Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kronärtskocka

  • Bok_Choy 29 augusti 2008

    Tänkte laga kronärtskocka imorgon.
    Hur tillagar man det bäst, bara helt vanlig kronärtskocka utan fyllning och grejer?

    Något bra recept på dressing eller dip är också uppskattat. Men i första hand vill jag koka mina skockor bra.

    Tacksam för hjälp!!!

  • Penne 29 augusti 2008

    Man skär av "skaftet" på kockorna och lägger de i en kastrull med vatten. De ska vara helt täckta med vatten. Koktiden varierar beroende på storlek, men ungefär 40 minuter tar det. Kan ta mer elelr mindre. Man kan känna när själva hjärtat är mjukt eller när bladen lossnar lätt.

    Jag tycker att det är godast att äta med citronsmör till.

  • Prima 29 augusti 2008

    åh vad sugen jag blev nu. Länge sen jag åt kronärtkocka. Förr köpte jag jämt en pizza som heter Quatro Stagione och där var det en kronärtskocka i mitten.... o så smaskig. Får nog testa det nu snart igen :)

    Kanske tom i annan form som ni skriver om. Med citronsmör låter jättegott!!!

  • piusamadeusmozart 29 augusti 2008

    Kronàrtskocka àr en av minina favoriter. Detàr bara konstigt att de finns nu. De màste komma fràn sòdra halvklotet. Anvànder bara grònsaker efter àrstidern och hàr àr det pà vàren
    Men om man tar bort de gròvsta bladen plus ev taggar och skaftet naturligtvis och skàr kockan i tunna klyftor och steker tillsammans med vitlòk och mycket persilja blir gott. Om det blir òver sà rensa bort de eventuella hàrda bladen som blivit kvar och dessa blir en bas till en supergod omelett.

  • grill 29 augusti 2008

    Ser gott ut måste prova.
    Kronärtskocka med rört citronsmör

  • Prima 29 augusti 2008

    Skrivet av piusamadeusmozart den 29 aug 2008

    Kronàrtskocka àr en av minina favoriter. Detàr bara konstigt att de finns nu. De màste komma fràn sòdra halvklotet. Anvànder bara grònsaker efter àrstidern och hàr àr det pà vàren
    Men om man tar bort de gròvsta bladen plus ev taggar och skaftet naturligtvis och skàr kockan i tunna klyftor och steker tillsammans med vitlòk och mycket persilja blir gott. Om det blir òver sà rensa bort de eventuella hàrda bladen som blivit kvar och dessa blir en bas till en supergod omelett.


    *OT* (=off topic)
    Jag vill oxå bo i italien.... hur hamnade du där???? :)

  • Prima 29 augusti 2008

    Skrivet av grill den 29 aug 2008

    Ser gott ut måste prova.
    Kronärtskocka med rört citronsmör


    Åh tack.... låter ljuvligt!!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.