Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

LCHF - jag behöver hjälp, stöd, recept...kan du?

  • Ernst76 9 februari 2009

    Skrivet av Rottweiler den 9 feb 2009

    Hej Anne Marie!
    Nästan samma erfarenheter.Gick ner 9 hg de två försra veckorna. Nu är jag inne på 6:e veckan och vikten står still. Men jag har bestämt mig för att ta det här på låååång sikt. Det får ta den tid det tar eftersom jag inte äter strikt efter rekommenderad "GI - Dag för dag" - meny. Jag tar inte ut svängarna åt något håll. Inte de "fetaste" valen ur GI - recepten, men utesluter inte heller helt fullkornsprodukter i tex. bröd. En stor hjälp framöver är att jag nu har börjat skriva ner både lunch och middagsförslag - och sen följa den listan när jag handlar.


    LCHF är INTE G.I.......:Z

  • AnneMari57a 17 februari 2009

    Nu har jag varit på besök i Oslo över helgen ...tappade greppet lite ...åt lite choklad 2 päron vindruvor o 2 skivor mjukt grovt bröd ..:'(
    Så idag var det 3 ägg till frukost - 2 fläskkarré nu kl 18 ...så får vi se om jag är hungrig när jag lägger mej ...har lite kyckling på lut i så fall ...
    Kaffe med lite vispgrädde o kolsyrat vatten är allt förutom ...ska det gå bra på det ...
    Jag har ju hållt på i 4 veckor nu och jag märker ingenting ...finns det någon äldre kvinna här som har provat o stött på liknande ...jag vet att jag jojo bantat många gånger så kroppen är i olag ...tänker albolut försöka mera ...men behöver nån som sparkar mej därbak ...:(
    Mvh Anne-Mari

  • Tiadina 20 februari 2009

    Har du inte minskat något i vikt? Första veckorna gick de mesta av de kilon jag har gått ner (5) trots att jag har ätit frukt och flatbröd hela tiden. Lycka Till!(Y)

  • Frag 20 februari 2009

    Tycks vara många som blandar ihop GI och LCHF. LCHF är INTE bröd & frukt t.ex. antar att kvällspressen med sina ofta hafsiga art. och konstiga rubriker bidragit starkt till detta tyvärr.
    Har själv startat vid nyår i år och tycker det fungerar fantastiskt bra -10 cm i (det som en gång var) midjan (har fått fem barn så om det någonsin blir en midja igen är dessvärre tveksamt men jag är glad om jag blir skapligt "rak" och slipper se ut som en man med ölmage) och ca 6 kg. Att mäta kan vara mer positivt än vägning. Hela mitt vuxna liv, socialstyrelsens 6-8 brödskivor om dagen kampanj rasade som värst när jag gick i nian, har jag uppfattat LMV:s margarin och "fettskräck" som rätt så att göra tvärtom var att inse att "jorden inte är platt". Det är ännu i viss mån motbjudande att hälla grädde i såsen och smör "luktar äckligt" vid stekning, men i takt med tid och "måttband" vänjer jag mig. De ev. farorna som hävdas kontrar jag lätt med att min och "gubbens" övervikt garanterat inte vore hälsosam om den får fortgå så OM det visar sig vara några negativa konsekvenser så känns det som att det är hugget som stucket s.a.s. Det tar lite tid att lära sig ”nytänket” men med knep som att reda av såsen med äggula istället för en traditionell toppredning med vetemjöl och använda blomkål istället för potatis så funkar de ”gamla vanliga” rätterna att laga med mindre modifikationer plus att man här på matklubben hittar massor med nytt spännande att prova om man söker på LCHF. Skall själv t.ex. prova att göra lchf ostkaka i helgen, kanske med ”tre –fyra” hallon till t.o.m. Vissa som inte märker någon viktminskningsstart eller hamnar på sk. platåer, det är vanligt, tar till äggveckor dvs BARA ägg morgon, middag, kväll, känns inte lockande men är man desperat kanske det är värt att pröva. (Y)

  • AnneMari57a 22 februari 2009

    :D Frag
    så du som jag är 5 barnsmamma - fast mina är nu utflugna ...
    Det där med ägg 3 ggr om dan lät inte lockande ...men jag åt 3 kokta ägg med majonäs imorse ...och ett par koppar kaffe med grädde ...
    Till kvällen nu åt jag 2 fläskkarré bitar - stekta i olivolja o smör ...med en rejäl klick cremé fraiché på 41 % och lite rött vin ...några nötter på det ...
    Jag är ju långtidssjukskriven pga utbrändhet och förstår att min kropp inte riktigt vet vad jag håller på med ..men jag tänker fortsätta - det här är ju min 6 e vecka ..och SSS skriver ju att man ska prova 3 månader ...så jag har några veckor kvar ...
    Men visst längtar jag tills det börjar kännas lite på kläderna ...
    Kramizzz
    Anne-Mari

  • Zeldasmatte 22 februari 2009

    Det är roligt att läsa om andras erfarenheter när det gäller LCHF... Själv mjukstartade jag strax efter nyår genom att sluta äta mjukt bröd och valde grovt knäckebröd istället. Efter en månad drog jag ner på pasta och risportionerna och tog mer kött eller kyckling och sås... Jag äter alltid frukost, annars fungerar jag inte. Jag tror dessutom att fettförbränningen sjunker om man hoppar över frukosten. Ett glas vin tar jag kanske en helg då och då, men inte mer än så. Jag tycker att maten blir så mycket godare med fetare produkter, jag njuter mer av maten nu och äter nog lite långsammare. Man känner sig mätt fortare också.

    Jag kan inte påstå att jag kör stenhårt enligt LCHF, utan jag glider nog in på Gi då och då. Jag äter både frukt och grönsaker, men i måttlig mängd. Jag har dock slutat helt med pasta och ris hemma. Äter jag ute så äter jag köttet/kycklingen först och sparar det mesta av kolhydraterna... Jag har kanske gått ner ett kg på några veckor, men ska inte gå ner så många kg för att nå mitt mål. Det jag istället ser på vågen är att jag inte pendlar upp och ner utan står stilla och sakta går neråt... (Y)

    Det jag har märkt är att småsuget mellan måltiderna har försvunnit, man glömmer faktiskt att äta ibland för att man inte är hungrig. När jag åt godis efter att ha minskat på kolhydraterna i några veckor så fick jag värsta huvudvärken efter någon timme... Ska jag äta godis så tar jag numera någon bit mörk choklad istället... (L)

  • AnneMari57a 2 mars 2009

    :(är nu inne på min 8 e vecka ...och jag vågar inte ens ställa mej på vågen ...
    Jag känner på kläderna att jag gått upp ...fast jag inte äter en gnutta bröd-pasta-frukt-potatis-grönsaker ...utan bara kött -fisk-fågel-köttfärs - med grädde ägg ost lite nötter ibland o en liter vin på en vecka ...det blir typ 1 glas per dag till maten ...
    Kan man verkligen gå upp o stå stilla så här länge i början ...det känns ju lite tröstlöst just nu - även om man ska tänka hälsosamt o inte bara gå ner i vikt ...
    Vet att SSS säger 3 månader ..men det är ju bara 4 veckor dit nu ...men jag tar dagen idag ...så tar jag imorgon när den kommer ...
    Har du lust o putta lite på mej ...har du nån erfarenhet själv av det här ...
    Mvh
    Anne-Mari

  • Gnurf 2 mars 2009

    Har du möjlighet att röra på dig i kombination med att du kör LCHF!?? Långa promenader kanske!?? Denna typ av lågintensiv träning (promenader) är bra både ur fettförbränningssynpunkt (ökar ämnesomsättningens andel av fett speciellt då glukosnivåerna är låga från LCHF) OCH förbränner även stresshormoner vilket är bra mtp din utbrändhetsdiagnos....:)

    Lycka till och kämpa på!!/Gnurf

    Skrivet av AnneMari57a den 2 mar 2009

    :(är nu inne på min 8 e vecka ...och jag vågar inte ens ställa mej på vågen ...
    Jag känner på kläderna att jag gått upp ...fast jag inte äter en gnutta bröd-pasta-frukt-potatis-grönsaker ...utan bara kött -fisk-fågel-köttfärs - med grädde ägg ost lite nötter ibland o en liter vin på en vecka ...det blir typ 1 glas per dag till maten ...
    Kan man verkligen gå upp o stå stilla så här länge i början ...det känns ju lite tröstlöst just nu - även om man ska tänka hälsosamt o inte bara gå ner i vikt ...
    Vet att SSS säger 3 månader ..men det är ju bara 4 veckor dit nu ...men jag tar dagen idag ...så tar jag imorgon när den kommer ...
    Har du lust o putta lite på mej ...har du nån erfarenhet själv av det här ...
    Mvh
    Anne-Mari

  • Gnurf 2 mars 2009

    Själv kör jag LCLFHP-kost...alltså...

    Lagom Carb Lagom Fett High Protein, det funkar bäst för mig. Don efter person...:D

  • AnneMari57a 3 mars 2009

    Tack Gnurf !
    Jo ...jag har 2 små hundar ...vi går ca 1 timme om dagen ...är det dessutom fint väder så kan det bli 2 timmar ...på tisdagar går jag på power yoga och på torsdagarna har jag gått på pilates ...men nu har hon slutat så jag ska prova på kettlebells imorgon onsdag - och på torsdag ska jag prova på kinesis class ...
    I höstas sprang jag lite men fick sen en disk i kläm ...men nu längtar jag efter att börja så smått bara det torkat upp lite ..
    Vi var på en liten promenad i lördags - solen sken - oh jag hittade 3 blåsippor ...så nu blir man glad ...
    Tack för peppningen ...
    Anne-Mari

  • LaJefa 3 mars 2009

    Här kommer ett bra recept till dem som följer GI eller LCHF metoden. Servera dessa plättar istället för bröd eller potatis. Jättegoda och snabba att göra. Jag brukar äta dem till frukost med ost på.
    Mina GI plättar

  • Gnurf 3 mars 2009

    OK, jag har oxå lite ryggproblem. Gamla idrottsskador i kombination med en hel del styrketräning. Löpträning medför hög belastning på ländrygg och knän, det gäller verkligen att skynda långsamt. Jag gillar oxå löpning, det blir så meditativt å skönt när man kommer in i en jämn rytm i balans med kroppen :) Stavgång kan vara ett alternativ!?? Har aldrig provat själv, men har en del bekanta som ägnar sig åt den motionsformen. Det där med viktminskning är knepigt ibland, man når platåer och står still å så är det ju alla dessa rackarns frestelser :p Har själv minskat 7kg sedan nyår...men vi Män har ju ofta enklare än Kvinnor. Livet är orättvist.

    Sen dör man.

    :D

  • Zeldasmatte 3 mars 2009

    Skrivet av LaJefa den 3 mar 2009

    Här kommer ett bra recept till dem som följer GI eller LCHF metoden. Servera dessa plättar istället för bröd eller potatis. Jättegoda och snabba att göra. Jag brukar äta dem till frukost med ost på.
    Mina GI plättar


    Är det inte lite för mycket mjöl i dem för att vara LCHF? Mjöl=kolhydrater=aja baja.... :p

  • Gnurf 3 mars 2009

    Åh-fan...finns det mjöl i kolhydrater!?? :)

  • LaJefa 3 mars 2009

    Skrivet av Zeldasmatte den 3 mar 2009

    Skrivet av LaJefa den 3 mar 2009

    Här kommer ett bra recept till dem som följer GI eller LCHF metoden. Servera dessa plättar istället för bröd eller potatis. Jättegoda och snabba att göra. Jag brukar äta dem till frukost med ost på.
    Mina GI plättar


    Är det inte lite för mycket mjöl i dem för att vara LCHF? Mjöl=kolhydrater=aja baja.... :p


    Inte kikärtsmjöl (dvs malda kikärter)..eller är jag helt fel ute?:o
    Vet inte om ni kan få tag i bönmjöl i Sverige, för det går lika bra med det....eller ni får inte ens äta grönsaker och bönor?
    Är inte så insatt i LCHF som jag är i GI...men helt klart trodde jag att det gick bra med kikärtsmjöl. Om jag har fel...sorry! Ge gärna svar...för då får jag ändra receptet till GI plättar istället.

    Mvh
    LaJefa

  • Gnurf 3 mars 2009

    Torkade kikärter har 51g kolhydrater/100g. 51% alltså.

  • LaJefa 3 mars 2009

    Skrivet av Gnurf den 3 mar 2009

    Torkade kikärter har 51g kolhydrater/100g. 51% alltså.

    Upps! Men dem har väldigt långsamma kolhydrater, och är väldigt GI vänliga...men jag ska snabbt redigera till endast GI plättar.:'(

  • LaJefa 3 mars 2009

    Nu har jag ändrat till "Mina smarriga GI plättar" istället för som jag skrev innan "LCHF-GI plättar". För dem som vill ha LCHF plättar så går det bra att följa receptet och byta ut kikärtsmjölet till malda cashewnötter (då behövs inget salt) eller hasselnötter. Har testat det oxå...o det blir bra.
    Alla kan vi göra misstag...även om det är sällsynt i mitt fall...hehe:D

  • Gnurf 3 mars 2009

    Plättar med malda nötter som "stärkelse"!?? Coolt...men blir det inte väldigt mycket smak av den valda nötsorten!?? Mal du nötterna med en mixer då? Äsch...inte gör du några fel...du menar ju bara väl....:)

    Överhuvudtaget...detta med att använda baljväxter i matlagning. Där har jag personligen en stor förbättringspotential. Fast...det ska Vi kanske surra om i någon annan tråd...:)

  • AnneMari57a 4 mars 2009

    hesan igen ...ni har pratat plättar och då blir jag sugen på mina våfflor - får kanske göra dom idag ...kolla mitt recept ...jag använder macademia nötter som jag mixar lite snabbt - det ska enigt SSS vara den bästa nöten....
    Jag brukar serveramed grädde o 3 hallon för att få det där härligt syrliga ...

    Mina "mackor" brukar oftast vara en kall köttfärsbiff - med ett par ostskivor o en skiva smör ...som jag oxå drar med osthyveln ...perfekt macka alltså ...
    Läste en fanstastiskt bra artikel ...för jag letar ju förbrilt efter information ...ska se om den fastnar här ...
    [http://kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=3d074bc4-33e1-4bf0-a161-64d67576da12
    det var verkligen en bra sida ...
    Men nu behöver jag lite mer kaffe ...Ha nu en skön dag ...
    Anne-Mari(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.