Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lax

  • 23 april 2003

    Jag söker recept på lax i ugn och med en god kall sås till det . Undrar om någon har detta på lager så var snäll och skicka det då till mig .Tack snälla

  • chre 29 januari 2013

    Jag lägger min laxfile i portionsbitar med skinnet ner i en smord form. Pressar massor av citronsaft över + citronpeppar och salt. Välj färsk lax. Detta går fort, 15-25 minuter på 175 gr.

    Sås: Mixa färska örter (T ex basilika, dill, persilja, rosmarin) i riklig mängd och rivet skal från en citron + saften av denna och blanda med creme fräsch, smaka av med salt och citronpeppar! Såsen ska nästan var tjock av örter!

    Servera med broccoli och potatis.

    Jättegott som Tina säger!

    /Chre

  • Loreleii 3 mars 2013

    Jag använder oftast fryst laxfilé i portionsbitar (finns alltid i frysen). Tinar och lägger i ungsform med lite olja i botten. Kryddar med flingsalt ganska rikligt), nyvalen svartpeppar och pressar ekologisk citron över, brukar riva skalet fördelat över fyra filéer.

    Är galen i romsås så det blir det rätt ofta.

    stenbitsrom
    Ev. ishavsrom (kan uteslutas i budgetvarianten)
    finhackad rödlök
    crème fraîche
    Svartpeppar efter smak och ev. Lite lite salt beroende på hur salt rommen är.
    Bara att röra ihop och låta stå i kylen medans fisken skött signsjälv i ugnen,

    Brukar servera med tagliatelle... Recept kommer upp ordentligt i veckan :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.