Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lagga assistenten själv

  • Stroker 27 augusti 2010

    Först och främst ska det vara LAGA naturligtvis men på denna laptopen halkar fingrarna titt som tätt och det går ju inte att editera själva rubriken- konstigt nog.. nåväl. här kommer resten -
    Har efter många turer äntligen fått köpt en assistent. Det blev en hyfsat gammal Electrolux N21. Efter allt man läst här på internets olika forum och bloggar trodde jag att dessa var oförstörbara så när den "hackade" lite när man startade den och säljaren, en stooor man med vit klänning, sa att så skulle det vara så köpte jag den.

    Tyckte dock det var lite konstigt så jag frågade lokala Electroluxreparatören om råd. Han sa att det var ett vanligt!!!! fel på dessa och att "läsgaffeln var utsliten men att det fanns en ombyggnadssats som eliminerade detta problem.
    Kostnad för satsen var knappt 1300 kronor samt byteskostnad minst 1000. En verkligt dålig affär för mig då visade det sig. Jag gav 650 kronor för assistent med oanvänd köttkvarn och passersats utöver bakrulle.
    Han tipsade dock mig att kunde man använda en lödkolv så var det pilligt men inte omöjligt att byta själv. Det visade sig ta mindre än en timme och själva lödandet inskränkte sig till att löda ihop kablarna från motorn med de nya kablarna till det nya kretskortet. Väldigt enkelt :)

    Nu funkar maskinen perfekt och har steglös hastighetsreglering så om någon nu därute har samma problem så hjälper jag gärna till då jag fotograferade tillgångavägasättet.. Är jättenöjd med assistenten men har efter en veckas bakande fortfarande inte fått till något bra bröd trots test av massor med recept *suck* men trägen vinners så jag testar på :)

  • The_mama97mia 28 augusti 2010

    Bra jobbat, modigt att laga assistenten själv!
    Det är ju dyra grejer som sagt.

    Vad gäller ditt brödbakande, börja med surdegsbröd vet jag! Det finns en lång tråd om det här på MK.

  • Stroker 29 augusti 2010

    Jag hade som sagt inte så mycket att förlora tyckte jag. Man kan ju knappast lämna tillbaka något man köpt på blocket och dessutom till en dylik man jag köpte av.


    Kan man skruva med en skruvmejsel samt koppla ihop två sladdar (tror nog de hade gått att använda en sockerbit av bättre kvalitet) så kan man fixa en sådan här grej själv.

    Idag bakade jag goda bullar men det är helt omöjligt att få till en hård skorpa trots vattensprut och plåt under med vatten. Lade till lite socker i degen idag då en kockvän rått mig til att göra detta för att få lite mer höjd på baken :).

    Surdeg.. ja de läser jag om överallt så det blir nästa fas i det hela men det hjälper väl inte mot mina kompakta bull och brödalster eller?

  • mattjejen 29 augusti 2010

    Kul att du lyckades laga assistenten själv(Y)!
    Här e ett recept som e jätteenkelt å supergott{eat}... e mkt godare än köpt Skogaholmslimpa...

    Sirapslimpa från skärgården

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.