Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

laktosfritt

  • frumia52 19 maj 2009

    Hej
    Jag har en bekant som är laktosintolerant och skulle vilja bjuda hem henne på fika. Om jag ska baka något kan jag då byta ut mjölken irecepten mot t ex soyamjölk eller havremjölk rakt av eller måste det vara särskilda recept för det. Kan någon ge mig ett tips var jag kan hitta recept på laktosfritt kaffebröd eller annat bröd.
    Hälsningar
    Fru Mia 52

  • pia61 19 maj 2009

    Finns laktosfritt i kyldisken. Det är bara att byta ut mjölk, grädde och dylikt mot laktosfri mjölk, grädde och dylikt.

  • zudette 19 maj 2009

    Köp laktosfria produkter - Nu börjar det finnas många mejerier att välja mellan - Arla, Valio, skånemejerier m fl. - och mitt tips till dig är att inte baka nåt särskilt för "bara henne" utan baka och bjud alla på samma - det blir ingen smakskillnad eller annan skllnad på det du bakar....

  • frumia52 19 maj 2009

    Hej
    Tack för det svaret . Det var snabbt.
    frumia52

  • pia61 19 maj 2009

    Lycka till! (Y)
    Det var enklare än du trodde? :)
    PIA :D

  • brigg 19 maj 2009

    Det är super enkelt. Bara byta ut. Havremjölken gör att det blir saftigare.

  • busan37 19 maj 2009

    Jag använder skånemejeriers laktosfria mjölk. Mycket godare i bakning och matlagning, finns både som standardmjölk och mellanmjölk

  • Mellanbellan 19 maj 2009

    Jag bakade en laktosfri kaka i fredags till min kompis och hon klarade av denna galant. Jag bytte ut mjölken och smöret mot Carlshamns mjölkfritt.
    Bettans gókaka

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.