Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Laga idag, ät imorgon

  • kattgnag 21 augusti 2009

    Hej alla - här kommer en liten fundering.
    Tänkte äta pepparrotskött imorgon och skulle gärna vilja tillaga den idag. Kokning i ca 1,5-2 timmar.
    Är det nåt speciellt jag bör tänka på när jag dagen efter ska ta fram det färdigkokta köttet för uppvärmning?
    Hur värmer jag upp det på bästa sätt??:o
    Nån som har några bra tips?
    Jättetacksam för idéer!:)

  • NicolinaZ 21 augusti 2009

    Det viktigaste är väl egentligen att försöka kyla maten rätt fort idag. Man kan sänka ned hela grytan i diskhon i lite vatten, gärna ännu nedkylt med kylklampar. På så sätt får man snabbt in alltsammans i kylskåpet och kan sedan värma upp grytan långsamt på svag värme i morgon. Lycka till!

  • kattgnag 21 augusti 2009

    Tack för svar!:)
    Köttet ska kokas i vatten, kryddor och rotsaker. Om jag ställer in rubb&stubb i kylen efter kylning så menar du att jag helt enkelt bara värmer på alltihop på spisen dagen efter?

  • Okänd 21 augusti 2009

    Instämmer till fullo, nästan i alla fall!
    Att du skall låta köttet kallna i sitt spad är helt klart.
    Ställ det i kylen över natten.
    För att du skall få fina jämna skivor i morgon skall du skiva upp köttet medans det är kallt.
    Värm det i lite av kokspadet i svag ugnsvärme och övertäckt med folie.
    Gör en god pepparrotssås på resten av spadet, glöm inte grädden! (Y)

    När har du middagen klar? :D

  • kattgnag 21 augusti 2009

    Lyfter på luvan och tackar så väldans mycket!!
    Hinner du, "jan-gunnar-j", tvärs över Sverige tills imorrn så....
    Hur som helst, jag skall göra som ni har sagt. Jag är jättetacksam för att ni vill hjälpa mig(L)
    Tusenfalt tack.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.