Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

LCHF - jag behöver hjälp, stöd, recept...kan du?

  • Gnurf 22 april 2009

    HÄR kan du läsa lite om LCHF...

    http://sv.wikipedia.org/wiki/LCHF

    Observera nu att jag inte är någon anhängare av LCHF. Min åsikt är att människor får använda sig av vilken "metod" som helst OM Vi nu snackar om specifikt dietande...bara det funkar :p Inte heller är jag anhängare av LCHF som "livsstil", det verkar alldeles för trist även om det skulle visa sig vara inkörsporten till en 250-årig livslängd. Blandmissbruk är min drog...religionsfrihet min livsåskådning...(H)

  • crollan 22 april 2009

    Låter sunt med blandmissbruk tycker jag...
    (Y)

  • AnneMari57a 22 april 2009

    Stighastrup - ge din fru en kram från mej ...så härligt för henne - för jag tror nog att hon tycker att 5 hål är mer värt än kg ...det skulle då jag tycka ...

    Gnurf - tack för den bra länken till recept ...man blir så ensidig efter ett tag ...skönt att få lite tips ...

    crollan - du behöver inte vara orolig - för ett halvår sen hade jag inte en aning om detta heller ...det tar lite tid för hjärnan att acceptera och ta in ...det är ju så tvärtemot vad man lärt sej innan ...

    Nu står resväskan i hallen - och jag försöker få nån ordning med allt ...men måste ju in o kika lite här oxå ...
    (Y)Anne-Mari

  • popik 19 maj 2009

    Hur är det med Bullens pilsnerkorv kan man äta den? den innehåller 3g kolh/100 g men den innehåller även druvsocker.:o

  • popik 20 maj 2009

    Skrivet av popik den 19 maj 2009


    Hur är det med Bullens pilsnerkorv kan man äta den? den innehåller 3g kolh/100 g men den innehåller även druvsocker.:o


    Ingen som vet ???

  • Ernst76 20 maj 2009

    3g / 100g är ingen fara!

  • Pirkko 20 maj 2009

    Jag har tagit den här från Fineli.fi
    Druvsocker innehåller 100% kolhydrater
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Druvsocker
    Livsmedelsnummer: 11198
    Livsmedelstyp: Råvara
    Livsmedelshanteringsmetod: Industriellt
    Råvara klass: Socker, sirap
    Livsmedel bruk klass: Socker, sirap
    Ätlig del: 100%
    Specialdieter
    Matportioner
    Energifördelning
    fett, totalt 0%
    protein, totalt 0%
    kolhydrater, digererbara 100%
    alkohol 0%
    organiska syror, totalt 0%


    Näringsvärde / 100 g.

  • Ernst76 21 maj 2009

    "Innehåll:
    Gris- och nötkött, vatten, nöthjärta, nötlunga, potatismjöl, fett från gris, bindväv från gris, mjölkprotein, salt, blodprotein av nöt och gris, potatisfiber, druvsocker, kryddor, arom, antioxidationsmedel E300, konserveringsmedel E250.

    Köttmängd:
    Köttmängd 33 %


    Näringsvärde per 100g
    Energivärde 750kJ (190kcal)
    Protein 12g.
    Kolhydrat 3g.
    Fett 14g. "

    -Druvsockret är inräknat i dom 3 grammen.

  • AnneMari57a 4 juni 2009

    hej o hå - nu var det länge sen jag var in här ...men jag håller fortfarande ångan uppe ...
    Korv - det enda jag vet är att ju högre kötthalt desto bättre - helst över 100 % - vet att jag hittat korv med 130 % kött i ..så det är ju jättebra ...
    Men annars håller sej min diet mest på 3 kokta ägg med majonäs till frukost - kaffe med grädde - sen 2 karre skivor - lite hemmagjord youghurt på grädde och turkiskt 10 % med lite sötningsmedel ...
    nötter ibland ...egen glass nån gång ...ja - och jag sitter i sommar i en husvagn i Norge - besöker min arbetande man här ...
    Ha det nu så gott allesamman
    Anne-Mari

  • popik 22 juni 2009

    Hej,hittade en sida på internet med kolhydratinnehåll på det mesta, men ve och fasa kan det verkligen stämma att vitlök innehåller 34,2 g kolhydrater per 100 g, då kan man ju inte använda det som krydda och jag som älskar vitlök.

  • mooseella 22 juni 2009

    visst kan du använda vitlök som krydda. Eller äter /har du mer än 100 gram vitlök i en rätt? Väg en vitlök så får du se. Eftersom den är lite hetta i så ökar den på förbränning. Stirra dig inte blind på kolhydratinnehållet, utan se om det är snabba eller långsamma kolhydrater.

  • kvantprick 28 december 2009

    AnneMari57a:

    Håller med dig om korven; ju högre kötthalt desto godare och säkerligen bättre med.

    Men över 100% kan ingenting innehålla...;) Eftersom 100% är den totala mängden..

    (1% kött = 1/100 av korven är kött
    100% kött = 100/100 av korven är kött, 100/100 = 1/1=1 dvs hela korven....
    t.ex står det ju i ingrediensförteckningen "per 100 gram". Av 100 gram kan ju inte 130 gram vara kött eftersom det totalt bara finns 100... )

  • Mistys 28 december 2009

    Skrivet av kvantprick den 28 dec 2009

    AnneMari57a:

    Håller med dig om korven; ju högre kötthalt desto godare och säkerligen bättre med.

    Men över 100% kan ingenting innehålla...;) Eftersom 100% är den totala mängden..

    (1% kött = 1/100 av korven är kött
    100% kött = 100/100 av korven är kött, 100/100 = 1/1=1 dvs hela korven....
    t.ex står det ju i ingrediensförteckningen "per 100 gram". Av 100 gram kan ju inte 130 gram vara kött eftersom det totalt bara finns 100... )

    Helt rätt(Y)
    Men skulle dessutom aldrig i livet äta en korv som innehåller blodprotein. Annat ord för slaktavfall enligt en bekant till mig som jobbar med korvtillverkning. Han påstår att man ska leta efter korv utan det och det finns men kostar ett par kronor extra!

  • Mistys 28 december 2009

    Skrivet av Ernst76 den 21 maj 2009

    "Innehåll:
    Gris- och nötkött, vatten, nöthjärta, nötlunga, potatismjöl, fett från gris, bindväv från gris, mjölkprotein, salt, blodprotein av nöt och gris, potatisfiber, druvsocker, kryddor, arom, antioxidationsmedel E300, konserveringsmedel E250.

    Köttmängd:
    Köttmängd 33 %


    Näringsvärde per 100g
    Energivärde 750kJ (190kcal)
    Protein 12g.
    Kolhydrat 3g.
    Fett 14g. "

    -Druvsockret är inräknat i dom 3 grammen.
    Skulle aldrig i mitt liv sätta tänderna i denna korv. Nötlunga, bindväv och blodprotein. Är detta innehållsdeklarationen på människomat. Köttmängd 33 %(N)(N) Nej bojkotta denna vara direkt. Det finns bättre att lägga pengarna på.

  • kvantprick 28 december 2009

    Misty:
    Hehe... ja, korv är gott men det är också en produkt där det förekommer mycket snusk i framställningen... En vän jobbade extra på scan inför julruschen för ett tag sedan och blev så äcklad av julkorvsproceduren att han sa upp sig.. Varken hygien eller innehåll var ok sa han.

    Visste inte att just blodprotein var något man skulle rygga för, tack för tipset!
    Betalar gärna extra för bra korv, är ändå billigare än mycket annat kött...

  • lisbethv 15 januari 2010

    puff

  • zabcia 25 oktober 2012

    Varför skall man äta korv när det finns billig fläskkarré, revbenspjäll ock fläskfilé.
    Oxkött är också gott men inte alla har direktörslön....
    Kycklinvingar är perfeckta.Man äter de länge och ersätter chips vid TV-n.

  • evaullabritt 25 oktober 2012

    Är inne på mitt fjärde år med LCHF. Dricker kaffe med vispgrädde på morgonen. På det håller jag mihg mätt till 11-tiden. Då blir det frukost med ägg och bacon. På det håller jag mig mätt till ca kl 15 när det är dags för turkisk yoghurt och bär.Till middag varierar jag mig lite mer. Idag gör jag fiskwallenbergare med pepparrot efter recept här på matklubben, utesluter potatismjölet och tar lite arrowrot instället.

  • alexander135 27 november 2015

    Hej!
    En lösning som jag kört sedan ett tag tillbaka är att hitta en bra matkasse. De olika leverantörerna har ju börjat med mer specifika tex matkassar med LCHF.

    Jag har kört en sån i två månader nu och det fungerar superbra! Känner att det har blivit enklare att följa dieten och jag slipper själv hitta på nya roliga recept. De kommer till mig istället och är färdigberäknade! Superbra funkar det!

    //Alex

  • popik 30 augusti 2016

    Risenta har kommit med bönpasta och kikärtspasta, kollade på internet där det stod att det passar utmärkt till lchf. Men när jag kollar på risenta så verkar de innehålla massvis med kolhydrater ??? {question}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.