Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

LCHF-recept

  • Ulrika91 13 augusti 2010

    Hej.

    Det skulle vara kul om vi kunde få lite ny inspiration på LCHF recept. Jag vet många som känner att fantasin kan tryta i början så varför inte dela med dig med ditt favorit recept!

    Alla diskussioner om Annika Dahlqvist och dyl undanbeds. Jag skulle uppskatta om vi endast kunde dela med oss av våra recept och diskutera kring dem istället.

    Alla recept och tips på kolhydrat-låg kost uppskattas.

  • Ulrika91 13 augusti 2010

    Jag kan börja med ett gott knäckebröd som jag redan har hunnit baka både igår och idag.
    Orginalrecept (http://www.lchf-recept.se/knackebrod/)

    3 dl riven (smakrik) ost
    4,5 dl fröer eller nötter (jag använder 2 dl sesam, 1 dl krossade linfrön, 1 dl mandelflagor och ½ dl blandat, ex pumpakärnor eller solrosfrön)
    3 ägg
    1 nypa havssalt

    Sätt ugnen på 175 grader.

    Blanda riven ost med nötter och frön väl (är det stora nötter du använder så hacka dem först). Tillsätt ägg och rör om noga. Salta. Bred ut på en plåt med bakplåtspapper på. Jag har en vanlig ugn (ca 65 cm bred eller nåt) och jag fyller hela plåten med blandningen, plattar ut noga och gör raka hörn, det bli lättare att skära osv sen. För mig tar det nästan 5 minuter att få det fint så stressa inte. Använd dig av sked, slickepott eller gaffel. Ställ in i ugnen i 15 minuter. Skär i små fyrkanter med en pizzaskärare och vänd på dem. Ringla över olja och lite mer salt. Stäng av ugnen och låt torka i ugnen i ca 1-2 timmar. Kan kryddas på olika sätt, exempelvis vitlök eller cayenne(, eller kanske tacokrydda?!)

    Lycka till

  • Josses 14 augusti 2010

    Här har jag några som jag har gjort några gånger,
    Jag är inte någon utpräglad LCHF:are men har några goda vänner
    som kör detta så det är bra att ha något på lut när de kommer.
    Carinas gräslökslax - LCHF
    Kyckling med tandorikrydda LCHF
    LCHF Kycklingpanna med champinjoner och tomater
    Hoppas att det är något sådant du har tänkt dig denna tråd ska vara.

  • Ulrika91 14 augusti 2010

    Skrivet av Josses den 14 aug 2010

    Här har jag några som jag har gjort några gånger,
    Jag är inte någon utpräglad LCHF:are men har några goda vänner
    som kör detta så det är bra att ha något på lut när de kommer.
    Carinas gräslökslax - LCHF
    Kyckling med tandorikrydda LCHF
    LCHF Kycklingpanna med champinjoner och tomater
    Hoppas att det är något sådant du har tänkt dig denna tråd ska vara.


    Absolut! Jättekul att du kunde dela med dig, jag hade inte hittat någon av de recepten utan din hjälp så tack :)

  • Josses 15 augusti 2010

  • Josses 15 augusti 2010

    Jag sökte på LCHF på receptsök

    Skrivet av Ulrika91 den 15 aug 2010




    Absolut! Jättekul att du kunde dela med dig, jag hade inte hittat någon av de recepten utan din hjälp så tack :)

  • Shoutoutloud 16 augusti 2010

    jag har läst en blogg som heter mera majonäs åt folket. i den var ett suuuuupergott recept på kålpudding.hade aldrig ätit kålpudding men svärmor bjöd på detta, sen lagade jag själv och bjöd mina föräldrar. alla tyckte det var supergott!

    http://lchf-tips.blogspot.com/2009/03/kalpudding.html

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.