Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Marinera Oliver, vitlök etc Själv! Dina tips och recept

  • Ulrika91 11 april 2010

    Vi ska ha studentbuffé för mig när jag tar studenten och eftersom jag är den som lagar mat hemma plus en del andra anledningar så kan ingen annan laga maten.

    Jag har nu kollat lite på catering, då mamma tyckte att de va det vi ska satsa på, och om vi blir ca 20 pers (vi lär nog blir minst 35) så kommer det kosta 4500 kr.

    Det är rätt mycket och därför funderar jag på att laga mycket i förväg och bara ha några få saker som de här hemma kan fixa på morgonen så kan vi klara oss både billigare och godare undan. Plus mer valmjölighet om vad som ska serveras.

    Och nu sitter jag här och ska jämföra priserna för catering och hemlagat och jag har nu hamnat på Marinerade Oliver i Vitlök och nu är min fråga; visst är det lätt att göra sånna själv? Om vi väljer att laga buffén själva så tror jag att de både kan bli godare och billigare att marinera vitlök och oliver och sånt själva istället för att köpa färdigt. När jag och min pojkvän vill ha lite sånt brukar det hamna på en hundralapp, vilket är rätt mycket.

    Så, har du några tips på hur man marinerar i olja själv? Nu kan de handla både om Oliver, (ugns)torkade tomater, Vitlöksklyftor osv. Jag har försökt förut och det har aldrig blivit gott. Skulle uppskatta några svar.

    Oliver och tomater kan jag nog klura ut själv, men hur man marinerar rå vitlök och sedan kan äta den bara sådär är för mig en gåta. Tacksam för svar.

  • The_mama97mia 11 april 2010

    hmmm.. jag har köpt rätt ok inlagd marinerad vitlök på typ Ö&B. Det är ett himla pyssel att göra själv.
    Det är inte alltid sånt som blir billigare att göra själv.

  • The_mama97mia 11 april 2010

    att marinera oliver och fetaost - finns många tips på på nätet, det är ju enkelt o gott o extra kul att säga att man gjort själv.

    Andra tips för buffén, satsa på det du kan göra några dagar innan, titta efter andra trådar här på ämnet.
    Det vimlar av tips på minipajer (en favvo hos mig), dubbelmarinerad filé m.m.

  • The_mama97mia 11 april 2010

    ..och... om ni hade tänkt satsa på lite köpes - köp tårtan då...
    Det andra fixar du själv om du är så matintresserad, det blir bara kul då ju.

  • Ulrika91 11 april 2010

    Ja att göra i förväg är ju en jättebra idé. Det är ju det viktigaste. Om vi kunde göra allt i förväg skulle det inte varit någon som helst frågan om catering. Tyvärr är jag inget Paj-fan och även om jag vet att det är behändigt så vill jag inte servera nåt som jag själv inte gillar.

  • jimboz 11 april 2010

    Något jag köpte billigt i en butik med egenimport var inlagda röda paprikor..Det är så himla gott till både fetaost och buffébordet som sådant..Kruxet med att marinera själv är att det tar lite tid att få in smakerna ordentligt..Ju längre det får stå desto bättre, helst någon vecka åtminstone.

    1 vecka kanske var att ta i men 3-4 dagar beroende på vad det är

  • Bumbis 12 april 2010

    Jag skulle vilja tipsa om vinkokta champinjoner som finns här på MK. Supergoda på en buffé eller som tillbehör till varmrätt. Går att frysa så dom kan du göra i god tid innan.

  • babbs 19 april 2010

    Jag har ett recept på marinerad vitlök i min kokbok. Jättegott och inte speciellt invecklat. Testa det!

  • MosterNettan 19 april 2010

    Häll upp oliver i en skål, häll bort vätskan. Ersätt vätskan med vitt vin, vilket som helst. Låt stå över natten. Jättegott!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.