Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mat och klimat

  • kattgnag 19 april 2009

    Jättebra ämne!
    Apropå quorn så har jag ätit det några gånger och det har varit gott beroende på vilka ingredienser jag haft med...och alltså inte beroende på quornet i sig..
    Känns överflödigt med quorn och dyrt. Och jag gillar inte konsistensen.
    Vill man äta vegetariskt (ibland eller alltid) så är det bättre - tror jag - att "lära sig" tycka om det naturliga vegetariska, exempelvis bönor och ärtor, om man nu har lite svårt för smak och konsistens eller vad det nu kan vara.
    Tänk vad lurad man kan bli. Tro att man är "nyttig" eller "smart" när man väljer bort kött och istället äter halvfabricerade/helfabricerade produkter...Blä.
    Jag har iallafall lärt mig tycka om alternativen till kött fast jag äter kött också. Jag försöker ha minst en vegetarisk rätt i veckan. Minst.

  • bernit 19 april 2009

    Nu har jag läst hela tråden - ju slutar jag ÄTA och vattnet kan man ju inte dricka för det är fullt av kemikalier som renar det !!

    Snacka om moment 22

  • kattgnag 19 april 2009

    Njaaaa.......??
    Det är väl bra med medvetna konsumenter?
    Och... det är väl bra med distans??
    Och det är väl bra att folk gör så gott de kan?...
    Och på ett distanserat sätt??
    :p

  • 123Linnea 21 april 2009

    Man kan känna sig lite nere när man läser alla fakta om gifter i mat och i naturen. Men faktum är att om man äter ekologiskt odlad mat och om man tänker på att ex vis cykla i stället för att ta bilen, så gör man skillnad.
    Pessimisten tänker väl - ja, men det är en fis i rymden. Tänker man optimistiskt så kan man i alla fall ha något bättre samvete. (Samt mindre gifter i kroppen om man äter ekologiskt odlat - bevisat faktiskt - och det vill man ju unna sina små!)
    Finns det en mikroskopisk chans att vi kan göra jorden en tjänst genom att släcka lampor och använda bilen mindre - ja, då tänker jag ta den.

    Skrivet av bernit den 19 apr 2009

    Nu har jag läst hela tråden - ju slutar jag ÄTA och vattnet kan man ju inte dricka för det är fullt av kemikalier som renar det !!

    Snacka om moment 22

  • Blanche 21 april 2009

    Hej alla!

    Detta är inget nytt, men ack så sant.. Att ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon.

    :D

  • 123Linnea 14 maj 2009

    Nu är det dags!!

    Nu i maj kan man äta mycket mer klimatsmart än för bara några veckor sedan! Passa på och handla lite närodlad sparris!

  • Okänd 14 maj 2009

    Ingen vår utan sparris! Tänk, med parmaskinka, tunt,mycket tunt, skivad parmesan, balsamikosirap, på en toast med gåslever. Om inte detta är matkärlek så finns det ingen sådan!! (L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.