Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

limsoppa

  • 8 januari 2005

    Söker recept på en mexikansk lime soppa med kyckling. Underbart god som är både frisk, fräch, kryddig.

  • 8 januari 2005

    4 personerIngredienser 250 gkycklingfilé 10små färska champinjoner2,5 dlhönsbuljong 1/2squash 2röd chilipeppar 1 mskströsocker 1lime 3 stjälkaBlue Dragon Citrongräs 2 mskBlue Dragon Fisksås 190 ml 7 dlBlue Dragon Kokosmjölk 400ml litefärsk basilika 2 tskBlue Dragon Hackad ingefära Gör så här:Hetta upp olja i en wok eller panna. Strimla kycklingen i små bitar, stek några minuter tills den fått färg. Tärna champinjonerna och fräs tillsammans med kycklingen. Koka upp buljongen. Dela squashen på längden och skrapa ur kärnhuset med en sked, skär i mindre tärningar. Skär citrongräset i bitar om 2 cm. Blanda ned kyckling, svamp, squash, citrongräs och ingefära i buljongen, låt koka några minuter. Tillsätt kokosmjölk, hackad chili, fisksås, socker och pressad lime, koka upp igen. Dekorera med färsk basilika och ev. rivet limeskal. Tips: Klipp ned kokta nudlar för en matigare soppa. Hoppas att detta recept kan vara något för dig.

  • 9 januari 2005

    Om det är den jag tänker på, så tror jag att det är vanlig kycklingbuljong (tex gjord på fond), smaksatt med pressad lime.Serveras med mer lime och tortillachips!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.