Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

LCHF - jag behöver hjälp, stöd, recept...kan du?

  • zandrish 4 februari 2009

    Skrivet av popik den 4 feb 2009

    :D
    Ok, tack för era svar, men jag har en fråga till. Läste på internet att alla grönsaker innehåller kolhydrater men frysta har mindre än färska tror det var livsmedelsverket. På en annan sida stod det att man inte fick äta rotfrukter, stämmer det?:o


    Ja det stämmer i många fall att det är mindre kolhydrater i frysta än färska. Men sålänge det håller sig under 5g / 100g så äter jag det jag tycker är godast.
    Och även när det gäller rotfrukter har du rätt, det rekommenderas att bara äta grönsaker som växer ovan jord.

  • Lenkan 4 februari 2009

    Jag har precis börjat med LCHF och jag funderar på det här med rotfrukter. Morot är min favoritgrönsak och jag älskar den, ugnsstekt, stekt i stekpanna, rå och absoluta favoriten kokt. Är det dumt att äta morötter som lite kompliment till köttet? Idag åt jag t.ex. stekt paprika, morot och haricot verts med kyckling. Hur LCHF är det? Min mat för hela dagen ligger på 4% kolhydrater

  • zandrish 4 februari 2009

    Skrivet av Lenkan den 4 feb 2009

    Jag har precis börjat med LCHF och jag funderar på det här med rotfrukter. Morot är min favoritgrönsak och jag älskar den, ugnsstekt, stekt i stekpanna, rå och absoluta favoriten kokt. Är det dumt att äta morötter som lite kompliment till köttet? Idag åt jag t.ex. stekt paprika, morot och haricot verts med kyckling. Hur LCHF är det? Min mat för hela dagen ligger på 4% kolhydrater


    Har du bara 4% kolhydratintag per dag så tycker jag gott du kan äta morot. Dessutom i Dr Dahlqvist & Airams kokbok finns fler recept där just morot är en ingrediens.
    Morot ligger på 8,7g kolhydrater /100g. Själv håller jag mig under 5g, men känner man att det funkar som det är och inte får i dig så mycket andra kolhydrater kan jag inte se problemet med att äta det. :)

  • bernit 4 februari 2009

    Någon sa att det är skillnad på kolhydrater i kokt poatis och uppstekt kokt potatis eller rå morot gentemot kokt morot ??

  • zandrish 4 februari 2009

    Skrivet av bernit den 4 feb 2009

    Någon sa att det är skillnad på kolhydrater i kokt poatis och uppstekt kokt potatis eller rå morot gentemot kokt morot ??




    Hur det är med potatis vet jag inte, men morötter har råa 8,7g och kokta 10,8g. Så det stämmer bra.

  • popik 4 februari 2009

    Alltså, har jag fattat saken rätt att man inte ska äta mer än 5 g kolhydrater per dag? Då måste man alltså väga allting och räkna ut hur många kolhydrater man får i sig, låter fruktansvärt jobbigt tycker jag det är ju nästan ett heltidsarbete. :o:'((L)(L)

  • AnneMari57a 4 februari 2009

    Enligt SSS boken Gi-noll - så finns det 3 lägen ...visst äter man för att må bra ...och man tar den fart man känner att man klarar ...men har man väldigt mkt övervikt så räknas det till

    50+ och då är det närstan bara fet, animalisk mat ...3 delar kött o 1 del fett ..om köttet är magert tillsätts extra fett ...Enda tillskottet är några få gröna blad som dekoration.
    Nästa steg är i lite makligare takt ...kallas

    25+ oxå kött-fett som bas, o en måttlig mängd grönsaker som tillbehör...ovanjord grönsaker är tillåtna . inte rotfrukter el frukt ...
    Liberalas är gruppen

    10+ - du som har ca 10 kg s övervikt som du vill bli av med - här får du äta lite mer av proteinet ...

    Enligt SSS så åt han upp till 3 000 kcal ibland om dan ..men det gör inget eftersom kroppen lär sej att bränna sitt eget fett ...för alla oss som lärt oss hata fett har verkligen svårt att ta till sej det här ...men man ska ge detta 3 månader innan man utvärderar det ...och det är det jag håller på med nu ...jag är inne på vecka 4 nu ...

    :)zandrish :) Det skulle vara kul o få se nåt av recepten från den nya boken oxå ...om du vill bjuda oss på en rätt ...
    Ha en skön dag (L)
    Anne-Mari

  • Ernst76 4 februari 2009

    Det vanligaste är att hålla sig under 20 g kolhydrater per dag. Du får känna efter själv vad som känns bra. Du kan äta mer kolhydrater än 20 g/dag. Men om man kommer upp runt 100 g/dag så är det nog svårare att komma i ketos.
    Det där med 5g eller mindre per 100g är mer för att man ska kunna se på en vara om den är ok att äta.

  • zandrish 5 februari 2009

    Skrivet av popik den 4 feb 2009

    Alltså, har jag fattat saken rätt att man inte ska äta mer än 5 g kolhydrater per dag? Då måste man alltså väga allting och räkna ut hur många kolhydrater man får i sig, låter fruktansvärt jobbigt tycker jag det är ju nästan ett heltidsarbete. :o:'((L)(L)


    Om man använder sig av http://www.minmat.net/ är det 5% kolhydrater som gäller. 20% protein och 75% fett. Kan vara bra att, i alla fall i början, väga maten för att se vad det är man får i sig...

  • zandrish 5 februari 2009

    Skrivet av AnneMari57a den 5 feb 2009

    :)zandrish :) Det skulle vara kul o få se nåt av recepten från den nya boken oxå ...om du vill bjuda oss på en rätt ...



    Ja men absolut!! Har även lagt upp en tacopaj i mina recept som kommer från boken. Här kommer en middag att längta efter. Passar jättebra att servera med lite kokt blomkål med ost på eller en god coleslaw!


    Ugnstekt kotlett med sambal oelek och grädde
    8 portioner

    8 fläskkotletter med ben
    2dl Creme Fraiche
    3dl vispgrädde
    2tsk sambal oelek
    1dl soya, gärna japansk
    3-4 pressade vitlöksklyftor för de som vill ha mer hetta

    Tillagas helt i ugn 175 grader.
    Lägg det råa köttet i en ugnsfast form. Vispa ihop de övriga ingredienserna och slå över köttet. Stek i 60-75 minuter.

  • AnneMari57a 5 februari 2009

    Tackar ...och det som är såååå bra med många portioner är att man kan stoppa i matlådor och ha en annan dag när man inte har lust att laga mat ...perfekt ...det ska vi prova nån dag ...
    Jag fick tag på ett annat ur boken som blivit korrigerat ...ser ut så här ...
    :pKryddig kycklingfilé med jordnötssmör och kokos:p
    4-6 portioner
    4-6 kycklingfiléer i portionsstorlek
    4 msk jordnötssmör
    2 dl krämig cocosmjölk
    1-2 dl vispgrädde
    1 tsk sambal oelek
    saften av ½ lime
    1 tsk salt
    Smör till stekning
    Tillagas på spisen.

    Skiva kycklingfiléerna tvärs över i "slantar". Smält smör - gärna i en stekgryta och bryn filéerna försiktigt, men låt dem bli genomstekta. Låt vila i annan form. Sänk temperaturen. Slå på cocosmjölk och tillsätt sambal oelek, limesaft och salt. Vispa ihop smakerna. Låt puttra i fem minuter utan lock. Tillsätt jordnötssmör och grädde och sjud anrättningen till såsen antar en krämig konsistens 5-10min. Färga ev med några droppar soja eller valfri kryddsås. Lägg tillbaka kycklingen och värm.

    Servera eventuellt med lite rostade nötter eller cocos på toppen och gärna krispig sallad till.

    Smaklig måltid allihopa ...Ha en bra dag
    Anne-Mari(L)

  • Tiadina 5 februari 2009

    Jag tror att det viktigaste är att man undviker socker, spannmål, potatis, pasta ris o.s.v, vilka grönsaker man äter kan ju inte spela så stor roll. Det är ju en jättestor förändring att äta så här(H)

  • zandrish 5 februari 2009

    Skrivet av Tiadina den 5 feb 2009

    Jag tror att det viktigaste är att man undviker socker, spannmål, potatis, pasta ris o.s.v, vilka grönsaker man äter kan ju inte spela så stor roll. Det är ju en jättestor förändring att äta så här(H)


    Ja, problemet om man ändå ökar fettprocenten i maten och fortfarande får i sig en del kolhydrater är att kroppen, som är lite bekväm av sig, bränner bara kolhydraterna. Det gör att fettet du får i dig stannar och gör sig hemmastadd. Sen spelar det ju förstås roll hur mycket kolhydrater du får i dig på en dag. Kika livsmedelsverket och försök så gott det går att hålla dig under 5g..

  • zandrish 5 februari 2009

    För er som är intresserade av lite mer recept, kika min blogg för en liten tävling jag har :)

  • boiblg 6 februari 2009

    Skrivet av AnneMari57a den 30 jan 2009

    (L) Har nu blivit påverkad av en väninnamed kokboken GI-noll ...men tillhör nog den sortens kvinna som har en otrygg kropp ..jag har nämligen kört programmet 3 veckor nu ...30 jan 09 och jag gick upp 2 kg i början - men sen stått still ...
    Egentligen är ju bara det en prestation med tanke på allt jag äter nu ...
    Så mitt ROP PÅ HJÄLP är alltså enkelt ...har du fixat detta, el håller du på nu oxå ...kan du stötta mej ...
    Tack på förhand ...ser fram mot våren o sommaren med tillförsikt(Y)
    Anne-Mari

  • AnneMari57a 8 februari 2009

    :'(Sitter här och har tråkigt efter en tå operation ...börjar tappa greppet ...har inte varit o handlat på flera dagar ...börjar sina i både kyl o frys ...
    Har ätit pannkakan jag skrev recept om ...men nästa gång ska jag avsalta baconet för oj ...va saltkänslig jag är nu ...dricker som en tok ...hmm
    Så peppra mej nu med nåt gott är du snäll - som inte kräver så mkt arbete ...
    Ha en skön söndag
    Anne-Mari

  • Ernst76 8 februari 2009

    LCHF Tonfiskröra

  • aQuarius 8 februari 2009

    Hej på er! Det är så kul att läsa om alla som uppmärksammat LCHF, första gången jag åt detta så kändes det som om jag var helt ensam i världen, alla idiotförklarade mig. Är kolhydratsallergiker (egen diagnos), kolhydrater är som värsta drogen för mig. Har alltså fallit i fällan flera gånger om, är där nu igen. Denna gången är det mycket svårt att ta sig tillbaka till den rätta LCHF stigen. Men nu kanske jag kan få lite inspiration att börja igen här. Ha det bra alla kämpare där ute!!!!

  • fleming 8 februari 2009

    Skrivet av zandrish den 1 feb 2009

    Jag rekommenderar också Dr Dahlqvist & Airams LCHF-kokbok. Den är helt underbar och till skillnad från många recept på hemsidor här och där känns det mer som "vanlig vardagsmat" som man kan göra en tisdag efter jobbet likväl som en söndag efter en hemmadag...
    Kokboken är i dagsläget min bästa vän och jag hoppas dom snart kommer på att göra en ny =)

    (Y)


    Kan bara hålla med. En underbar kokbok, lättlagade rätter med få ingredienser och sååå gott!
    (Y)

  • Rottweiler 9 februari 2009

    Hej Anne Marie!
    Nästan samma erfarenheter.Gick ner 9 hg de två försra veckorna. Nu är jag inne på 6:e veckan och vikten står still. Men jag har bestämt mig för att ta det här på låååång sikt. Det får ta den tid det tar eftersom jag inte äter strikt efter rekommenderad "GI - Dag för dag" - meny. Jag tar inte ut svängarna åt något håll. Inte de "fetaste" valen ur GI - recepten, men utesluter inte heller helt fullkornsprodukter i tex. bröd. En stor hjälp framöver är att jag nu har börjat skriva ner både lunch och middagsförslag - och sen följa den listan när jag handlar.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.