Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mat till tokaij

  • mrboy 28 juli 2010

    Var i budapest med min fru i våras och fick med mig ett antal flaskor söt tokaij (av olika märken och kvalitet) med mig hem. Nu är jag i läget att jag skulle vilja ha lite bra mattips till. Det ligger ju så illa till att min hustru har förklarat för mig att vi inte äter gåslever i vår familj, och kaviar är aldeles för dyrt i sverige för att vara ett bra alternativ. Jag har ätit ankbröst till tokaij och det var mycket bra, även paprikastark salami, men nu vill jag hitta vidare, tips någon?

    mvh mrboy

  • The_mama97mia 28 juli 2010

    Jag tror på smakrika ostar till, istället för portvin?

  • mrboy 28 juli 2010

    mmm, någon välmogen kitost kan säkert funka. men jag tror att roq eller stilchton eller dylika kan förta vinet, där försbättrar nog vinet osten istf tvärt om. Att jag inte tänkte på ost, tusen tack för tipset!

  • The_mama97mia 28 juli 2010

    Funderar också på riktigt god mörk choklad av bättre kvalitet, borde funka. På ett ställe tipsade man om panna cotta med jordgubbar till tokajer. Allmänt, dessert, fågel och ostar är det man får upp vid sökningar. Lycka till och njut av dina direktimporterade flaskor!

  • mrboy 28 juli 2010

    Deserter till tokaij är överreklamerat!
    Problemet är att det är lätt att sortera in tokaij i kategorin söta desertvin, ja det är sött, men det är också vin av en smakmässig kvalitet. Att möta stman i tokaijen med en en söt desert låter prima facie som en ide, men det blir lätt att man lyfter de enklare (men förvisso angenäma) plommon-russintonerna i vinet, men där finns det enklare alternativ som gör samma jobb (kanske någon fransk muscat eller dylikt). När det gäller tokaij är jag övertygad om att det är kontraster som är hemligheten när det gäller att hålla tokaijen vid liv. Till skilnad från exempelvis muscat så har man inte de smaker man vill förminska (muscatens sötma kan ju ibland vara väl påtaglig, varför man minskar sötman med hjälp av söta deserter). Däremot choklad kommer jag garanterat att prova, det ska bli jättespännande att se, rapport utlovas!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.