Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Laga mat på segelbåten.

  • Ulrika91 2 februari 2010

    Nu är det såhär att mor min har köpt en segelbåt i England (fruktansvärt mkt billigare än i Sverige kan tilläggas) och i maj ska vi segla hem den till Sverige. Det kommer vara fem st ombord, 3 stora vuxna karlar, min mamma och så jag. Jag kommer vara vaktfri och min uppgift är att laga mat. De andra ska, i alla fall under natten, ha vakt 4 timmar i par om två och de kommer att äta under vaktskifte samt äter vi alla tillsammans på dagarna.

    Nu är frågan, vad är bra att laga? Det ska vara lätt att laga, ingen soppa helst (kommer inte ha så många bra termosar ombord samt en mixer har vi inte med oss såklart), och innehålla normalt mycket kalorier, man bränner trots allt inte så mycket när man seglar. Jag är van vid båt, vi har alltid haft det, så det jag mest letar efter är inspiration och bra tips. Jag kommer ha tillgång till två plattor, en ugn och en kall kyl. Kyckling kanske inte är en bra grej, eftersom att det är inte kul att hantera rå kyckling ombord på en båt i farten. Jag kommer att köpa matvarorna i England.

  • Gnurf 2 februari 2010

    Typ levande kor, grisar och getter är legio på seglatser vilka man sedan successivt decimerar. Å insaltad fisk och kött (i stora tunnor) är oxå vanligt. Apelsiner mor skörbjugg såklart och några kaggar med Rom att värma sig med under vakten...(Y)

  • The_mama97mia 2 februari 2010

    *skrattar* åt gnurfen..

    Allvarligt - hur lång tid tar det att segla hem till Sweden?

    Har du möjlighet att laga lite i "förväg" innan ni åker?

  • Ulrika91 2 februari 2010

    Det tar faktiskt fem dagar med konstant seglande, plus att vi kommer spendera 2 dagar på båten innan vi drar iväg (lär äta både ute och på båten då).. Jag kommer inte kunna förbereda nåt, vi flyger dit.

  • bernit 2 februari 2010

    Kom att tänka på en segling jag gjorde Fyn Runt i Danmark. Hade en Isländare ombord som envisades med att (med hänvisning till en Isländs mytologi) vid varje 8 glas (var 4;e timma) servera en skiva rökt lammbog och en hutt Gammel Dansk (istället för Rom) - annars tycker jag grytor är bra under gång:p:p

  • The_mama97mia 2 februari 2010

    hmmm - det gör det hela mkt svårare
    men Pre-baked bread är ngt att satsa på så får ni känslan av nybakt hela vägen

    Du kanske kan handla lite fruset och förvara i en kylväska?

    En ugn, tvåplattor.

    Låter som du ska satsa på böngrytor. Potatis är ett bra livsmedel, vet itne vad din erfarenhet är av det på sjön.

    Ananrs får man satsa på rökt kött och fisk, med bättre hållbarhet?

    Förlåt mina amatörmässiga förslag.

  • Ulrika91 2 februari 2010

    Alla förslag är bra förslag :) Potatis är bra, mångsidigt och enkelt att ta förvara.

  • The_mama97mia 2 februari 2010

    För övrigt förstås konserver av olika slag, nu vet jag inte vad England erbjuder - här skulle jag tänka fiskbullar, konserverad skinka, m.m.

  • Okänd 2 februari 2010

    Ravioli på burk!

  • Ulrika91 2 februari 2010

    Visst är det smart med konserver och annan sådan mat när man är till sjöss, men eftersom att jag är där som just kock och inget annat, kan jag inte med gott samvete värma på en burk med ravioli. Då behöver dom inte mig. Jag vill laga riktigt god och bra mat, så att dom känner att jag inte bara är ivägen :p

  • jimboz 2 februari 2010

    Första kvällen ska ni naturligtvis ha grillad kyckling och den äter ni på en gång med lite grönt och en kall sås. Sedan kan ni varva med pastasallad bakad potatis gryta typ Gulasch, fläskkorv är ett måste panerad fisk är gott. Varma mackor är gott på småtimmarna, äggsallad -Tonfisk på burk som du blandar med Oregano, Basilika och krossade tomater serveras med pasta. En fryst Lasagne kan ju vara bra.

  • Ulrika91 2 februari 2010

    Skrivet av jimboz den 2 feb 2010

    Första kvällen ska ni naturligtvis ha grillad kyckling och den äter ni på en gång med lite grönt och en kall sås. Sedan kan ni varva med pastasallad bakad potatis gryta typ Gulasch, fläskkorv är ett måste panerad fisk är gott. Varma mackor är gott på småtimmarna, äggsallad -Tonfisk på burk som du blandar med Oregano, Basilika och krossade tomater serveras med pasta. En fryst Lasagne kan ju vara bra.


    Jättebra förslag. Jag har med tänkt på pasta, varma mackor är ju super. När jag läste tonfisk tänkte jag på min tonfiskröra som är hemskt god :p Plus att då fixar dom själva maten mitt på natten, har några skedar tonfiskröra och fyller ett bröd med. Verkligen jättebra. Slipper jag gå upp och fixa allt åt dom:p Tack, du fick igång min inspiration. Kanske drar till med en pasta putanesca där ute.

  • siggemums 2 februari 2010

    En av mina favoriträtter borde funka ombord ? Pasta med tomatsås? Välj gärna någon god färsk tortelinni, lägg till bacon eller rökt skinka om ni inte vill ha den vegetarisk. .

  • Ulrika91 2 februari 2010

    Skrivet av siggemums den 2 feb 2010

    En av mina favoriträtter borde funka ombord ? Pasta med tomatsås? Välj gärna någon god färsk tortelinni, lägg till bacon eller rökt skinka om ni inte vill ha den vegetarisk. .


    Ja det är verkligen jättebra, kanske en av de rätterna jag lagar på de senare dagarna eftersom ingredienserna håller länge :)

  • The_mama97mia 2 februari 2010

    ÄGG är bra mat - lätt att ta med. Ugnspannkaka, omeletter, äggröra ..
    BACON får du ju förstås inte ha för lite av

    Fem dygn, grönsaker är ju inte några större problem då men rekommenderar i alla fall bönor etc på burk, majs, haricots verts m.m.

    Gud vad kul att planera en sån grej!

  • Ulrika91 2 februari 2010

    Skrivet av mama97mia den 2 feb 2010

    ÄGG är bra mat - lätt att ta med. Ugnspannkaka, omeletter, äggröra ..
    BACON får du ju förstås inte ha för lite av

    Fem dygn, grönsaker är ju inte några större problem då men rekommenderar i alla fall bönor etc på burk, majs, haricots verts m.m.

    Gud vad kul att planera en sån grej!


    Ja både ägg och bacon är bra mat, mångsidiga och håller länge. Så länge kylen är tillräckligt kall blir det absolut dom två sakerna. Då kan jag även göra min carbonara som är to die for :D Ja grönsaker på burk är bra, bönor är bra, då kan man alltid slänga ihop en gryta av något slag.

    Ja jag är helt extas, därför jag är ute i god tid. Seglingen, stillheten, den nya fina båten, bara matlagning, njuta av den underbara naturen (havet haha) och läsa bra böcker i en vecka. Nästan så jag blir bortskämd :)

  • Erajscha 2 februari 2010

    Tänk bara på vilken sorts bacon du köper för i England finns både rökt och färsk bacon i butiksdiskarna och den "vanliga" baconen där är inte fettrandig som vår, den är mer som kotlettbacon. (supersmaskig) Vill man ha "svensk" bacon så heter den "smokey streaky bacon".


    Jag skulle planera in en risotto där nånstans i menyn och kanske en chili con carne.

  • Ulrika91 2 februari 2010

    Skrivet av Erajscha den 2 feb 2010

    Tänk bara på vilken sorts bacon du köper för i England finns både rökt och färsk bacon i butiksdiskarna och den "vanliga" baconen där är inte fettrandig som vår, den är mer som kotlettbacon. (supersmaskig) Vill man ha "svensk" bacon så heter den "smokey streaky bacon".


    Jag skulle planera in en risotto där nånstans i menyn och kanske en chili con carne.


    Jättebra tips. Ja både risotto och chili con carne kommer fungera perfekt.

  • 123Linnea 3 februari 2010

    Vitkål funkar bra att ta med. Så kålpudding funkar, åtminstone om man kan få med sig fryst färs som tar ett tag på sig att tina i kylskåpet.
    Tänk bara på att det kan bli ordentlig sjögång och då kan det bli lite si o så med ordentlig matlagning. Några konserver i reserv kan vara på plats!
    Lycka till!

  • Okänd 3 februari 2010

    Blir det sjögång får man koka "stormsoppa"!

    http://bibliotek.molndal.se/work_details?workid=8d07945e-a9c5-4a81-93cd-541480e1ed44

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.