Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

lammfilé och vin?

  • 4 februari 2005

    Hej, ´Vi kommer att severa denna rätt på vårt bröllop och jag behöver ett suveränt vintips. Är det någon som har ett kanonförslag eller vet var jag får bra rådgivning?Rosastekt lammytterfilé med kanel och vitlökssky på svamp och zuccinibädd med potatisgratäng./Helena

  • 6 februari 2005

    Hej. Det beror ju alltid på vad man vill betala.Det låter som om vitlöken är en karaktär på denna maträtt med kanel som smakbrytare. Båda dessa har en aning beska vilket kan ställa till det i vinsammanhang. Men det bästa är nog att möta det med ett vin med högre fruktsyra då det tenderar att minska upplevelsen av beskan i maten.Dessutom ökar det upplevelsen av sötma i maten vilket va en höjdare med tanke på svamp och zucchinibädden.Leta efter en lämplig Pinotage från Sydafrika. Jag anser att de vinerna håller mycket hög klass med tanke på pengarna.Mvh Yan BielkeMåltidsentreprenör

  • 9 februari 2005

    22679 Señorío de los Llanos Gran Reserva, kostar 69 kr/fltestade jag till lammfilé med vitlök och rosmarin samt potatisgratäng och det fungerade alldeles utmärkt.

  • 11 februari 2005

    HejOm jag vore dig skulle jag maila till Kundtjänst på Systembolaget. Jag har flera gånger mailat dem, skrivit vad jag tänkt äta/servera och bett om lite olika förslag. Deras svar kommer snabbt och har hittills varenda gång varit kanonbra.Till lamm skulle jag själv vilja dricka ett spanskt vin, gärna en Torres eller någon Rioja.Annars kan jag verkligen rekommendera Graham Beck Merlot 2003 (nr 12982) den kostar 99 kr och toppengod.mvhAnnica

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.