Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

krossade tomater?

  • Penne 14 mars 2010

    Vad använder ni för tomater på burk? Vilket märke tänker jag mest på. Tycker att det är en djungel och det borde ju vara någon skillnad mellan märkena, tänkte att jag kanske kunde få några tips här!?

  • amoz 14 mars 2010

    Om du menar vanliga krossade eller passerade tomater så tar jag vad jag får tag i. Har inte märkt någon direkt skillnad. Men däremot soltorkade tomater på burk är det stor skillnad på olika fabrikat har jag märkt. Jag gillar bäst Santa marias.

  • Mistys 14 mars 2010

    Har en Italiensk vän som alltid använder hela tomater på burk vintertid. Han påstår att Italienare själva gör så i Italien också. Han säger att tomaterna som används till burkar är förstklassiga solmogna tomater plockade på bästa säsong och smakar såååå mycket mer än det vattniga tomaterna som finns att köpa vintertid. Han tycker vi Svenskar är konstiga som köper färska smaklösa tomater på vintern. Han har dock aldrig rekommenderat något speciellt märke {dont-know}

  • jimboz 14 mars 2010

    Jag tar väl det som finns på hyllorna men får jag tag i en Burk Pomodoro så blir jag glad.Jag tror bara att det står det namnet på burken..Pomodoro är ju samlingsnamnet på tomat i Italien.
    Men hittar man Plommontomater på burk så är det ju helt överlägset tycker jag.

  • siggemums 14 mars 2010

    Jag brukar också ta det som finns. Hela tomater ska få en ny chans av mig :).

    En färdig pastasås som är jättegod kan jag tipsa om,
    Pastasås Napoletana från Saltå kvarn Järna den är jättegod. Kravmärkt och ekologiskt odlat inga E -tillsatser. Den finns i mer kryddiga varianter för er som gillar det. Dyr men god.

  • tinusen 14 mars 2010

    Själv så lägger jag gärna några extra kronor på ett bättre märke så här hemma blir det " Mutti" och ja det är stor skillnad på smak

  • AnneNi 14 mars 2010

    Jag brukar köpa Coops eller Icas egna i tetrapack, tycker de smakar helt ok. Ibland blir det Eldorados med, de "extra fylliga" i tetra smakar bra tycker jag. har nog aldrig testat några dyrare märken, så jag vet inte om de smakar mycket bättre...

  • Peter_Stompare 15 mars 2010

    Ni som använder hela tomater på burk! Brukar ni använda spadet också eller silar ni bort det?

  • Heisjo 15 mars 2010

    Jag använder lågprismärke som willys, har inte märkt att de skulle vara sämre. Och då kan jag tillägga att jag i många fall är ganska kräsen på kvalitet:<

  • sofiapersson 16 mars 2010

    Jag köper mycket ekologiskt, så för mig blir de antingen willys ekologiska körbärstomater på burk eller icas passerade/krossade ekologiska. Willys är den bättre i smak tycker jag{fingers-crossed}. Och jag brukar använda allt i burken, dvs tomat och spad. Vill jag ha den passerad så mixar jag den, t ex om man ska ha den i en köttfärssås.

    Kan tycka att en del tomater man köpt på burk kan smaka lite "burk".

    Kung markatta har en burktomat som är jättegod, men som är lite väl dyr. Men smakar de så kostar de.

  • Marksten 16 mars 2010

    Kör också med Mutti. Tycker den är bra.

  • MatAnders 16 mars 2010

    Jag har helt gått över till passerade tröttnade på alla skal och kvistbitar som fanns i många av burkarna.

  • Kruz 7 juli 2011

    Kör nästan uteslutet med Mutti´s tomater i olika former. Deras är bäst i test och har bra smak.
    Visst det är dyrare då 3 burkar kostar 21kr ungefär. Men till skillnad på euroshopper, eldorados varianter så smakar dessa tomat som sig bör och inget annat.

  • canela 7 juli 2011

    Jag är så privilegierad att jag bor i ett land där kan köpa färsk tomat billigt, året om. Har också själv börjat odla tomat för vi använder tomat till stort sett allt. Köper aldrig burktomat. Inte för att jag har haft dåliga erfarenheter med burktomat. Men den färska varan är saken! Ett tips till dem som inte gillar skal i såsen: riv tomaten! Också löken. Det kanske speciellt barn sätter pris på.

  • Marre73 7 juli 2011

    Jag använder mig av de med bra pris,men ser upp så att burkarna är hela annars blir det burksmak.Till köttfärssås anv jag mig helst av krossade tomater med basilikasmak.

  • Shoutoutloud 7 juli 2011

    jag köper helst mutti. de har mkt fräschare färg och smak än andra märken som är billigare. och skulle jag köpa hela tomater vilket händer ibland brukar jag hacka dem/mosa dem i lite mindre bitar.

  • kekke46 8 juli 2011

    Jag köper icas finkrossade tomater på tetrapack 500 g.
    Finns i olika smaker.

  • Kristyr 8 juli 2011

    Jag använder mig av Mutti(heter märket.) Det finns krossade tomater, hela tomater m.m Det får en lite mustig smak av dem, 9 av 10 poäng;)

  • Dintan 8 juli 2011

    Handlar Mutti om jag får tag på det. Tycker att smaken uppväger det högre priset.

  • melongurka 10 juli 2011

    Jag köper inte krossade tomater på burk då jag tycker de kan få en viss bismak. Hellre tetrapack om jag inte har egengjord tomatsås från sommaren kvar.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.