Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

lite tips

  • 27 februari 2005

    TIPS 1:När jag ska koka potatis så brukar jag skiva den i ca 2 centimeters sjocka skivor,för då kokar potatisen snabbare och så ser det lite roligare ut på talriken.TIPS 2:Näa jag ska steka kött så brukar jag lägga olja i pannan droppa i en matsked flytande grönsaks buljong pluss alla kryddona jag vill ha. Låta det hättas upp så torra kryddornas arom blandar sig med buljongen och oljan.Då blir det bättre smak på köttet,om du inte har lakt köttet i marinad förstos.

  • anncharlotte46 28 januari 2008

    Ja det var ingen dum idé att blanda kryddorna med oljan,det slka jag prova nästa gång.

  • celice 28 januari 2008

    :) När du skall göra maräng,sätt ett bestick i ugnsluckan på spisen och låt den vara så hela tiden du har skall ha marängen i. det göra att marängen blir godare.

  • evaldo 28 januari 2008

    Bra tips (Y)

  • Svesse60 28 januari 2008

    När du hackar lök, så sätt skärbrädan på spisen och sen sätter du på fläkten på högsta fart. Jag lovar du slipper "gråta". Mycket effektivt! (Y)

  • MammaIrene 28 januari 2008

    Jo, det är det , om man har en fläkt.....
    Jag bor i ett gamalt hus, utan fläkt i köket, skall återgärdas men har inte blivit av än. Jag är dock väldigt känslig för det här med lök så det har hänt fler än en gång att jag tagit fram o tagit på mig simglasögonen. Det funkar det med, men ser en smula knäppt ut.......
    Nu för tiden använder jag mig av ett redskap från tupperware som håller tårarna borta.

  • Kristiina 30 januari 2008

    På tal om lök, vem gillar lök-lukten på fingrarna när man har hackat löken? Hmm, inte jag i alla fall:'(! Fick ett kanon-bra tips från en utbytesstudent från Tyskland som bodde hos oss en vecka. Gnid in händerna med tandkräm, löddra upp med lite vatten, skölj och tvätta som vanligt! Låter lite knäppt, men det funkar! Även bra för att ta bort röklukt eller annat otäckt på fingrarna.

  • Anna-Lena1922 24 februari 2008

    När du skall pressa vitlök, tag en proppa olja i pressen. Pressen blir sedan lättare att rengöra.

  • anluk 24 februari 2008

    Skrivet av Anna-Lena1922 den 24 feb 2008


    När du skall pressa vitlök, tag en proppa olja i pressen. Pressen blir sedan lättare att rengöra.


    Låter som ett kanontips. Måste testa det nästa gång.(Y)

  • Okänd 24 februari 2008

    Sockra direkt på den färdiggräddade rulltårtan, istället för att vända ner kakan på sockrat papper.
    då slipper man socker överallt när kakan dimper ner.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.