Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Laktis i maten

  • Pappa-Micke 17 februari 2010

    Jag går omkring och är nyfiken på om man kan tillaga en maträtt som har lite lakris "flavour"
    Vad skulle kunna tänkas passa till lakris? Svamp?.......näe
    Det jag däremot kan tänka mig på något sätt kan matcha denna fantastiska smak bör väl vara någon form av citrusbaserad mat.
    Har ni några ideer eller tankar så skriv här
    Hälsningar. Micke

  • asasto 17 februari 2010

    Den lakritssmakande grönsaken fänkål används ofta i fiskrätter så kanske lakrits i mindre mängd kan funka ihop med fisk

  • Marksten 17 februari 2010

    Fisksoppa är perfekt med anissmak. Spriten Pernod eller Ricard har den fina smaken.
    Räkor och skaldjur passar också bra med anissmak. Flamberade jätteräkor med Ricard är en höjdare.

  • jimboz 17 februari 2010

    Tänkte du använda dig av ren lakrits ,essenser eller Fänkål ?

    Jag fick en snilleblixt om att blanda ut lite citron te med lakrits för att sedan kanske spåna vidare på vad det kanske skulle passa till...

  • Gnurf 17 februari 2010

    Jag kan tänka mig att lakritsflavour skulle gå utmärkt ihop med bacon, svamp och citronzest. Tärna bacon och blanda med tärnad svamp, stek ihop i panna, tillsätt citronzest, ströbröd och pamesan eller västerbottensost. Lägg som täcke över en bit torskfilé och baka av i ugnen.

    Kanske.

    :o

  • Okänd 17 februari 2010

    Skrivet av jimboz den 17 feb 2010

    Jag fick en snilleblixt om att blanda ut lite citron te med lakrits för att sedan kanske spåna vidare på vad det kanske skulle passa till...


    Förkylningshosta kanske :)

  • jimboz 17 februari 2010

    Skrivet av danniella den 17 feb 2010

    Skrivet av jimboz den 17 feb 2010

    Jag fick en snilleblixt om att blanda ut lite citron te med lakrits för att sedan kanske spåna vidare på vad det kanske skulle passa till...


    Förkylningshosta kanske :)


    :) jajamen !

    Själv älskar jag lakrits men inte i maten...Glass är min melodi..Eller smarra på en Ckeck är inte heller dumt..

  • Gnurf 17 februari 2010

    Tjecker är ganska goda, men norrmän är rent av delikata...(Y)

    /Hannibal

  • jimboz 17 februari 2010

    (Y) Gnurfar måste ändå vara en utmärkt dessert efter en lång och hetsig skoterfärd ....

    Eller ta en del Gnurf en del lakrits och blanda med renskav...Smaskens :p

  • irrevirre 17 februari 2010

    Hahaah .. ja, ni är roliga Jimboz och Gnurfen.
    Har faktiskt funnit ett par recept med lakrits. Om det är gott? Tja, vad vet jag:-O

    Tartar
    100 g oxfilé
    salt och vitpeppar
    olivolja
    lakritspulver

    Putsa köttet fritt från fett och senor. Hacka det fint och blanda med övriga ingredienser utom lakritspulvret. Forma till små puckar och rulla dem i lakritspulvret. Garnera med Stjärnanisisop.

    Soppa med pilgrimsmusslor
    4 portioner

    1 lök
    3 vitlöksklyftor
    1 dl vitvinsvinäger
    2 dl vitt vin
    0,5 l vispgrädde
    0,5 dl mjölk
    0,5 dl kronärtskocksbuljong
    0,5 dl lakritspulver
    0,5 dl riven parmesanost
    Olja
    8 pilgrimsmusslor

    Skala och hacka lök och vitlök. Fräs löken i olja tillsammans med lakritspulvret.
    Slå på vinägern och låt koka in. Gör samma sak med vinet.
    Slå på buljongen och koka upp. Häll på grädde och mjölk och koka på svag värme 10 minuter. Mixa soppan och sila den genom en finmaskig sil. Ställ åt sidan.
    Stek pilgrimsmusslorna i olja och lite salt några minuter tills de fått färg.
    Mixa soppan med parmesanosten och lite extra mjölk så den blir skummig.
    Lägg musslorna i tallrikar och häll soppan runt om.

  • Gnurf 17 februari 2010

    En gång, på en camping i Gnarp...en Gnurf i Gnarp :p...åt jag en Räkmacka som var gul runt om, kom i samspråk med kocken efteråt då jag klämde några Norrlands Guld innan hopp å skutt i bingen å han frågade om jag kunde gissa vad det var runt kanten på räkmackan. Det var krossade ostbågar :o Det var ju en 15 år sedan...kommer inte riktigt ihåg...men det var nog en helt OK Räkmacka faktiskt...:p

  • The_mama97mia 17 februari 2010

    Spontant tycker jag det låter uräckligt med lakrits i mat.
    Jag gillar anis och fänkål, och jag gillar saltlakrits som godis, men har svårt att föreställa mig just det där med lakritspulver???

    Annars ska stjärnanis tydligen ha utpräglad ganska stark lakritssmak, förekommer i mängder av asiatiska rätter.

    Höfta på! (Y)

  • The_mama97mia 17 februari 2010

    http://www.recept.nu/1.131444/bjorn_frantzen/kott/kalvbrass_med_yuzu_och_lakrits

    För dom som gillar kalvbräss, Hannibal o hans gelikar.

  • irrevirre 17 februari 2010

    Eller detta:
    http://www.gt.se/mat/recept/huvudratter/1.594457/kalvfile-i-lakritssky-med-apple-och-potatismos

  • macuisine 23 februari 2010

    Lakrits i maten låter för mig lika frestande som banan på pizzan! :'( Jag har faktiskt haft svårt att ta till mig fänkål av denna anledning men ska prova igen om jag hittar ett recept som verkar smakligt. Jag kan tänka mig att ren lakrits - alltså inte sånt man hittar i plockgodislådorna - är något helt annat att använda. Var köper man lakritspulver? Mal man själv?

    Dock känns det lite väl spännande att damma på med lakrits till oxfilén! Möjligen provar jag i en fisksoppa då.

  • Roggan 23 februari 2010

    Jag har länge funderat på att tillsätta lite lakritsextrakt i grönpepparsås. Har en känsla att smakerna skulle gifta sig bra. MÅSTE testa snart...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.