

  • 30 november 2007

    Om även han är duktig på att laga mat så kan ni väl komma överens om att ni varannan dag äter det han gillar och varannan dag det du gillar. Och hjälps åt i den mån det hinns med. mittidet tycker han "din" mat är godare när han varit med och fixat till den. Lycka till!

  • angeleye82 30 november 2007

    njaeee..han e riktigt kräsen med mat..och han har redan nobbat 2 av mina rätter som ja laga..tog en sked o sen skjöt han ifrån sig tallriken:s

  • styvan 30 november 2007

    Ja, mammas pojkar finns det gott om...hehehe! Det är bara att försöka dela upp matlagningen i veckorna! Jag lovar att ju äldre ni blir desto mer vågar ni testa av olika slags maträtter. Det är jättespännande med mat. Man lär sig med åren (trodde jag aldrig) men jag och min sambo är beviset.... vi har varit väldigt kräsna förr...nu har vi lärt oss att äta nästan allt...och tycker det är kul att prova helt nya recept (gärna utländsk mat)!
    Ge inte upp hoppet det löser sig säkert! :D(Y)

  • evaldo 30 november 2007

    Det är ett svårt problem detta med kinkiga personer, jag vet hur det var när min sambos grabb bodde hemma, han var bland de kräsnaste jag har träffat på. Det hettade till många gånger.

  • anluk 30 november 2007

    Försök kompromissa. Låt han vara med och bestämma så får ni välja det just DU eller HAN vill sedan får måste man ju både ge och ta. Lycka till!!

  • Okänd 16 december 2007

    Hur har det gått?Har ni flyttat ihop?Hur löser ni matproblemet?

  • Aspholme 16 december 2007

    Om man lagar halva rätten var, så brukar det lösa sig :-)

  • styvan 16 december 2007

    Hallå!

    Hur funkar det nu? Förstår han problemet eller fortsätter han i samma banor?
    Ge inte efter i så fall, stå på dig! Det går faktiskt att äta det mesta(Y):D

  • umen 16 december 2007

    Vad härligt!:) Då kan ni laga mat varannan dag och bjuda varandra på. Så småningom upptäcker ni kanske att den andres mat inte var så tolkig i alla fall. Tänk att få vara ledig från matlagningen varannan dag och bara få sätta sig ner och äta när allt är klart.......det är en önskedröm!:)
    När den ena fixar maten, så kan den andre ta hand om disken.....så hjälps man ändå åt.
    Lycka till!(Y)

  • MrsC 16 december 2007

    Turas om att laga mat...det är spännande att få äta och njuta av andras mat eller hur?
    Och vad är det som säger att Du måste laga all mat ?
    Lär av varandra, tipsa varandra och kom ihåg att uppskatta varandras mat (Y)

  • umen 16 december 2007

    Läste nyss........att han nobbat din mat två gånger och tagit bort tallriken..
    Vad har han för bordsskick???????????? Hur är han uppfostrad?:@
    Jag tycker helt klart, att han ska laga sin mat själv, så kan du laga den mat som du tycker om!!!!!
    Han verkar inte vara värd att lägga någon energi på!(N)

  • krstdkille 17 december 2007

    Vill man inte ha maten i munnen så sväljer mna maten!

    Dock ett litet skämt!

    Jag håller med UMEN till 100% att låt han laga sin mat så lagar du din mat! men tycker ju att han skall få gå hungrig istället!

  • Libra 17 december 2007

    Skrivet av angeleye82 den 30 nov 2007

    njaeee..han e riktigt kräsen med mat..och han har redan nobbat 2 av mina rätter som ja laga..tog en sked o sen skjöt han ifrån sig tallriken:s


    jag skulle nog bli riktigt :@ om min nyblivna sambo gjorde så....så gör inte ens mina två tonårsbarn...!!!
    Skärpning sambon om du vill bli kvar....(N)

  • MrsC 17 december 2007

    Laga mat tillsammans, ha kul och gott tillsammans(Y)
    Annars får du väl laga mat till dig...och din sambo lagar mat till sig...det måste ju fungera?

  • JE 20 december 2007

    Ja du angeleye82! det är nog bara att gilla läget, och hoppas på att gillar att kocka. Två rätter varje dag, men se det från den ljusa sidan när ni får barn, dom får två rätter att välja på. Synd att du inte gillar vår svenska husmanskost som tillhör en värdens bästa (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.