Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kryddor och barn

  • frucaos 11 januari 2009

    Vi tycker om kryddstark mat, min man och jag. Men nu har vi två små barn och då började vi fundera på hur de vänjer barnen vid det heta i länder där det är en naturlig del av vardagen - som i Thailand, Indien, Nordafrika (inget eget land, jag vet), Mexico m.fl.
    Är det någon som sitter inne med kunnskap i detta så skulle vi gärna ta emot tips. Det vore skönt att snart slippa laga särskild barnmat!

  • matnjutaren 11 januari 2009

    Hur gamla är barnen?

  • Kuutti2 11 januari 2009

    Vi älskar också stark mat i vår familj till skillnad mot vår minsting. Jag gör som så att jag helt enkelt tar undan en barnportion till honom innan jag gör själva kryddningen. Vår dotter var likadan när hon var liten men tvärtom nu... Kanske kommer det med åldern? Min thailändska väninna gav svaret att "barna där nere vet inget annat" och det ligger kanske nåt i det? Kanske är vi svenskar lite för mesiga i vår kryddning under småbarnstiden? Svår fråga!

  • jimboz 11 januari 2009

    Jag har tagit hand om mina barn sen dom var 6 år och har alltid lagat mat som jag äter själv.
    Det ända är väl att man ska krydda men försiktigt..Du kan använda precis vilka kryddor som helst men i måttliga mängder och det är ju inte styrkan som skall märkas utan smakerna.

  • monac 11 januari 2009

    intressant fråga!!!!:)

  • frucaos 11 januari 2009

    Barnen är två och snart ett år gamla. (L)
    Det vi är rädda för är väl att krydda maten så hårt att barnen blir skrämda och inte vill smaka längre...
    Annars gör jag ofta så att jag tar ungefär samma kryddor, fast bara lite till dem.
    Misstänker att barnen i te.x Thailand får i sig en del starkt via morsmjölken, så på så sätt börjar väl tillvänjningen tidigt! Jag har inte kunna amma mina barn, så det har inte varit aktuellt här, tyvärr.
    Ser fram emot fler funderingar!

  • farmoringer 11 januari 2009

    Det enda man vet säkert är att saltet ska man vara försiktig med..

  • monac 11 januari 2009

    några varv med pepparkvarnen,fonder och buljonger...sedan låta råvarorna smaka det de smakar kanske!:)
    Mitt barn gillar inte starka och heta smaker typ.chili,pepparot,Wasabi, för mycket ingefära eller syrliga vinäger/citron smaker vilket är lite trist. men man får anpassa.

  • The_mama97mia 11 januari 2009

    Jag har nog inte haft ngn särskild strategi, lagat "vanlig" mat men extra smaksättning vid bordet lksom. Nu är min Albin (8) väldigt förtjust i stark mat, chili, tabasco, sötsura såser och thaimat. Min flicka däremot är lite försiktigare i sin kryddning, hon är 11 år - jag tycker det speglar individuella variationer.... så vi kör grundkryddning här och fortfarande - extra spicy får man fixa själv...
    Jag tänker att när det är så små barn som du har, så kan ju de här färdiga currypastorna vara ngt man kan börja lite försiktigt med - det är ju en speciell kryddning liksom (grön o röd currypaste).
    Sen tror jag att barnen lär sig ju att äta det mesta, det viktigaste är väl att variera redan i liten ålder - så att man inte lär sig att allt ska bara smaka ketchup...

  • monac 11 januari 2009

    så sant Mia!!!(Y)
    det där med ketchup-träsket!!!!!:'(

  • Gottetrollet 11 januari 2009

    Ja det där med mat och kryddning och barn är inte alltid så lätt. Jag har en son på två och ett halvt år och jag fick mig en tankeställare för en vecka sen då vi hade gjort en köttgryta som råkade bli rättså kryddstark. Jag tänkte för mig själv att det där kommer inte sonen att äta men jag la upp en portion och han åt med god aptit och frågade efter mer. :)

    Börjar försiktigt och testa sig fram är väl vad jag rekommenderar. När det är riktigt små barn får man ju se vad deras magar tål.

    Sen har jag vänner som har adopterat från Sydkorea och jag har fått den uppfattningen att där har man en helt annan syn på småbarn och mat än vad vi har. Jag tror vi är mer försiktiga här.

  • monac 11 januari 2009

    på gott och ont!:)

  • frucaos 11 januari 2009

    Haha, ketchupen känner jag igen! Tror det är färgen lika mycket som smaken - i alla fall så tycker min dotter om färgglada saker, så några droppar ketchup kan många gånger göra att hon tar några tuggor till.
    Idag åt de båda med god aptit av en gryta med ädelost! Inte för att den var stark på något sätt, men ädelost är ju lite speciellt, och kanske inte det man först tänker på när man pratar om barnmat.

  • matnjutaren 11 januari 2009

    Uräkta frucaos att mitt svar dröjde. Fick besök mitt i frågan. :)

    Mina barn är ju vuxna idag men visst minns jag hur jag gjorde. :P
    Jag lagade maten med vanlig kryddning tills de var 2-3 år. Sen märkte jag att de mer och mer ville ha lite mer kryddat,så..det blev "naturligt" liksom. :)
    Säger som farmoringer, var bara försiktig med att salta för mycket. Bättre att ha "spicy" kryddor, som mama97mia sa, vid bordet.
    Då ser du ju hur mycket de tar av "extra" kryddorna och då kan du anpassa kryddningen efterhand som de växer.
    Små barn kan vara som "små gourmeter" och njuta av sådant som vi inte ens i vår vildaste fantasi kunde tänka sig. :D
    Så låt dem smaka på allt. Du ska se så förvånad du blir över vad de kan gilla. (L)
    Min son är helt galen i kryddor i dag.:p Och även mina döttrar gillar när maten är kryddad och vällagad.
    Det viktiga med kryddningen är ju att det inte bara ska smaka starkt utan bli gott också. (Y)
    Mina barnbarn förvånar mej varje gång de hälsar på..typ.:P
    För de testar gärna allt och bestämmer om de gillar det eller ej, direkt. (Y)
    Barn är ju barn och du minns väl att vi själva gillade ju inte vissa rätter men idag har smaken ändrats hos oss. :p
    Så nu äter vi ju sånt som vi ALDRIG trodde att vi skulle kunna stoppa i vår mun igen, eller hur? :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.