Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Marinad som mörar?

  • Arkenstone 18 april 2010

    Såklart finns det redan svar på det här någonstans i forumet, men jag är lite lat idag.. :)

    Tipsa mig om hur jag ska få mitt nötkött så mört som möjligt.

    Jag skär gärna ner t ex innanlår till "skav" när det är halvfruset och fräser upp. Det kan jag sedan ha i frysen att göra snabba rätter av. Men det blir lite hårdtuggat om jag inte har tid att koka på det, så jag skulle vilja ha det lite mörare.
    Däremot vill jag inte ha för mycket smak, eftersom jag vill kunna göra olika typer av rätter av köttet sedan.

    Kontentan: Hur få köttet så mört som möjligt utan att det tar så mycket smak?

  • MatAnders 18 april 2010

    Du kan använda kiwi men var uppmärksam för det går väldigt fort lätt att det bllir för mörsat men ett kanonsätt om man har bråttom eller vill möra t.e.x högrev. Du bör inte köra mer än 15 min med karre och kanske 30 min med nöt kött.
    Lycka till

  • The_mama97mia 18 april 2010

    Vad gäller skav så finns det nog inga genvägar. Har själv en stor bit i frysen som jag ska skava... tänker att man får bräsera den länge i typ buljong (neutral) för att få mörhet på.

    Svårt att marinera skavbit eftersom du ska skiva det tunt när det är halvfruset.

    Blir intressant att höra om ngn har andra tips o råd?

  • Mistys 18 april 2010

    Innanlår brukar ju inte behöva möras så mycket. Redan ganska mört. Det är ju det butikerna fryser ner och skivar upp till lövbiff. Menar du kanske fransyska eller ytterlår eller är det så att du kanske vill ha det extremt lättuggat!
    Har inte heller något tips då du fryser det men det där med kiwi lät ju bra! Ska följa tråden med spänning!

  • Arkenstone 18 april 2010

    Jag vill ha EXTREMT lättuggat. :)

    Eller rättare sagt så är det barnen som vill det.

    Problemet med kiwin är att det inte riktigt funkar att blanda med så finskuret kött, utan att det blir kiwi med i pannan sen. Vilket väl kan funka ibland, men helst till fläsk i så fall.

  • maithab 18 april 2010

    Skrivet av Arkenstone den 18 apr 2010

    Jag vill ha EXTREMT lättuggat. :)

    Eller rättare sagt så är det barnen som vill det.

    Problemet med kiwin är att det inte riktigt funkar att blanda med så finskuret kött, utan att det blir kiwi med i pannan sen. Vilket väl kan funka ibland, men helst till fläsk i så fall.


    Det är syran i kiwi man vill åt. Det funkar med väl moget (nästintill övermoget) päron också. Mosa det genom en sil så får du inte med några bitar i pannan sen.

  • anluk 18 april 2010

    Vet att marinad med coca cola mörar jättefint.

  • jimboz 18 april 2010

    Jag hade problem men en av mina söner som var så lat att han inte orkade tugga köttet , han klagade jämnt..Nu när han blivit äldre så klagar han på att det är jobbigt att äta kyckling med ben.
    Lägg maten i en mixer och kör 2 minuter då får du garanterat lättuggat käk.
    Om du menar småbarn så kan du bortse från detta inlägg då jag endast menar bortskämda latmaskar till tonåringar.

  • Ernst76 18 april 2010

    Bikarbonat mörar jättebra. Min "biff med purjolök" marineras i chilisås, grädde och bikarbonat. Det låter kanske lite konstigt men det blir jätte mört och gott!
    Strimlad biff med purjolök

  • boz1965 18 april 2010

    Skrivet av MatAnders den 18 apr 2010

    Du kan använda kiwi men var uppmärksam för det går väldigt fort lätt att det bllir för mörsat men ett kanonsätt om man har bråttom eller vill möra t.e.x högrev. Du bör inte köra mer än 15 min med karre och kanske 30 min med nöt kött.
    Lycka till


    Då bör man också tänka på att det bara är grön kiwi som mörar. Gul kiwi funkar inte eftersom den saknar enzymet actindin som är det verksamma ämnet i mörningen.

  • Arkenstone 19 april 2010

    Tackar för intressanta förslag. Coca-Cola-förslaget blev de intresserade av här hemma. :) Jimboz, däremot.. Ditt inlägg blev rejält sågat. :D Jag ger dig rätt till stor del, men jag kommer nog ändå att fortsätta leta rätter som de inte bara äter av plikt, utan även VILL ha.

  • MatAnders 19 april 2010

    Jag har hört att även vinäger mörar sen har du ju citron som blir fräscht och hjälper till på traven.

  • hillan66 19 april 2010

    I mitt recept på Kyckling Szechuan så marinerar/mörar man köttet med hjälp av potatismjöl! ...Ett tips som jag fick på en matlagningskurs!!{clap}

    Kyckling Szechuan

  • jimboz 19 april 2010

    Jag är van vid att bli sågad av tonåringar :) Jag hänvisar bara till köket och pekar på kastrullerna med silkeslen stämma förklarar jag hur man gör sin egen mat hemma...My way or the high way..

  • MosterNettan 19 april 2010

    Yoghurt mörar har jag hört.

  • Arkenstone 23 april 2010

    Jag valde att gå vetenskapligt till väga. :)

    Skivade upp en köttbit (ytterlår den här gången) och lät det ligga i fyra olika marinader. Mosat päron (väl moget), coca cola, potatismjöl i vatten och yoghurt (vanlig naturell ätyoghurt). Hade varken bikarbonat eller kiwi hemma.

    Köttet fick ligga i marinad i 3,5 timme varefter jag stekte, saltade och provade. Vi var tre som provade. Det var bara jag som visste vad som legat i vad men vi var alla överens om att det yoghurtmarinerade köttet var lenast!

    Så var det med det.. (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.