Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lax ger ifrån sig vitt klet- varför??

  • ajuldorf 5 september 2008

    Kan någon förklara/hjälpa mig med vad jag ska göra för att det inte ska komma vitt klet från laxfiléerna när jag ugnsbakar dem?

  • solbritt42 5 september 2008

    Troligen är det proteinet som stelnat ungefär som det blir skum i buljongen när man kokar kött eller fisk

  • The_mama97mia 5 september 2008

    jag har inget bra tips, får också samma klet. Undrar om det inte har att göra med temperaturen, men vet inte åt vilket håll liksom. Ska man ha högre temp så att det koagulerar snabbare kanske?

  • Okänd 5 september 2008

    Intressant fråga och bra svar.
    Samma klet här ibland.

  • Vitis 13 september 2008

    Industripackad bacon, fläsk och lax är ofta injecerad med saltlake för att producenten ska kunna dryga ut sin råvara lite. Det vita "klägget" är proteiner som följer med vattnet ut.

    Danskt fläsk är väl bästa exemplet, stekpannan blir full av vatten så fort det blir varmt.

    Köper du laxfilé hos en seriös fiskhandlare så får bu bara fisk, inget "klägg" i ugnsformen eller stekpannan.

    Kilopriset är kanske högre men du slipper betala för vattnet !

  • Kirunakocken 1 januari 2009

    Det vita är proteiner som koagulerar och spränger sönder köttcellerna,som då tränger ur fisken på sidorna.. det enda sättet att slippa det är att laga till fisken i låg temperatur, ugnsbaka en laxfilé i 125 grader i ugnen till en innertemperatur på 55-62 grader, då får ni en saftig och vacker fisk med en liten "rå kärna" precis som den skall vara, alternativet är att sjuda upp lite vatten med en god buljong i , temperaturen skall då ligga runt 70 grader och så får fisken ligga i vattnet till en innertemp på 55-62 grader, då slipper ni också det vita..

    Fisk skall lagas till skonsamt.

    //Johan Kock

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.