Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kyckilng

  • 21 juni 2005

    Hej!! Tacksam om någon kunde skicka till mig recept på en kyckling bakat i saltänligt Jamie Olive receptfrån den [email protected]

  • Challan 3 december 2007

    saltänligt???????

  • anluk 3 december 2007

    Vet inte om det är denna du menar. Den finns iallafall i en av Jamies kokböcker.

    3 kg grovsalt
    8 rågade msk fänkålsfrön, krossade
    2 vispade ägg
    2 halverade citroner
    1 msk pepparkorn
    1 knippa färsk timjan
    olivolja
    1 kyckling ca 2 kg
    1 knippe riven persilja
    8 krossade vitlöksklyftor

    Värm ugnen till 225 grader. Häll allt salt i en skål tillsmammans med fänkålsförn, ägg, citronsaft, pepparkorn och vatten. Blanda. Stöt timjan och häll på ett par rejäla skvättar olivolja. Rör om och gnid in kycklingen med oljan. Fyll kycklingen med det som blir över + persilja, vitlök och de urkramade citronhalvorna. Paka tätt så inget salt kan ta sig in.

    Riv 4 bitar alu.folie och lägg dem på varandra så det blir som en kvadratmeter. Lägg på en tredjedel av saltet i ett 2 cm tjockt lager. Lägg på kycklingen och lägg sedan resten av saltet runt den. Vik ihop folien. Ställ in kycklingen i ugnen och låt stå i 2 timmar. Ta ut från ugnen och vila i 15 min. Riv upp folien och knäck saltskorpan. Dra bort skinne och riv av köttet.

    OBS har inte testat detta själv därför lägger jag inte ut det bland mina recept!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.