Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Laktosintolerant!!

  • 24 september 2000

    hej alla matälskare!Jag är laktosintolerant och undrar därför om det finns någon som har lite goda enkla recept för såna som mej! vore tacksam för svar! det är bara att maila på [email protected] egna ideér börjar nämnligen att ta slut! Tack på förhand!!Kramar

  • 25 september 2000

    Hej! Det finns många produkter som är helt mjölkfria nu som du kan använda i både bakning och matlagning. Även om det kan kännas krångligt så lönar det sig att baka själv, det blir både billigare OCH så vet du vad som finns i. Många gånger kan du ta ett vanligt recept och enkelt byta ut mjölk mot icke-mjölkprodukter. I mat funkar soyagrädden bra, men den är ingen hit istf vanlig grädde i tex tårta. Linnéa tycker jag är bästa smörgåsmargarinet. Ska du hem till vänner kan det ofta vara en bra idé att du tar med dig eget. Då slipper du gå hungrig eller äta något som du eg vet att du inte kan äta. De flesta brukar bli tacksamma om de slipper extra "besvär" för annan kost. Jag har tips på recept, men vet inte hur mycket plats man har för ett inlägg. Du får fråga igen. Lycka till!

  • voffa3 20 april 2011

    Ett tips är att välja asiatisk mat eftersom det sällan ingår mjölk i recepten från början. Detta funkar även på restaurang.
    Jag kan tänka mej att det är liknande för medelhavsmaten eftersom laktosintolerans är vanligare i länder där man dricker mindre mjölk dvs längre söderut.
    Eller som en italienare jag känner utryckte saken: Barn dricker mjölk och saft, vuxna dricker vatten till maten.
    Lycka till

  • The_mama97mia 21 april 2011

    uj, en elva år gammal tråd! :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.