Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kryddor utan glutamat

  • vegannika 17 maj 2008

    Är det någon som har nåt tips på var man kan köpa kryddblandningar utan glutamat. Är så trist att det alltid ska vara smakförstärkare i.

  • ros 17 maj 2008

    :)Jag håller verkligen med dig.
    Varför ska man äta sådant som inte är bra:(

  • zonale 17 maj 2008

    Om du nu skulle vilja göra dina egna kryddblandningar helt utan skadliga tillsatser så finns det citronpeppar, grillkrydda, tacokrydda och kanske någon mer sort här i klubben:)(Y) Har själv testat citronpeppar och grillkryddan och de är mycket goda. Inte alls krångligt att göra.

  • vegannika 18 maj 2008

    Perfekt.
    Tacokryddan har jag själv provat men jag ska testa grillkryddan också.
    Det skulle vara roligt om man kunde köpa en salladskrydda utan glutamat.

    Har haft kontakt med ett företag som heter Krusmyntagården och dom säger att dom ska ta bort glutamaten allt eftersom. Men jag tänkte att nån annan kanske känner till nåt som redan har slutat. Annars får jag väl vänta.
    http://krusmynta.jetshop.se/default.aspx

  • ros 18 maj 2008

    Skrivet av hubert06 den 17 maj 2008

    Om du nu skulle vilja göra dina egna kryddblandningar helt utan skadliga tillsatser så finns det citronpeppar, grillkrydda, tacokrydda och kanske någon mer sort här i klubben:)(Y) Har själv testat citronpeppar och grillkryddan och de är mycket goda. Inte alls krångligt att göra.


    Finns det recept här i klubben eller kan man köpa kryddorna utan glutamat?

  • zonale 18 maj 2008

    Jag har hittils inte kunnat hitta färdiga kryddblandningar ute i handeln som inte innehåller bla glutamat. Kanetas egenhändigt framtagna kryddblandningar rekommenderar jag och de finns här!(Y)(Y)

  • The_mama97mia 18 maj 2008

    Jag köpte en italiensk salladskrydda på burk på Netto tror jag, det verkar bara vara örter i den.
    Sen älskar jag Herbamare! Rekommenderas till alla grönsaker!

  • vegannika 18 maj 2008

    Ja, Herbamare är suverän.
    Ok, salladskryddan där, vilket märke kan det vara. Netto finns inte häruppe (tror jag). Åtminstone inte här i Piteå.

  • ros 18 maj 2008

    Skrivet av hubert06 den 18 maj 2008

    Jag har hittils inte kunnat hitta färdiga kryddblandningar ute i handeln som inte innehåller bla glutamat. Kanetas egenhändigt framtagna kryddblandningar rekommenderar jag och de finns här!(Y)(Y)


    "Finns här" vad menas med det. Finns det recept eller vad?

  • vegannika 18 maj 2008

    Ja, leta på tacokrydda tex så får du recept. Perfekt. Ska prova grillkryddan snart

  • ros 18 maj 2008

    :)Tack för hjälpen. Det ska jag testa.(Y)

  • The_mama97mia 18 maj 2008

    Salladskryddan på glasburk har märket Canea.... Tillverkare TSI GmbH&Co. KG

    www.tsi.de

    Örterna somingår är Oregano, basilika, timjan, rosmarin, mejram, salvia.

  • vegannika 18 maj 2008

    TAck mama97mia.
    Då finns det iaf nån som har skippat glutamaten, ska hålla utkik om jag kan hitta den här i mina trakter.

  • The_mama97mia 18 maj 2008

    http://borgebykryddgard.jetshop.se/
    - harmängder av kryddblandningar att sälja på nätet, man får vara uppmärksam o läsa innehållsförteckning ordentligt, en del blandningar innehåller glutamat.

    Änga Gård - har ekologiska kryddblandningar att sälja, lite dyrare men såg OK ut.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.