Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Krympt pajskal

  • pickels 9 mars 2012

    Bakade av ett pajskal i ugnen och det krympte!
    Kort och gott, varför?

    Bild på eländet..
    http://www.flickr.com/photos/mysinge/6820564464/sizes/m/in/photostream/

  • jas65 9 mars 2012

    Bakar du pajskal. Så låt degen vila kallt i en timme och använd gärna gula ärtor för att hålla upp pajdegen när du gräddar pajskalet i ugnen för att hålla uppe degen.

    Mvh
    Anders

  • enaw 9 mars 2012

    om man låter pajskalet stå kallt en timme innan man bakar av det så krymper det mindre... det är precis som om mjölet måste "stanna" innan man värmer det...mm
    Man kan ju låte pajdegen vila innan man kavlar ut den men jag tycker det blir bättre om man låter det utkavlade skalet vila.

  • The_mama97mia 9 mars 2012

    jag låter pajdegen vila när den är utkavlad o i formen.
    Sen täcker jag kanterna med alu-folie under gräddningen.

  • flabban 9 mars 2012

    Skrivet av mama97mia den 9 mar 2012

    jag låter pajdegen vila när den är utkavlad o i formen.
    Sen täcker jag kanterna med alu-folie under gräddningen.


    Samma här, och det funkar jättebra.

  • svengelsk 9 mars 2012

    Jag låter degen vila 20 min och sedan får pajskalet vila 20 min. Använder smörpapper och keramikkulor när det bakas.

  • Cassiopeya 9 mars 2012

    Skrivet av mama97mia den 9 mar 2012

    jag låter pajdegen vila när den är utkavlad o i formen.
    Sen täcker jag kanterna med alu-folie under gräddningen.


    (Y)

  • The_mama97mia 9 mars 2012

    kan tala om att jag också sparar de remsorna, till nästa pajbak, återvinning!

  • Amika 9 mars 2012

    Skrivet av mama97mia den 9 mar 2012

    jag låter pajdegen vila när den är utkavlad o i formen.
    Sen täcker jag kanterna med alu-folie under gräddningen.

    Så gör jag med. Men jag viker även över några millimeter av pajdegen över kanten på formen. Den skyddas ju av folien ändå. Och sedan när jag tar ut den och fyller den så nyper jag om det behövs, bort den delen av kanten.

  • amoz 9 mars 2012

    Jag använder mig av Tina Nordströms recept på pajdeg som inte behöver förgräddas, och det funkar alltid.

  • MosterNettan 10 mars 2012

    Skrivet av amoz den 9 mar 2012

    Jag använder mig av Tina Nordströms recept på pajdeg som inte behöver förgräddas, och det funkar alltid.



    Det gör jag också, det är suveränt enkelt. Snabbt och gott.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.