Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

:( Laktosint. :( Hjälp

  • Jilliii 6 augusti 2009

    Har nu fått misstankarna att jag e laktos intolerant..

    Känns nästan lite som mitt liv e slut.. låter sjuk.. JAG VET att många har det, men ingen i min familj

    Min sambo e inte direkt stöttande, utan flinar o kallar det typ Livet irroni...
    ÄLSKAR mjök.. choklad o allt där emellen.. har väl kanske fått i mig 2 - 3 livsransoner av det känns det som, o har alltid creme. f. eller grädd såser.. :(
    Bakar ofta.. där smör, grädde o chokald ingår..

    Hur ska jag göra nu??:'(

    VAD KAN MAN LAGA? HA ISTÄLLET?
    smakar det väldigt annorlunda?


    hur kollar jag upp o vad genomgår man om man kollar om man e det?
    e inte allergisk mot någonting eller så annars.

    Enda ljuset i min nu nattsvarta synvinkel e att man kanske blir liiite nyttigare nu ... (N)


    snälla hjälp mig

  • mariaengstrom 6 augusti 2009

    Du behöver inte vara ledsen, jag blev själv laktosintolerant för nåt år sen. Nu finns nästan alla mjölkprodukter i laktosfri variant så det är bara att titta i den hyllan istället.

    Lagrad ost innehåller nästan ingen laktos så det brukar funka bra.

    Sen det bästa av allt, på apoteket finns tabletter, som tyvärr är ganska dyra, som heter Lactrase. Dessa köper du receptfritt och tar 1-2stycken innan du äter mat som innehåller laktos!

    Jag tycker det funkar bra, det enda som är lite jobbigt är att man måste tänka på att man inte äter något med laktos.

    Hoppas det var till lite tröst iaf!

  • Jilliii 6 augusti 2009

    låter kansske dumt men e hushållsost lagrad?

  • 6 augusti 2009

    jag tror att all hård ost går bra men jag är inte säker. hur du kollar om du är laktos gör du på vårdcentralen. ta ett enkelt blodprov som kostar ca 50-100kr. men du måste ha ätit mjölk under en period innan, har du avstått från mjölkprodukter är det inte säkert att testet funkar ordentligt. ring din vårdcentral imorgon och boka in en tid vetja, så får du svar på om det är mjölk du är allergisk mot eller inte. en del kan vara känsliga mot mjölkprodukter utan att vara allergiska...då får man försöka undvika det. som en annan redan sagt så finns det rätt bra produkter att ersätta mjölk med. men det dåliga är att det är ganska dyrt. och mjölken smakar lite annorlunda..

  • Jilliii 11 augusti 2009

    E laktosfritt smör "samma" som vanligt i konsistens o när man bakar med det?
    tycker det smälter långsammare i stekpanna o ugn,,,,


    ?

  • AckisF 11 augusti 2009

    Jag är också laktosintolerant.
    Jag bakar, lagar mat, gör julgodis mm. precis som jag alltid har gjort fast med laktosfria produkter istället.
    Du kommer inte att märka smakskillnad. Om du dricker ett glas mjölk så märker du nog skillnad men inte annars.

    Jag har fått berättat för mig att det är mjälten som inte orkar ta hand om mjölksockret längre.
    När min behandling är klar så ska visst mitt försvinna. *längtar*
    Har tydligen blivit så på mig för att min kropp är slutkörd.
    Det är dock skillnad om man är född med det.

    Jag tror du kan vara lugn. Som de andra har skrivit till dig så finns det mycket laktosfria produkter.

    Lycka till!

    Förresten, jag äter vanlig ost på smörgåsen och det går bra för min del.

  • Emsenpemsen776 11 augusti 2009

    Jag kan förstå att det kan kännas jobbigt. I matlagningen kan man ju lösa det mesta när man har laktosint. Men sen godis och annat som man kanske blir sugen på är värre. En varm sommardag och man är sugen på glass som inte är isglass.

    I alla fall, ger dig här ett recept på en otroligt god "räksallad" eller vad man ska kalla det som är laktosfri.

    2dl creme fraiche laktosfri
    1 tsk riven pepparrot
    ½ krm svartpeppar
    5 hg skalade räkor
    50 g stenbitsrom
    dill
    citron

    blanda ihop alla ingredienser och njut sen till en bit bröd eller vad du nu vill äta till (Y)

  • flingsalt 11 augusti 2009

    Skrivet av Emsenpemsen776 den 11 aug 2009

    Jag kan förstå att det kan kännas jobbigt. I matlagningen kan man ju lösa det mesta när man har laktosint. Men sen godis och annat som man kanske blir sugen på är värre. En varm sommardag och man är sugen på glass som inte är isglass.

    I alla fall, ger dig här ett recept på en otroligt god "räksallad" eller vad man ska kalla det som är laktosfri.

    2dl creme fraiche laktosfri
    1 tsk riven pepparrot
    ½ krm svartpeppar
    5 hg skalade räkor
    50 g stenbitsrom
    dill
    citron

    blanda ihop alla ingredienser och njut sen till en bit bröd eller vad du nu vill äta till (Y)


    Tofulines glass är jättegod - mjölkfri

  • Emsenpemsen776 11 augusti 2009

    Skrivet av flingsalt den 11 aug 2009



    Tofulines glass är jättegod - mjölkfri

    Ja det är den :)
    Min tanke var nog mer om man är på dagsutflykt o inte har tillgång till den. Men självklart, jag håller med dig!

  • maithab 11 augusti 2009

    Nej inte är det mjälten som bryter ner laktos, det är tunntarmen som gör det med hjälp av ett enzym som heter laktas. Det är det enzymet man kan köpa på apoteket i kapslar och ha med sig om man känner sig sugen på glass eller mjölkchoklad.
    Hur känslig man är än väldigt individuellt. Oftast behöver man inte utesluta laktos helt och hållet. En del tål t.ex. lite fil eller mjölk till frukost eller i kaffet (just på morgonen när tarmarna vilat länge tål man laktos bättre).

    Laktosfria produkter smakar som vanligt. Det är låglaktosprodukterna som smakar annorlunda (sötare).

  • maithab 11 augusti 2009

    Som tröst kan jag säga att ju fetare en mjölkprodukt är desto mindre laktos (mjölksocker). Så Smör och Vispgrädde innehåller inte så mycket laktos som lättmjölk.

  • busan37 11 augusti 2009

    Jag är också laktosintolerant och använder skånemejeriers produkter, de har ett stort utbud på laktosfritt. Jag känner ingen skillnad på smaken. Tofuline har glass som är jättegod, finns flera olika sorter och smaker, helt fri från alla mjölkprodukter då det är gjort på sojabönor som inte låter så gott men jag gillar det.Annars kan man ju göra egen glass, det gör jag ibland (Y)

  • Pineapple 11 augusti 2009

    Som sagt innan, det finns massor av ersättningsprodukter, som funkar precis som "vanliga"

    Sen vill jag tipsa om att om ni ska till USA kan ni där köpa "Lactaid" som är tabletter eller kapslar som funkar precis som Lactrase här men de är betydligt mycket billigare!

  • Vetebullen 11 augusti 2009

    Jag bakar ibland för både för laktosintoleranta och glutenintoleranta.
    Det smakar inte annorlunda fast du använder laktosfria produkter.
    Är du väldigt sugen på något gott så gör denna tårta som räcker till många
    Lycka till.:D:D

    Morots- och mandeltårta, glutenfri, laktosfri

  • janest 11 augusti 2009

    Skrivet av Jilliii den 6 aug 2009

    Har nu fått misstankarna att jag e laktos intolerant..

    Känns nästan lite som mitt liv e slut.. låter sjuk.. JAG VET att många har det, men ingen i min familj

    Min sambo e inte direkt stöttande, utan flinar o kallar det typ Livet irroni...
    ÄLSKAR mjök.. choklad o allt där emellen.. har väl kanske fått i mig 2 - 3 livsransoner av det känns det som, o har alltid creme. f. eller grädd såser.. :(
    Bakar ofta.. där smör, grädde o chokald ingår..

    Hur ska jag göra nu??:'(

    VAD KAN MAN LAGA? HA ISTÄLLET?
    smakar det väldigt annorlunda?


    hur kollar jag upp o vad genomgår man om man kollar om man e det?
    e inte allergisk mot någonting eller så annars.

    Enda ljuset i min nu nattsvarta synvinkel e att man kanske blir liiite nyttigare nu ... (N)


    snälla hjälp mig



  • Alllis 11 augusti 2009

    Ett tips för alla er som inte tål laktos och är sugen på en "riktig" glass. Hemglass har två sorters glass som är laktosfri, tjohoo min räddning i sommarvärmen :D

  • flumhum 11 augusti 2009

    flytta till Finland där är allt laktosfritt :D
    haha nja men det finns laktosfri glass oxå..men sedan kanske det är så att du tål lite laktos iaf? för jag är laktosintolerans men jag tål att äta en glass men då kan jag inte ha laktos i maten eller brödet den dagen då blir det för mycket..
    det är ju olika grader kan man vara känslig för..

    Sprot choklad kakor är laktosfria och after eight
    och skumgummi godis är ju laktosfritt oftast.
    Annars kan du gör all mat som vanligt bara köpa laktosfria prudukter det är väll mer bröd och pålägg som kan vara jobbiga och krov och sådant..finns ju massor av olika saker som innerhåller laktos är ju inte bara mjölk utan potatisflingor osv som kanske inte heter samma som mjölk produkter utan det kan vara olika proteiner som innerhåller laktos . så är du jätte känslig kan det vara bra att kolla upp det noga så du inte köper något med laktos protin i ..

  • flumhum 11 augusti 2009

    Be vårdcentralen om att få göra en laktosbelastning!!
    då vet du säker om du är det eller ej. kan ju vara något annant som är "fel" annars kan ju vara gluten oxå..

    Glömde en grej :D
    Jag tycker att det ända som sakar annorlunda är den laktosfria mjölken men grädde och så tycker jag smakar mer än va den vanliga gör :D

  • maithab 11 augusti 2009

    Laktosintolerans och mjölkproteinallergi är INTE samma sak.
    Laktosintoleranta kan äta laktosfria mjölkprodukter och måste inte undvika mjölk helt!
    Det finns inget som heter "laktos protin"

  • maithab 11 augusti 2009

    Det brukar funka bättre när mjölkprodukterna är inbakade i maten, i grytor och bröd t.ex.
    Då går maten långsammare genom tarmarna och laktasenzymet får längre tid på sig att spjälka laktosen.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.