Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

mandelhackare

  • elsa-nilsson 17 december 2009

    Vad kan man använda för att finhacka mandel?Min matberedare pajade mitt i hackandet och jag har inte råd att köpa en ny just nu.Tacksam för alla råd.Elsa

  • asasto 17 december 2009

    Vanlig kniv

    mandelkvarn ifall det ska vara riktigt finfördelat

    Sedan kanske lökhackare kan funka jag vet inte jag äger ingen så jag har inte testat om den klarar av mandel.

  • elsa-nilsson 17 december 2009

    Tack för svaret!Jag gör varje år en Ris a la Malta som innehåller massor med finhackad .Detta är ett gammalt recept som jag tycks vara ensam om,och jag vet faktiskt inte riktigt var jag fått det från,jag har väl gjort denna i snart 60 år.(Jag är 80 nu).Alla älskar min "malta"..Det skall vara mycket vispad grädde i den,och använder man malen mandel så suger den åt sig enorma mängder grädde,och Maltan blir inte så saftig då.
    Förresten så gick mandelkvarnen också sönder i förra veckan!Ja jag är en olycksfågel,och mina saker börjar bli gamla och slitna.
    Jag skall köpa mig en lökhackare och försöka med den.
    Tack igen!Elsa

  • boz1965 17 december 2009

    Skrivet av elsa-nilsson den 17 dec 2009

    ...Detta är ett gammalt recept som jag tycks vara ensam om,och jag vet faktiskt inte riktigt var jag fått det från...


    Kan du inte lägga upp receptet här? Skulle vara spännande att prova på. :)

  • elsa-nilsson 17 december 2009

    Jag skall försöka.Jag har nog aldrig haft något recept till detta.
    Man kokar i alla fall vanlig risgrynsgröt efter recept som brukar stå på risgrynspaketet.Låt den kallna.Lägg på lite gladpack så att det inte bildas en hård yta på gröten.Blanda sedan ner finhackad mandel,jag brukar ta 200 g mandel (skållad och skalad) till en gröt för 7-8 pers.Söta gröten efter smak.Vänd sedan ner vispad grädde,man får ta så mycket att Maltan blir lite lös i konsistensen.Jag tror att jag brukar börja med 5-6 dl.Kanske behövs det mera.Om man använder malen mandel så går det förstås väldigt mycket mera grädde åt,malen mandel suger upp massor med vätska.
    Man kan äta den med sylt eller saftsås.Barn och barnbarn i min familj vill bara ha sylt,jag har försökt servera saftsås till,men det ratades fullständigt.Men det är ju en smaksak.
    Det här blev en "halvdan"beskrivning,men det är inte lätt när man alltid har lagat det "på en höft" så att säga.Dessutom är jag totalt ovan vid att författa recept,detta är premiär faktiskt.Lycka till!Elsa.

  • jimboz 17 december 2009

    Orkade inte läsa hela inlägget. men kan man inte riva Mandel ?

  • boz1965 17 december 2009

    Fina sidan på "svärmorsan" (Sofia, ta inte illa upp :p) borde funka.

  • AnneNi 17 december 2009

    Skrivet av jimboz den 17 dec 2009

    Orkade inte läsa hela inlägget. men kan man inte riva Mandel ?

    Med rivjärn menar du? Låter som att man får lite ont i fingrarna då... :-)

  • boz1965 17 december 2009

    Elsa: Jag ska testa! :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.