Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

LCHF - jag behöver hjälp, stöd, recept...kan du?

  • strimma21 4 mars 2009

    Trevlig tråd det här! Jag kastar mig in i diskussionen:p!

    Har hållit på med LCHF sedan mitten av januari och trivs jättebra med metoden. Tycker att jag äter godare än nånsin och saknar inte alls pastan som tidigare övertog större delen av veckans mat.

    Jag har bara gått ner 2 kilo på 6 veckor ungefär, en del veckor ner och andra veckor upp igen. Men jag satsar också långsiktigt denna gång. Jag har ungefär 8-10 kilo att gå ner så det får ta sin tid. Min man som är lite mer överviktig har gått ner 8,5 kilo på samma tid. Och hans medgångar gör mig naturligtvis motiverad att fortsätta också.

    Jag gillar bl a fettbramat-bloggen och rekommenderar den varmt: http://blogg.passagen.se/fettbramat/
    Och självklart är Airams blogg också en favorit(Y)

    Jag har lagt in några av mina smarrigare recept här på matklubben, sök på "LCHF" så finns de där.

    Ja just ja, jag har införskaffat en glassmaskin också (jätte-retro, jag vet!), och njuter av underbar glass gjord på grädde, ägg, turkisk yogurt, stevia och bär. Det får den rätta glasskonsistensen:D!

  • AnneMari57a 10 mars 2009

    stevia - kan du förklara lite närmare vad det är ..o var får man tag på sånt ...ja - glass är min stora akilleshäl oxå ...men hur ofta kan man äta den ...blir det många kolhydrater med youghurten o bären ...
    Jag skulle nog kunna leva på glass om jag fick ...idag blev det lax till lunch o karré till kvällen ...och så ser man Ballerinakex på reklamen o håller på att gå upp i limningen ...
    Köpte en SodaStreamer idag - jag måste i alla fall ha bubbel i vattnet - och har nu tröttnat på att bära hem dyrt ...
    Är inne på min 8 e vecka - min väninna tjatar att jag måste väl väga mej nu ..men jag känner att jag snarare gått upp än gått ner - så jag avvaktar lite till ...jag är verkligen så himla avundsjuk på er som det funkar för direkt ...även om jag nu tänker göra det till en livsstil i alla fall ...vikten får jag ta sen ...så heja på mej lite är du snäll ...
    Hälsningar
    Anne-Mari

  • Ernst76 10 mars 2009

    Jag skickade efter Stevia från Tyskland (det var mycket billigare) men jag tyckte att det hade en äcklig bismak.(N)

  • fia6 11 mars 2009

    Stevia finns annars på http://www.stevia.se/ och man ska tydligen bara använda pyttelite typ en knivsudd.

    Hur går det med vikten? själv så står jag still, men har ökat på rejält med fett så jag kommer upp i kalorier så får vi se om det funkar ...

  • josse12 11 mars 2009

    hej alla som kör metoder hit och dit... har nu fått mina två barn och efter att jag slutade amma det sista i början av december beslutade jag mig för att bli av med mina överskottskilon jag lagt på mig under de sista åren... funderade på vad jag skulle klara mig utan, har ersatt potatis med couscuos, bulgur, quino, linser mm. Äter nyttigare bröd, såser blir mest kalla gjorda på kryddor vitlök sambal olek mm. wokpannan åkte fram, bara fantasin sätter gränser, vit pasta är borta, kollar noga efter gömt socker i brodukterna vilket finns i nästan allt, men det finns att hitta utan.. fuskar lite med sötsaker ibland, det behövs men trots det har jag gått från 76 kg i december till 62 början på mars.
    Tänk att fett är bra det är socker som ska bort. Light och lätt produkter är värdelöst. ta i så fall mindre av vanliga. Sist men inte minst. Rör på dig. Har du inte tid med långpromenader ta en kort snabb promenad. Själv kör jag med wii fit - har två små barn så annan träning går bort, funkar alltid när barnen sommnat på kvällen..och promenader funkar med barnen..

  • josse12 11 mars 2009

    glömde skriva att det är viktigt med regelbundna måltider för att hålla kroppens förbränning igång hela tiden. ät var 3 timme, oavsett hur du jobbar eller har tid, jobbar du eller så ha alltid frukt -bättre med grönsak- tillhands.. lite som skalmans mat och sov klocka... går hemma med mina barn nu och de vill ha nåt var 3 timme så för mig är det jättelätt. obs lagom portioner, inte mega....

  • AnneMari57a 11 mars 2009

    Oj - var Stevia bara sötningsmedel ...trodde att det gjorde en mer glassig koncistens ...ok ...
    jag har själv gjort glass med lite vanligt sötningsmedel oxå ...så då är jag nöjd - men tack för all hjälp med svaret ...
    Min glass - 2 ägg - 2 dl grädde - äkta vanillinstång/malen ...2 msk proteinpulver i chokladsmak och så en bit 85 % mörk riven chokladbit ...den står ju nu i frysen o väntar på att bli uppäten ...jo - rör med jämna mellanrum oxå så blir koncistensen bättre ...
    Kram o tack för att ni är här o följer mej ...

    och du Fia6:'(jag har fortfarande inte vågat väga mej ...känner mej lika stor i kläderna ...ska vänta lite till ...

  • fia6 11 mars 2009

    Jag själv väger mig varje morgon, just för att ha lite koll, men blir lika besviken varje gång det inte händer nåt... så du gör nog rätt i att inte väga sig, det känns ju i kläderna till slut =)

  • josse12 11 mars 2009

    prova mäta midjan istället för att väga.. tränar man lite blir det ju muskler som väger lite mer. själv körde jag förbränningsträning i början, gått ner hela tiden. har sista månaden kört lite muskel med... ökat 2 kg(N) och höll på att ge upp,,, men midjemåttet hade krympt och min fiffiga våg visade att fettet i kroppen minskat men muskelmassan ökat 10 % så jag kör på..(Y)

  • AnneMari57a 21 mars 2009

    josse12 (H) Tack för tipset ...vilken fiffig våg du har oxå - Jag gjorde BIA mätningar förrut en period o det visar ju oxå på fördelningen av allt som kroppen innehåller - väldigt nyggigt - man kunde stå stilla i vikt men ändå gått ner 2 kg i fettmassa - o då blev det ju en sporre ...
    Var på yoga i förrgår - o sen har jag tagit promenader i vårsolen ..hittat blåsippor o ser ändå positivt framåt - även om jag nu inte kan stänga vårjackan jag köpte i höstas - den kunde jag nämligen stänga då ...så det får väl bli mitt "måttband" ...
    Tack för alla ert stöd här på tråden - jag tänker inte ge upp - har nu snart gjort mina 3 månader ...men som sagt vågar inte ställa mej på vågen ...känner min kropp o den står bara i ett stort frågetecken än så länge...fattar inte vad jag håller på med ...
    Ha nu en skön helg ...(Y)
    Anne-Mari

  • Gnurf 21 mars 2009

    Jodå Anne-Mari, det kommer att fixa sig för dig oxå (Y) Själv har jag efter några veckors stillestånd nu äntligen droppat ytterligare 1kg. Totalt -8kg sen 2 januari...sisådär en 5kg kvar att plocka bort. Det går även om det går långsamt...som flickan sa...:) Till Midsommar ska det vara fixat...:p

  • AnneMari57a 20 april 2009

    (H) Nu har det gått en hel evighet sen sist ..jag har hamnat i jämn lunk ...kokta ägg med majonäs till frukost - ett par rejäla fläskkarré till kvällen - ibland en näve nötter ...kanske ett glas rödvin ...
    Har ännu inte vågat ställa mej på vågen ..men mina jeans går i alla fall på ...så jag har inte gått upp nåt mer i alla fall ...men inte ner heller - det känner jag...
    Har fixat långa fina naglar idag för på fredag morgon sticker vi till Spanien på 10 dagar ...lite oförberett men det ska bli skönt att komma iväg lite ...
    Fortsätter med alla goda förutsättningar med det här ...tänker inte ge upp ...och du .. hur har det gått för dej ...
    Kramizzz så länge
    Anne-Mari(Y)

  • Disen 20 april 2009

    AnneMari57a!
    Vad duktig du är som kämpar på. (Y)
    Önskar jag oxå hade din kämparglöd. Jag själv skulle ha jättesvårt med att bara äta ägg på morgonen.:(
    I vilket fall som helst så ha det så gott i Spanien. :p
    Kramis

  • mooseella 20 april 2009

    Oj, här var det en hel massa att läsa. Jag började med GI för 7 år sedan. Gick då ner 10 kg på tre veckor. Har sedan dess hållt min vikt. :D Starten var tre veckor utan kolhydrater helt och hållet. Bara för att få igång fettförbränningen i kroppen.
    Syndar ibland men äter ALDRIG godis, mest för att jag tycker inte om socker.
    Har nu nästan slutat helt med att äta kolhydrater, mest bröd och pasta. Mår bra, har numera toppenvärden på kolestorol, det var lite högt för ca 2 år sedan. (Y) Äter i stort sett någon form av bönor/linser varje dag. Frukosten består av keso, blåbär/hallon naturell yoghurt med 1 msk psylliumfrö, 1-3 ägg och ibland bacon till det. Tomat lite gurka en bit paprika. Och ibland en ½ grape.

  • AnneMari57a 21 april 2009

    mooseella ...WOW ...hur i hela friden ...10 kg på 3 veckor ...med protein o fett ...
    Här har jag hållt på i 4 månader och det har inte hänt nåt ...
    Måste fråga ...hade du jo-jo bantat något innan ...eller var du helt oförstörd ...så kroppen svarade så där direkt ...
    Så himla nyfien ...och en massa avundsjuk så klart ..hehe
    Anne-Mari

  • Stighastrup 21 april 2009

    Hej. Min fru på 50+ har har jojobantat i alla år. Nu på lchf-kost har hon gått ner 5 bälthål men inga kilo än. Jag så ett tips igår om att även hålla igen på proteiner. Max 50 g pr måltid.

  • mooseella 21 april 2009

    Skrivet av AnneMari57a den 21 apr 2009

    mooseella ...WOW ...hur i hela friden ...10 kg på 3 veckor ...med protein o fett ...
    Här har jag hållt på i 4 månader och det har inte hänt nåt ...
    Måste fråga ...hade du jo-jo bantat något innan ...eller var du helt oförstörd ...så kroppen svarade så där direkt ...
    Så himla nyfien ...och en massa avundsjuk så klart ..hehe
    Anne-Mari


    Nej, jag hade aldrig bantat på något sett. Detta jag gör är en livstil, äter inget vetemjöl, socker eller snabba kolhydrater. pasta och potatis bara ibland. Lever mest på proteiner och grönsaker, bönor/linser i olika varianter mest varje dag. Passar mig bra.

  • MammaIrene 22 april 2009

    Hej, här är ett tipps på LCHF bröd som har blivit riktigt populärt här på matklubben....mycket brödliknande i konsistensen o inte så svårt att göra o få till...

    Har även ett bröd till bland mina recept på lchf o det är ännu mer snabblagat o ännu mindre kolhydrater...
    PRÖVA!!!

    lchf inspirerat bröd! Riktigt smaskigt

  • Gnurf 22 april 2009

    Å här är en länk till en sida med LCHF-recept...

    http://www.lchfrecept.com/

    Å här är länken till Högborgen, själva den innersta Kyrkan, där sektledaren Annika och hennes lärjungar fräser och spottar vilt åt den stora Satan; Svenska Livsmedelsverket (SLV) och frenetiskt med stor avsky dissar ALLA som vågar ens andas att man ibland kan äta minsta lilla Potatis till köttgrytan...:'(

    Men det är ganska kul läsning ändå....:p

    http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/

  • crollan 22 april 2009

    Ursäkta,
    Med risk för att bli fullständigt idiotförklarad...
    Jag hänger inte med. Vad står LCHF för ? (low calories high fat/ fibres ? )
    Vad innebär det ? Jag har sett att det kryllar av LCHF-recept här på MK; men vad är det egentligen ?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.