Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Linser

  • elsa-nilsson 10 april 2010

    Jag har diabetes som börjat bli lite för besvärande.Så för första gången i mitt liv har jag bestämt mig för att sluta upp med allt smaskens,dvs gräddsåser,smör,goa feta kötträtter,vispgrädde m.m.Det har gått ganska bra,fast ibland längtar jag mig sjuk efter all god mat som finns,Att få frossa i en fet smakrik ost t.ex,håhå jaja.Men som sagt det går ganska bra ändå.I alla fall så fick jag för mig att jag skulle pröva att koka linser som är så rekommenderat av sundhetsivrare.Så till min fråga:Hur kokar man linser på bästa sätt?Jag följde anvisningarna på linspaketet,men det blev till en gröt som såg rätt oaptitlig ut.Skall det bli så grötigt?Det smakade i alla fall inte så illa med salt,peppar,citron och olja,men det är inte roligt att äta mat som inte ser aptitlig ut.Finns det några tips tro?Elsa.{silly}

  • asasto 10 april 2010

    Det finns många olika linser och de passar för olika saker.

    Gula och röda linser blir mosiga när de kokar och passar bra i soppa och ex. som hummusliknande röror.

    Här är ex. på en god soppa från allt om mat

    Ingredienser
    1 st gul lök
    1 msk olivolja
    1,5 l vatten
    1 st grönsaksbuljontärning
    3 dl röda linser
    0,5 tsk salt
    5 st kokta potatisar, tärnade
    1,5 dl visp- eller matlagningsgrädde (jag tar oftast creme fraiche)
    2 msk tomatpuré
    1 tsk körvel
    1 tsk sambal oelek

    Tillbehör
    bröd med ost

    Tillagning

    1. Skala och hacka lök. Fräs den i olivolja. Slå på vatten och tillsätt buljongtärningen. Skölj linserna väl. Blanda ner dem. Koka 5 min.
    2. Tillsätt sedan potatis, grädde, tomatpuré och kryddor. Koka soppan 15 min, vispa i soppan så att den blir lite tjockare. Servera med bröd och ost.



    Gröna linser, puylinser, belugalinser och liknande tar längre tid att koka och blir fastare och funkar även bra i sånt som sallader. Kokta puylinser blandade med fräst bacon och lök är även ett gott tillbehör till sånt som kyckling istället för potatis och ris.

    Gröna linser går även utmärkt att grodda

  • The_mama97mia 11 april 2010

    Jag använder mest röda linser.
    Men ett tips till elsa är ju att koka kikärter o mosa och smaksätta, sök på hummus, hoummus eller olika stavningar, god kikärtsröra som passar som sås, tillbehör eller pålägg på smörgås. Citron, vitlök smaksätter fint.

  • elsa-nilsson 18 april 2010

    Jag har ett helt annat inlägg,men hittar ingenstans att skriva det så det får bli här.Jag undrar om någon har erfarenhet av att frysa in pannkakor?Jag har en god vän som nyligen blivit änkling.Jag skall besöka honom i veckan.Han ääälskar pannkakor(särskilt mina med lingongrädde till)Nu tänkte jag grädda en stor drös till honom (lingongrädden fåt han göra själv) så att han har ett förråd att ta av.Men jag har aldrig frusit in pannkakor så jag undrar om det blir gott efter upptining?
    Kanske någon vet?{bashful}Elsa.

  • asasto 18 april 2010

    Det funkar utmärkt att frysa pannkaka, gör bara så att man kan ta dem en och en så man inte har fryst en hel trave som blir som en hel kaka som man inte kan dela på. Jag brukar värma i mikron det brukar smaka bra.

  • Roskerstin 18 april 2010

    Som sagt det går utmärkt att frysa pannkakor, men lägg bakplåtspapper mellan varje när du fryser in dom. Då fastnar de inte i varann.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.