Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lchf sötning?

  • Linda-77 19 februari 2012

    Har en fråga vilket sötningsmedel rekommenderar ni, jag har köpt stevia men tycker inte riktigt om eftersmaken finns det något annat alternativ? Eller är det bara att vänja sig:p

  • Mistys 19 februari 2012

    Jag rekomenderar en blandning av ren stevia och sötrix ( sötin är samma sak) Då försvinner bismaken. Sötin,sukrin eller sötrix är erythirol och helt ofarligt. Ett naturligt ämne som inte ska förväxlas med andra syntetiska sötningsmedel. Påverkar inte blodsockret.

    Viktigt vid köp av stevia är att man får tag på ren stevia. Säljs bara på hälsokost ( tror jag) Cenderel och Hermesetas har kommit ut med produkter märkta stevia men här är merparten maltodextrin som också är ett otrevligt ämne{dont-know Icas egna märke har en stevia som jag tror är ren. Man får läsa på förpackningarna.

    Hur du ska blanda får du bra tips och hjälp av på Marianns blogg. Hon bakar jättemycket, har gett ut en bra bakbok och hennes bakverk smakar fantastiskt bra.

    Gå in här http://mariannslchf.se/kategorier/bakverk/

  • boz1965 19 februari 2012

    Som diabetiker använder jag Canderel i både tablettform och som pulver. Tycker inte att det är någon eftersmak att tala om. Nackdelen är att den inte är kokbar, sötman försvinner då och det blir beskt istället. Om jag inte misstar mig är Canderel "godkänt" även i LCHF-kosten.

  • Mistys 19 februari 2012

    En riktig LCHF-ätare godkänner inte Canderel pga av aspartam innehållet. En riktig LCHF ätare godkänner ju inga tillsatser alls. Bara det som är rent och naturligt. Sen har vi ett gäng LCHF ätare som inte bryr sig om detta utan bara antal kolhydrater och dom kanske använder Canderel och Hermesetas. Deras mål är bara viktnedgången. Dom flesta LCHF ätare är ju ute efter både viktnedgång och bra varor utan tillsatser. Så det finns säkert båda grupperna. Men läser man definitionen för LCHF är det inte tillåtet.
    Själv tillhör jag den grupp som inte är så hård vad gäller sötningsmedel, aromat, kött från icke gräsbetande kor mm. Det slinker ner ibland ( fast inte så ofta). Men tala inte om det för en inbiten LCHF ätare;)

  • sju 19 februari 2012

    Ska inte det där sötsuget försvinna med LCHF? Är inte det en del av poängen, eller har jag förstått fel?

  • Mistys 19 februari 2012

    Nej du har helt rätt, sötsuget försvinner verkligen....som ett trolleri. Jag som själv varit /är sockerberoende kan inte tro det är sant efter flera års kämpande att låta bli att äta godis varje dag.

    Men sen har vi ett socialt ätande också. En gemenskap, tradition att samlas över en kopp kaffe. Födelsedagar, jul,andra högtider mm. Då är det alltid trevligt att servera något till kaffet. Utan risk att överäta, få fruktansvärt sockersug efteråt som resulterar i frosseri i flera dagar. Även om man inte är sötsugen så är det alltid trevligt med en liten kaka till kaffet vid speciella tillfällen utan risk att bli taget av sockermonstret igen.

    Sockerberoende fungerar som vilket beroende som helst...alkohol, droger, sex mm och har blivit "godkänt" som en beroende sjukdom. Det är denna "sjukdom" man håller i schack med LCHF och kakor bakat på rätt sorts ingredienser.

  • Erajscha 19 februari 2012

    Jag skulle rekommendera Splenda. Finns att beställa från England.

  • Mistys 19 februari 2012

    Skrivet av Erajscha den 19 feb 2012

    Jag skulle rekommendera Splenda. Finns att beställa från England.


    Nej, Splenda är gjort av Maltodextrin och inget man vill äta som LCHF ätare tyvärr. Men om man inte äter LCHF utan bara är ute efter ett konstgjort sötningsmedel kanske det är okey.
    Maltodextrin är tyvärr inget trevligt livsmedel(N)

    http://ekobiotips.blogspot.com/2012/01/maltodextrin-farligt.html

    Nu är det ju så att allt är beroende på hur mycket man stoppar i sig och hur ofta och som jag skrev tidigare ....vissa är striktare än andra. Men som LCHF livsmedel skulle det aldrig rekomenderas.

  • svengelsk 19 februari 2012

    Jag har köpt Stevia frön som jag tror det är dags att så inomhus nu. Äter inte enligt någon diet men tyckte det kunde vara roligt att pröva.

  • Mistys 19 februari 2012

    Skrivet av svengelsk den 19 feb 2012

    Jag har köpt Stevia frön som jag tror det är dags att så inomhus nu. Äter inte enligt någon diet men tyckte det kunde vara roligt att pröva.



    Vad kul{clap} Jag hade en stevia planta i min kryddträdgård förra året. Fast jag köpte min färdig på Plantagen. Var jättegott och dekorativt att hacka lite färska blad och strö över glass och jordgubbar.

  • Linda-77 20 februari 2012

    Tack för tipsen, ska prova att testa blandningen och tack för sidan.
    Jag älskar att baka så det känns ju skönt att jag kan fortsätta med det.{clap}

  • svengelsk 19 april 2012

    Skrivet av svengelsk den 19 feb 2012

    Jag har köpt Stevia frön som jag tror det är dags att så inomhus nu. Äter inte enligt någon diet men tyckte det kunde vara roligt att pröva.


    Bara ett frö grodde. Har just planterat om min lilla planta.

  • khberggren 19 april 2012

    Jag köper alltid sötningsmedel i både fast och som strö på Lidl. Mycket bra och BILLIGT!

  • MiniOlivia 20 april 2012

    Om man inte vill använda sötningsmedel alls då? Då finns inget annat man kan ta va? Har precis börjat med LCHF, så tacksam för tips! :)

  • Mistys 20 april 2012

    Skrivet av MiniOlivia den 20 apr 2012

    Om man inte vill använda sötningsmedel alls då? Då finns inget annat man kan ta va? Har precis börjat med LCHF, så tacksam för tips! :)


    Stevia som det står om i början av tråden samt sötin eller sukrin är tillåtna för LCHF. Dessa är inte syntetiska och påverkar inte blodsockret.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.