Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

maizena majsstärkelse

  • Snorkfroken 1 april 2008

    Ska göra biffar av kikärtor och i receptet står det att man ska ha i maizena majsstärkelse, kan man byta ut det mot något annat? Och till vad kan man byta?

  • Jessika 1 april 2008

    Du kan byta ut det mot mjöl om "röran" till biffarna får stå en liten stund så mjölet sväller. (Annars smakar det mjöl.)

  • Ketronya 1 april 2008

    Du kan byta ut det mot sojamjöl också eller mot ägg beroende på hur receptet ser ut. Troligtvis är det bara med som "bindemedel" för att hålla ihop biffarna :)

  • Glitterfia 1 april 2008

    Potatismjöl funkar nog också. Det och ägg använde jag när jag gjorde leverbiffar förrut och spädde ut smeten. Det blev jättebra. Vet i och för sig inte hur det är med kikärtsbiffar.

    Annars är maizena majsstärkelse inget dumt mjöl att ha hemma, jag använder alltid det när jag reder sås och grytor.

  • Snorkfroken 1 april 2008

    Tack för era svar :)
    Ska testa och använda ägg och se om det fungerar.

  • The_mama97mia 1 april 2008

    Jag har ngt hemma som heter Maizena redning - ljus? Är det samma sak eller alltså går det att använda som majsstärkelse???? Dum fråga kanske.... *rodnar*

  • Glitterfia 1 april 2008

    Skrivet av mama97mia den 1 apr 2008

    Jag har ngt hemma som heter Maizena redning - ljus? Är det samma sak eller alltså går det att använda som majsstärkelse???? Dum fråga kanske.... *rodnar*


    Majsstärkelse är gjord av majs och Maizena redningar är potatisstärkelse men de har samma funktion.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.